Gå til innhold

Decibel-nivå ved lyttevolum

Ranger emnet

ePiFaNT

Anbefalte innlegg

BAre glem hz-en, men ja jeg er sikker på at det er så mye. For en kompis med samma anlegg, målte woofer'n sin på 130 dl++ på fult volum. Og ja det er ekstremt, når du står i andre kjenner du gulvet riste ganske brutalt :D Men kan ikke si det er ofte jeg hører på så høy lyd ;) bare på di beste sangene mine ;) :D

130dl kan stemme, men ikke 130dB :D

Og det skal da ekstremt lite til for å gulvet til å riste. Det klarer jeg finfint med Kef Reference-høyttalerne mine. Og dette er ikke 120dB engang.

Tror du må høre hvor høyt 140dB egentlig er før du påstår at du spiller det på rommet ditt :) Hvordan forsterkere er det du bruker? Og hvordan element?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

130dl kan stemme, men ikke 130dB :D

Og det skal da ekstremt lite til for å gulvet til å riste. Det klarer jeg finfint med Kef Reference-høyttalerne mine. Og dette er ikke 120dB engang.

Tror du må høre hvor høyt 140dB egentlig er før du påstår at du spiller det på rommet ditt :) Hvordan forsterkere er det du bruker? Og hvordan element?

Ok, 149 db er vel kanskje litt å ta i, men det er i hvertfall 120 db i den woofer'n.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, 149dB ville vært Veldig å ta i tror jeg, hehe.

men skulle fremdeles likt å vist hva han målte den med, og hvor og hvordan. om det er måle med en god målemikrofon eller med en mobiltelefon for eks. samt hvor micen var plassert i forhold til høyttaleren.

Vet ikke hvordan han har målt det, men jeg tror han sa noe om at han hadde brukt en telefon med db-måler som er riktig som viste 120+

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin fint. Tviler litt på 5140 gitt. morsomt og legge den ved siden av pigge maskina på jobben og lese 114 db uansett hvilken maskin jeg bruker... samme greia i bilen forresten. merker mere trykk men ser ikke tlf flytter seg.

den første nokian jeg hadde gikk høyere. men det kan jo være at nokia har tenkt litt, og funnet ut at det er dumt og ha noe som måler alt for høyt....

Edit: den gamle målte jeg rundt 125db med. kammerat har peavey 2*1000w forsterker på rommet.. husker ikke høytalerene men fy og det spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også er det jo meningen å ringe med en telefon da, ikke bruke den som en db-måler.. :)

har vært borti telefoner med rundt 20db feilmargin når man kommer over 100db, og da er den ikke akkuratt egnet til måling lenger vil jeg si. men blir jo interesangt å se hva zetec finner ut av om han sammenligner med termlab for eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel på rundt 80-90db..

Men når det gjelder "rcfrik" som sier han spiller 130-140db på rommet sitt. Det er jo ikke så sinnsykt vanskelig å tro på. Tenker han har 6*18" og 6topper med 15". Somregel ligger discohøyttalere på en følsomhet på 100-105db og peak på 130-140db, dette er da ved 1meter. Så at 6stk av disse kan spille rundt 130db og peake rundt 140db i ett normalt rom, med skikkelige forsterkere har jeg ikke såå vanskelig for å tro på.

EDIT: discohøyttalere faktisk, heter da selvfølgelig PA:)

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel på rundt 80-90db..

Men når det gjelder "rcfrik" som sier han spiller 130-140db på rommet sitt. Det er jo ikke så sinnsykt vanskelig å tro på. Tenker han har 6*18" og 6topper med 15". Somregel ligger discohøyttalere på en følsomhet på 100-105db og peak på 130-140db, dette er da ved 1meter. Så at 6stk av disse kan spille rundt 130db og peake rundt 140db i ett normalt rom, med skikkelige forsterkere har jeg ikke såå vanskelig for å tro på.

EDIT: discohøyttalere faktisk, heter da selvfølgelig PA:)

Hehe... :D Takk for at noen tror meg... ;) Får håpe disse mobilene ikke viser feil, får da må jeg banke en kompis... :D :D (eller det hadde vært gøy å banke han ;) )

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider