Gå til innhold

Noen som har prøvd Opel Vectra B 1.7 TD, Erfaringer?

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om det er noen her som har kjørt Opel Vectra B med 1.7 liters turbo diesel motor, eller kanskje noen som har eid en? Vurdere å bytte til diesel bil siden det er endel 1000 lapper å spare på det i løpet av et år, så da tenkte jeg på denne bilen. Blir bilen veldig slapp med en så liten TD motor? Er jo 40 hk mindre enn i den jeg har nå, så vil jo selvfølgelig merkes, men er det slik at man må sitte å gire hele tiden for å holde farten oppe? Går det greit på 5. gir opp bakker og slikt? Hvordan er forbruket på denne? Ville tro den brukte rimelig lite. Mye problemer med motoren eller bilen generelt? Hørt at Opel ruster mye, gjelder dette like mye denne modellen? Ble mange spørsmål her, men håper noen tar seg tid til å svare.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien hadde en astra 1,7 td når de kjørte i opel selected driver. Det var vel 100 hestern med 240nm de hadde.

Går bra og er sterk! Ikke noe problem å kjøre på 0,5 - 0,6 på mila selv med litt aktiv kjøring.

Bilen gikk best på 2000-3000 rpm hvis jeg husker rett. Over 3000 daua den litt.

Det er vel bare til å dra til en opel forhandler og ta en testur? :)

http://www.opel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien hadde en astra 1,7 td når de kjørte i opel selected driver. Det var vel 100 hestern med 240nm de hadde.

Går bra og er sterk! Ikke noe problem å kjøre på 0,5 - 0,6 på mila selv med aktiv kjøring.

Bilen gikk best på 2000-3000 rpm hvis jeg husker rett. Over 3000 daua den litt.

Det er vel bare til å dra til en opel forhandler og ta en testur? :)

http://www.opel.no

0.5-0.6 ved aktiv kjøring??? Da kjører du ikke mye aktivt må jeg si. Hadde en jeg restuerte og solgte, synes den gikk forholdsvis greit. Trenget ikke gire ned for og klare bakker og slikt. Opel ruster ikke mere enn andre bilmerker, det er en grei og fin bruksbil/familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5-0.6 ved aktiv kjøring??? Da kjører du ikke mye aktivt må jeg si. Hadde en jeg restuerte og solgte, synes den gikk forholdsvis greit. Trenget ikke gire ned for og klare bakker og slikt. Opel ruster ikke mere enn andre bilmerker, det er en grei og fin bruksbil/familiebil.

Hehe. 0,6- 0,7 er vel kanskje mer riktig da. Mener den sto på 0,67 når de leverte den. Da hadde det vært en del hard kjøring.

Men blir ikke så mye forskjell med aktiv kjøring forhold til økonomi kjøring med diesel slik som bensin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men dette var jo 2.0 literen på 100 hk/240 nm da. Tenker egentlig mest på hvordan 1.7 literen med 82 hk/168nm er? Må vel være fult mulig å kjøre denne på 0,5 - 0,55 pr mil i snitt over et år f.eks uten å være så altfor forsiktig på gassen? Skulle gjerne sett på 2.0 literen, men blir litt dyrt for meg det. 1.7 TD får man jo for rundt 50000. Har sitte på endel i en 1.7 TD for endel, men dette begyner å bli noen år siden. Kan i hvertfall ikke huske at den bråkte noe nevneverdig under vanlig kjøring. Synes egentlig jeg husker at den gikk ganske greit, men er som sagt endel år siden. Noen som har kjørt eller eid den med 1.7 TD?

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet finnes ikke 1.7 TD i noen annen versjon en den med 82 hk. I Vectra frem til og med 96 fantes det vel bare 2 dieselmotorer, 1.7D på ca 57 hk og 1.7 TD på 82 hk, mulig ikke den uten turbo kom i vectra b. Fra 1997 ble 1.7 TDen byttet ut med en 2.0 på 100hk.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter vel 2.0 DI den du har prøvd da? I hvertfall i følge en test i bladet Bil kom det 2 nye motorer da 1.7 TD forsvandt. 2.0 DI/82 hk og 2.0DTI/100hk. Den med 82 hk står det der at bruker 17 sek fra 0 - 100 km/h, men 1.7 TD motoren skal klare det på 15,5 sek så da virker det jo som den skal være litt kvikkere. Ingen her inne som har 1.7 TD fra 96?

Skulle gjerne drad til en opel forhandler å prøvd bilen, men de har ingen med den motoren inne for salg. Finner ingen med den motoren til salgs her nede på sørlandet.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett ikke så nøye hvor gammel bilen er, bare det er en Vectra b med diesel motor, men ser på diesel biler til rundt 50000,-, og da ser det ut som det er 1.7 TD fra rundt 96 som er det som finnes til den prisen. 2.0 ser ut til å ligge på rundt 80 - 90000 og oppover. Men en 2.0 DI/82 hk, og 1.7 TD/82 hk burde vel ha noe av det samme forbruket eller? Fant en test av 2.0 DI nå der testforbruket hadde ligge på mellom 0,53 - 0,56 med takstativ, burde vel være fult mulig med 1.7 TD?

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker egentlig som de ikke går så veldig dårlig de 1.7 TD motorene, det vil si de går greit nok til vanlig kjøring. Blir vel litt annerledes når du lesser bilen full da. Forbruket virker det som ligger på 0,55 - 0,6 ved vanlig kjøring. Takker for alle svarene, bare å skive flere også hvis noen har noe å si om denne motoren\bilen. Har en Svensk bil katalog fra 1996 med spesifikasjoner og forbruk på alle 96 modeller, og der står Vectra 1.7 TD oppgitt med 0,59 på mila. Hvor riktig dette er vet jeg ikke, den jeg har nå (Volvo 460 Turbo) står oppgitt til 0,85 per mil, og da skal det kjøres endel hardere enn det jeg gjør, drar vel 0,68 på sommer og 0,75 - 0,8 på vinter.

Så da får jeg bare tenke på om jeg vil bytte ut den jeg har nå med diesel bil. Ikke lett å bestemme seg, når jeg kjører den har jeg absolutt ikke lyst til å bytte den ut, men når bensinregningen kommer, da.... Vet ikke hvordan Vectra er å sitte i og hvordan den er å kjøre opp mot Volvoen. Må vel bare se om jeg kan få prøvekjørt en Vectra en gang

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt på Opelforhandler at de 1.7 TD-motorene er skikkelig slitesterke, så hvis du har tenkt å ha bilen lenge er det nok trygt å satse på.

En på delelageret hadde en som var gått godt over 300 000 km(Vectra A) og fortsatt var bra. Mener å ha lest at den brukte 0.5 l/m en plass, men husker ikke helt sikkert. Mulig det stod i Motor eller Bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider