Gå til innhold

Kondesator i anlegget?

Ranger emnet


[kj]

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

en tommelfingerregel er at man trenger 1 Farrad pr. 1000Watt. altså 0,5F til 500W osv.....

 

En kondensatar fungerer på samme måte som et batteri, men det har mindre egenmotstand og slipper derfor ut strømmen raskere.

 

Optima o.l batterier har oxo lavere egenmotstand en "vanlige" batterier, og fungerer derfor bedre i bilstereosammenheng.

 

Jeg er veldig fornøyd med Exide batteriene som jeg har. der har du 2 + og 2 - poler.

-65 Boble 1915cc "Firmabilen" -98 BMW 520 stv.

x97 VW Golf 3, x07 VW Passat 4motion, x06 Toyota Landcruiser

x85 Jetta VR6, x00 Golf 4, x05 Toyota Avensis stv., x90 Opel Kadett 1.6 automat!

Ole Martin Aronsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for og få svar på det jeg lurte på da... er ikke noe bra og fyre 20v inn på ett bilanlegg... da kunne man likså godt ha kjørt rundt med en skjøteledning på 230v... for utstyret må da blir ødelagt???!!!

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by borabora

Hmmm og jeg som har gått på elektro.. Not... ;)

Er vel ikke mer strøm enn det som batteriet leverer.... Eller tar jeg helt feil?

 

hummm er vel dynamoen som leverer strøm;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoen lader, altså gir strøm til batteriet, som vanligvis har en kapasitet på 55 eller 65A... vanlige på dynamo tror jeg er rundt 50A

 

så det il da si at batteriet greier og holde på 65A f.eks, og har da en spenning på ca14V (er std når bilen går +/-)

 

det som kondensatoren gjør er og tilføye en rett spenningskurve, siden anlegget går på likestrøm altså -------- og ikke-.-'-.-'-.-'-. altså veksel...sånn som d er i stikkontakten hjemme:P

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[kj]: du skjønner det at når det står "20V" på kondis'en,så betyr det MAX 20 VOLT... altså,du bør ikke lade den opp med mer enn 20 Volt... når du lader den med f.eks. 14,5V så gir den jo naturlig nok 14,5V ut.....

 

dessuten,det kan være en nesten like god løsning å ha et BRA batteri (med lav indremotstand,f.eks. Optima,Maxxima,etc...) så nærme forsterkerne som mulig..

 

dessuten,batteriet ditt er nok ikke 65A... heller 65Ah... det vil si at det klarer å levere 65 Ampere i en time...

 

kort forklart så er en kondensator en spennings-glatter..

altså,du får ikke så store spenningsvariasjoner når du har en kondensator påkoblet...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [kj]

men for og få svar på det jeg lurte på da... er ikke noe bra og fyre 20v inn på ett bilanlegg... da kunne man likså godt ha kjørt rundt med en skjøteledning på 230v... for utstyret må da blir ødelagt???!!!

 

Det er ikke 20v på den. Det er bare et måltall på hvilken spenning den tåler. Og bilen tilfører ikke mer enn ca14,4v. Så det er ikke noe å tenke på.

Derimot hadde du hatt et problem om du koblet på en 10v kondensator... Da kunne du risikert at den eksploderte.

 

... Og som noen over her har sagt, så bruker man en kondensator for å hjelpe dynamo og batteri, som ikke klarer å levere strøm fort nok til å klare de råeste bass-slagene på full guffe. For når forsterkeren vil ha mer enn strømforsyninga klarer, så vil spenningen i anlegget synke. Og det går ut over lyden. Og i værste fall vil forsterker og basser bli ødelagt.

 

Dere har sikkert sett at lyset på bilen dimmer i takt med bassen, når dere spiller høyt... Dette er spenningsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [kj]

dynamoen lader, altså gir strøm til batteriet, som vanligvis har en kapasitet på 55 eller 65A... vanlige på dynamo tror jeg er rundt 50A

 

så det il da si at batteriet greier og holde på 65A f.eks, og har da en spenning på ca14V (er std når bilen går +/-)

 

det som kondensatoren gjør er og tilføye en rett spenningskurve, siden anlegget går på likestrøm altså -------- og ikke-.-'-.-'-.-'-. altså veksel...sånn som d er i stikkontakten hjemme:P

 

Om dynamoen din gir 50A, så kan du ikke trekke mer enn 50A kontinuerlig. Trekker du mer, så tapper du batteriet.

 

Men det skal sies at det er sjelden en bil trekker 50A kontinuerlig. Da trur jeg du måtte ha hatt mange 1000metere på.

 

En bilstereo kan trekke jævlig mye på bass-slag. Mer enn dynamo klarer, slik at batteriet må hjelpe til. Men ikke noe mellom slagene, så da greier dynamoen å lade batteriet igjen.

 

Har du et skikkelig sprekt anlegg klarer som sagt ikke batteriet å levere nok heller. Så da er en kondensator på sin plass. For den klarer å levere en sinnsyk strøm... men bare over en kort periode. Men det er nok til å hjelpe til under de råeste bass-slagene. Når det er rolig, blir den ladet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår