Gå til innhold

Stort volum synonymt med lavt idle rpm ?

Ranger emnet


mariu$

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som bestemmer hvor lavt en motor kan gå uten å stoppe ?

 

er det en gylden regel at jo mer volum jo saktere kan den gå med tanke på at busser ligger på 400rpm på tomgang

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som bestemmer hvor lavt en motor kan gå uten å stoppe ?

 

er det en gylden regel at jo mer volum jo saktere kan den gå med tanke på at busser ligger på 400rpm på tomgang

 

400rpm tror jeg ikke du finner i en bil, men i diesel/råolje maskinene i store båter er det ikke uvanlig at det er godt over rødlinja.

Den laveste jeg har sett i bil er Ford's V8 fra slutten av 50-tallet, med 600rpm tomgang. Kunne sette en tier på høykant oppå luftfilteret mens den gikk.

 

Det som bestemmer dette er vel stempelhastigheten. En motor med lang slaglengde har høyre stempelhastighet enn en med kort slaglengde, og kan da muligens klare seg på lavere turtall. Vekten på massen i bevegelse har nok også innvirkning her (Momentbygging).

Men dette begrenser også maks turtall, da stempelene beveger seg raskere, og blir utsatt for mere belastning, i motor med lang slaglengde kontra en med kort.

Samtidig blir også vekten høyere i råder og veiv, og det er heller ikke særlig givende hvis turtall er målet.

 

Oljetrykket er egentlig ikke så veldig vanskelig å regulere, de fleste er har en oljetrykkregulator. Og pumper som er kapable til å levere trykk på lavt turtall og overleve høyt er ikke noe problem.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykket er egentlig ikke så veldig vanskelig å regulere, de fleste er har en oljetrykkregulator. Og pumper som er kapable til å levere trykk på lavt turtall og overleve høyt er ikke noe problem.

Jeg må vel kanskje si meg litt uenig, da relief-ventilen ikke hjelper mye imot ei oljepumpe som er under full kavitasjon; oljen blir pisket til skum og densiteten faller ned mot 0. Kommer da dette skummet til f. eks. et rådelager er havari et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400rpm tror jeg ikke du finner i en bil, men i diesel/råolje maskinene i store båter er det ikke uvanlig at det er godt over rødlinja.

 

Råoljemotorer er vel neppe produsert etter 1930-antar du prøver å skrive om tungoljedrevne motorer?

Store skipsdiesler kan gå ufattelig sakte, laveste jeg selv har fått til er 11-12rpm, dette på en Sulzer RTA-motor på 35000hk. Her har en da naturligvis ikkke noe problem knyttet til kjøling og smøring siden pumpene er elektrisk drevet.

Grovt sett er det størelsen på roternede masse, i praksis svinghjulsvekt, som avgjør hvor sakte en motor kan gå. For motorer med påhengte pumper vil selvfølgelig kjøling og smøring være en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse stempler=stor roterende masse, men fremdeles har svinghjulet mest å si! Tenk feks på en semi-diesel motor, ikke uvanlig med 1 sylinder og svinghjul på over et tonn på slike!

Store semidieseler har forresten en nydelig lyd-og de blåser røykringer!

 

Edit: har du mange nok sylindere trenger du igrunnen ikke svinghjul (teoretisk da selvfølgelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse stempler=stor roterende masse, men fremdeles har svinghjulet mest å si! Tenk feks på en semi-diesel motor, ikke uvanlig med 1 sylinder og svinghjul på over et tonn på slike!

Store semidieseler har forresten en nydelig lyd-og de blåser røykringer!

 

Edit: har du mange nok sylindere trenger du igrunnen ikke svinghjul (teoretisk da selvfølgelig!)

 

Rekti rekti ma friend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si at den motorsaga jeg har liggende i boden uten sverd ligger på 1700 før den dør ut på tomgang , hvis jeg sveiser på 40 kg svinghjul vil den da klare mye lavere turtall selv om det kun er 1 sylinder ?

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår