Hot Rod Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Fra tid til annen leser jeg om biler hvor plutselig et hjullager skjærer seg. Sålangt jeg har sett, gjelder dette stort sett amcars (kanskje fordi jeg leser kun om amcars;)). Har forresten også hørt om det på rodder med Jaguar bakaksel. Er dette et "fenomen" som kun skyldes dårlig vedlikehold på en gammel bil? Høres jo litt skummelt ut... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Dette er ikke noe fenomen som er unikt for hverken gammel bil eller amcar. Det skjer med alle. Har i grunn opplevd det som vanligere på de bilene som ikke har smørbare lager. Dette skjer fordi fettet som skal smøre lagerene fordamper, eller på grunn av sand og annene jævelskap som har sneket seg inn i lageret. Hvis hjullageret skjærer seg vitner det veldig ofte om at eieren ikke har begrep på bil for fem flate øre, da de som oftest bråker helt vannvittig før det låser seg/detter av. Det er selvfølgelig ikke alltid tilfelle, men 9/10 ganger fungerer det sånn. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Ok. Takker for svar. Litt amcar-offtopic kanskje, men på Jaguar bakakselens "hub'er" hvor hjullageret sitter inni, er smørepunktet "forselget" med noe som er ut som en kittklump eller hva jeg skal kalle det. Den er helt hard og av ubestemmlig stoff. Kjenner du noe til dette? Vet at AC Cobra folket bruker å bytte ut denne klumpen med en vanlig smørenippel. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Jaguar akslene er ikke noe jeg har allverdens med erfaring med, men kanskje noen av de andre rodderne vet litt? Bead-Lock virker som typen til å kunne noe sånt. :D Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Vi får vel nevne som en skrekk og advarsel at en av de vanligste årsakene til hjullager havari er at de har blitt feiljustert. Alle koniske hjullager (slik som det vanligvis er foran på bakhjulsdrevne biler) skal ha en viss klaring. Justeringsmutteren skal ikke skrues fast! Den skal settes inntil og skrues tilbake ca 1/6 omdreining. Ellers vil greaset bli presset vekk og det oppstår metall mot metall kontakt.Når lageret blir varmt vil det knipe mer og mer.En god langtur med et lager som er for stramt justert kan være nok. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Hva med feilbelastning via hjul med "feil" innpress? Kan dette være en bidragsyter til havarerte hjullagre? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luzifer Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Era kjører med jag-axel bak på vegan! Han vet sikkert noe om denne... ;) Siter To hot for heaven, to fucked up for hell... http://www.dudez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Med orginale felger hviler det aller meste av bilens vekt på det store, innerste lageret.Selv små økninger på sporvidden øker belastningen betydelig på det lille , ytterlageret. Med skikkelig sporviddeøkning (ca 8 cm på hver side)flyttes hele bilens vekt over på ytterlageret.Selv om et skikkelig smurt lager som oftest tåler det blir levetiden betraktelig kortere. Eldre biler hadde kulelager i steden for nålelager.(Amerikanerne gikk vel over til nåler ca 1960).Disse har mye kortere levetid, og stiller store krav til skifting/kvaliteten på greasen for å holde. På en kule er det jo som kjent bare et ørlitepunkt som skal hindre kontakt med lagerbanen mens det på et nålelager er en cm bred flate. Et godt eksempel er de femtitallerne som ble importert på 80 tallet.Dette var ofte biler som hadde stått lenge i ro og som gjerne hadde 20 år gammelt grease i lagrene..Ble ikke disse smurt opp, var du nesten garantert et hjullagerhavari før sesongen var over. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shadow_iX Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 For meg så er det høy tepratur tar knekken på kulelager/hjullager. Men det er en "slitedel" så en må renge med litt svinn. Man kan kjenne på lagrene uten å demontere selve lagerett ifra nav, og er det mye slakk så kan en vurdere å få det bytta før det lager ulyd. Siter '95 Subaru Legacy Wagon - beater. :) nad_freak@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 hmmm! for det første er INGEN hjulager som er "ENGANGSMURT".SELV TETTE LAGER KAN ÅPNES(dog ikke klutchlager) .....å det finnes bare ENN TYPE hjulagerFETT. DET ORGINALE FETTET beker Å HAVARERER HJULAGERET!!!!! ¤ MOBIL XHP222 ¤ dette fettet passer til det ALLER meste,drivknuter,hjulastern,traktorn,hurtiroterende maskiner......ja ALLLLLT. fettet er blått på farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Hehe... Dette med innpress har ihvertfall ikke biltilsynet fått med seg. De ser kun på sporvidde-endring i forhold til originalbilen, noe som selvsagt er helt meningsløst dersom selve akselen er kortet. For eksempel er alle Jaguar aksler av den typen som brukes på rodder laget for felger med ET=30mm. Det vil si felger som bygger 30mm mer innover enn utover. Skulle likt å se den rodden som faktisk kjører med det. De fleste bruker amcar felger som har ET= null eller ET= litt negativt. Det er jo så tøft med dyyyyp kant.... De som kjører med S-type aksel på 33-34 Ford må i tillegg space felgen ytterligere utover, da s-akselen er i smaleste laget for den ramma. Look is everything..... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.