Gå til innhold

Kondesator i anlegget?

Ranger emnet

[kj]

Anbefalte innlegg

mange som spør hva man skal med en kondesator koplet på strømmen... jo, det er for og få mer stabil spenning, ikke sant?? rundt 14v, eller ere mer?? har sett kondesatorer på 20v, 0.5farad... vurderer kondesator i anlegget mitt, men vil vite litt mer først...!!!

help us out here ppl

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by [kj]

mange som spør hva man skal med en kondesator koplet på strømmen... jo, det er for og få mer stabil spenning, ikke sant?? rundt 14v, eller ere mer?? har sett kondesatorer på 20v, 0.5farad... vurderer kondesator i anlegget mitt, men vil vite litt mer først...!!!

help us out here ppl

Blir vel litt feil å si at den skal holde en stabil spenning, tenk deg heller at du har et stort sinna anlegg og skal spille høyt for å imponere jentene eller plage de i gata, så trekker forsterkerene sykt mes strøm, og ved kraftige basslag så trenger forsterkerene "rask" strøm noe som ikke alltid batteri eller dynamo klarer. Da kommer kondensatorene inn som gir denne eksra dyttet.

Dette kan være reddningen for å bevare subb'ene dine da ikke forsterkerene klipper og skyter inn med likespenning og så blir bassen bedre...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kondesatoren har da ikkeno med strøm og gjøre... assa strøm = A (amper) spenning = v (volt). så det den da gjør er og holde en jevn spenning til forsterkeren

slik -> ----------------

istedet for slik----.---------.----'-.''''''''-----

ikkesant??.

for kondensatorer er jo laget slik at de lades opp og holder en jevn spenning... (lærte det på elektro'n).

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS OBS...

Ved kjøp av store Kondensatorer som er utladete så må du kople den til med en real feit motstand i mellom på 5W eller noe, dette gjør du i noen minutter slik at kondensatoren har ladet seg noe, og så kopler du den til helt vanlig.

Ellers vil den suge til seg så mye strøm at sikkringer på gjerne 50 Amp kan ryke.

1F er tross alt en veldig stor karramell :D

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... tror ikke jeg trenger mer enn en halv farad... har jo bare 1 sub og 3veis komp syste,m.... men hvordan blir det med spenningen på dette greiene der??

den kondesatoren som bukkebakken og co hadde i russebilen var 0.5f, og 20v... ekke d litt mye da?

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [kj]

hehe... tror ikke jeg trenger mer enn en halv farad... har jo bare 1 sub og 3veis komp syste,m.... men hvordan blir det med spenningen på dette greiene der??

den kondesatoren som bukkebakken og co hadde i russebilen var 0.5f, og 20v... ekke d litt mye da?

Neida, men har vel tenkt å ha mer senere.... ;)

På de det er måler på så er det 12-14 når det er opplada...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm skal prøve og bygge noe pent i NX'n.. så får se hva det blir... men må få testa den 12" min onkli.. er jo god for 1300watt jo... hehe husker ikke RMS men er rundt 800/900 mener jeg... så må jo ha en forsterker m tiden som dytter litt;)

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne de kondensatorene jeg bruker på forsterkeren hjemme, 25V og 220000mikroFarad x 4. Vesentlig raskere enn én stk. med tilsvarende verdi.

Man skal ikke henge seg opp i spenningsspesifikasjonen utover det at den må være høyere eller lik arbeidsspenningen.

Det har seg slik at energien en kondensator lader er lik spenning * kapasitans.

Elfa, 25V, 220000mikroFarad

Lenke til kommentar
Del på andre sider