Gå til innhold

Decibel-nivå ved lyttevolum

Ranger emnet

ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne at de av dere som har mulighet til det måler decibel-nivået ved vanlig lyttevolum. Betingelsene er at resultatet må være målt med en eller annen form for lydtrykksmåler, ikke tatt på "gefühlen" eller basert på hvor sint naboen er på en skala. Oppgi gjerne hva slags instrument som er brukt.

Hva som er vanlig lyttenivå bestemmer du (naturlig nok) selv, men jeg er ute etter nivået du ligger på ved normal, gjennomsnittlig lytting.

Og husk: det er ingen premier for å oppgi det høyeste tallet. Dette er en uhøytidelig undersøkelse, ingen konkurranse.

EDIT: hvorvidt det oppgitte tallet er i bilen eller i stua spiller ingen rolle. Det er dog greit om dere nevner det i posten. Jeg vil spesifisere igjen at det er "hverdagsvolumet" jeg er ute etter her, ikke så høye tall som mulig. Dagligdags nivå altså, ikke show-off eller hvor høyt du spiller når Metallica drar igang med "Poor twisted me" ;)

hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Normalt og normalt...

Det er jo egentlig umulig å få noe nøyaktig mål på det.

Pga. dynamikken varierer lydnivået mye uten at man rører volumet.

Når jeg hører på musikk ved det jeg vil kalle normalt lydnivå, ligger det rundt 90 dB (stort sett mellom 85 og 95).

Men når jeg skrur opp litt ligger jeg rundt 100-120, avhengig av musikksjanger :D

Dette er målt inne med Audiocontrol EPIC-160.

Og ingen av subbene er skrudd opp slik at de er dominerende...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt med Term-Lab så har vi i Infinity bilen ligget på 100-130dB alt etter hva man hører på og hvilket humør man er i, hehe...

Det er en Honda civic coupe. 1994 model med 2x10" subber.

Dårlig hørsel eller? :D

En kamerat av meg hadde en bil som spilte i overkant av 130 db (målt av bilradiospes) ved maks volum til vanlig bruk, det ble ihvertfall for høyt for meg i edru tilstand.

Ellers har jeg ikke noe eksakt tall.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 130 db å regne som vanlig lyttevolum? Altså det volumet man ligger på 80-90% av tiden man hører på musikk?

Min kamerat målte bilen sin til 132 db peak i bilen sin hos bilradiospes med vanlig musikk og maks volum uten at det vrengte. Og han brukte å høre på musikk på dette volumet, som sagt ble det for høyt for meg ihvertfall.

Har testet såvidt med volum i hus med en "grei" måler, fant ut at 90db+- passet meg best da ihvertfall.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 130 db å regne som vanlig lyttevolum? Altså det volumet man ligger på 80-90% av tiden man hører på musikk?

som sagt, dette var i infinity bilen, så den står jo mye med åpne dører og dunker ut masse musikk, vanlig lyttenivå er nok nærmere 100dB, som jeg sa ligger mellom 100 og 130..

I demobiler er det nesten bare trøkk som gjelder for å få oppmerksomhet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg.. hører noen av dere mye eller? smertegrenen er ved 120 db.

du kan få hørselskade hvis du hører på for høyt grinchy

liker selv å høre på høy musikk. men ikke så høyt.

Ikke noe problem med mye høyere lydtrykk i sub-området :)

Det er det svært få som spiller over 120 dB over hele frekvensområdet...

Tenker da på lyd gjengitt gjennom mid- og diskanthøyttalerne.

Ingen som er enige i smertegrensen heller, har hørt alt ifra 120 (først nå) til 140 dB.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper jeg ligger rundt 100db på vanlig kose lytting ;) eller kanskje nærmere 90. makser endel over. nærmere 145.

har aldri målt "lytte" volumet. hadde vært morro ;)

Nettopp det er noe av hensikten med denne tråden, at oppgitte tall skal være målt og ikke tippet :)

som sagt, dette var i infinity bilen, så den står jo mye med åpne dører og dunker ut masse musikk, vanlig lyttenivå er nok nærmere 100dB, som jeg sa ligger mellom 100 og 130..

I demobiler er det nesten bare trøkk som gjelder for å få oppmerksomhet.

Demobil ja. Jeg hadde ikke helt konkurranse og show-verdier i tankene, det var mer de dagligdagse nivåene jeg var ute etter.

"Kompisen min anslo 146 db med kofferten oppe på Hydroen forrige lørdag"=nei

"Jeg har målt mellom 90 og 112 db på det nivået spilleren min står på 90% av tiden"=jess

Min kamerat målte bilen sin til 132 db peak i bilen sin hos bilradiospes med vanlig musikk og maks volum uten at det vrengte. Og han brukte å høre på musikk på dette volumet, som sagt ble det for høyt for meg ihvertfall.

Jeg synes synd på kompisen din sine ører, men et tall er et tall.

Har testet såvidt med volum i hus med en "grei" måler, fant ut at 90db+- passet meg best da ihvertfall.

Der ja! Jeg er som sagt ikke ute etter høyest mulige tall, men hva forummedlemmene her ligger på ved helt vanlig lytting.

Hvorfor kommer jeg tilbake til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det er noe av hensikten med denne tråden, at oppgitte tall skal være målt og ikke tippet :)

Demobil ja. Jeg hadde ikke helt konkurranse og show-verdier i tankene, det var mer de dagligdagse nivåene jeg var ute etter.

"Kompisen min anslo 146 db med kofferten oppe på Hydroen forrige lørdag"=nei

"Jeg har målt mellom 90 og 112 db på det nivået spilleren min står på 90% av tiden"=jess

Jeg synes synd på kompisen din sine ører, men et tall er et tall.

Der ja! Jeg er som sagt ikke ute etter høyest mulige tall, men hva forummedlemmene her ligger på ved helt vanlig lytting.

Hvorfor kommer jeg tilbake til senere.

Hva som er ett gjennomsnitt er umulig å finne, med tanke på at en sang vil variere fra ikke noe lyd til 130-140dB selv når man drar maks.

En sang er ikke en frekvens over 3 minutter og så ferdig, skal lett knekke ørene på samtlige her med 78Hz ved 140dB i 5-10 sekunder....

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å finne et gjennomsnitt heller egentlig. I første omgang har jeg bare bedt forummedlemmene å oppgi tall for antall decibel ved dagligdags lytting. Som nevnt tidligere er jeg fullt klar over at en sang ikke har samme lydnivå gjennom hele (bortsett fra de nyeste platene som blir grusomt komprimert, der vil jeg tro at man er innenfor toleranser på +/- 3 db hele veien :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider