Gå til innhold

Oppklaring: Tilhenger på klasse B og BE

Ranger emnet

Zetec

Anbefalte innlegg

Søkte litt og fant ett par tråder ang. dette og med 40 forskjellige meninger om hva som er riktig, så tenkte jeg skulle klare opp i dette..

Klasse B

Man har mange ganger hørt om denne hengeren med totaltvekt opp til 750kg, det som er tilfellet med disse hengerene er at den er fritatt for regelen. Denne hengeren kan du altså dra uansett hvor tung bilen din er (vel og merke så lenge den ikke veier mer enn bilens egenvekt for de av dere som har ekstremt lette biler).

Det du må sjekke i vognkortet ditt er hvor stor tillatt totaltvekt du har på vogntoget, er dette mer enn 3500kg kan du altså bare trekke henger med tillatt totalvekt 750kg.

Om bilens total vekt er f.eks 2500kg kan du altså bare trekke henger med tillatt totalvekt på 1000kg.

Hold tunga rett i munnen hehe...

Tilhengerens totaltvekt kan IKKE overstige bilens EGENVEKT.

Hovedregel i kl B: vogntogets tillatte totalvekt skal ikke overstige 3500kg.

Klasse BE

Så lenge bilen er klassifisert som Personbil kan du trekke det bilen har lov til å trekke i henhold til vognkort.

MEN her er det også unntak, om bilen din har lov til å trekke f.eks 2 tonn, og tilhengeren har en tillatt totaltvekt på 2,5 tonn, så kan du fortsatt trekke denne så lenge tilhengerens aktuelle egenvekt og last ikke overstiger 2 tonn..

Du må også ha ett lastsikringskurs og 2 obligatoriske kjøretimer.

Hovedregel i kl BE: Tilhengerens aktuelle egenvekt og last må ikke overstige det du har lov til å trekke i henhold til bilens vognkort.

Pris: ca 3500-4000kr + oppkjøring (ca 850kr)

Eksempel på oppkjøring på BE

Før du kjører:

Det varierer litt fra oppkjøring til oppkjøring, men i de aller fleste tilfeller skal du koble på hengeren og sjekke at alle lys fungerer, du skal også sjekke at lasten er tilstrekkelig sikret.

Du kan få spørsmål ang, vekt på bil, henger og at det er riktig dekk, ang sommer/vinterdekk, og at de tåler den belastningen som står i vognkortet.

Kjøring:

Rygging, det blir sjekket at du kan rygge, jeg har rygget inn mot lasterampe og inn mellom to trailere.

VIKTIG!! Når du skal rygge, be sensor gå ut av bilen for å se at du ikke rygger på noe eller noen... (Gjør du ikke dette så stryker du tvert)

Generelt så blir det også endel kjøring hvor sensor kan se at du får med deg hengeren, plassering i rundkjøring, kryss osv.

Og det som går på generell kjøretøykontroll..

Glemmer du noe, så si ifra om han spør, evt si ifra før han spør...

Evt gjør som meg, og si ifra etter han har krysset på bestått :)

Kanskje litt rotete, men forhåpentligvis en litt oppklaring til dere som er litt usikre på dette, og hvem har vel ikke hatt denne diskusjonen hjemme med pappa, eller andre for den saks skyld..

Noe du lurer på eller noe å legge til?

Legg igjen ett svar :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dvs at bilen min med egenvekt på ca 1400kg

kan dra hengern min brenderup 3250 TB Totalvekt: 1300kg Nyttelast: 1045kg

med kl.b full lasta?

Om bilen din har lov til å trekke 1300kg henger så kan du det ja...

Og bilens totalvekt pluss tilhengers totalvekt ikke overstiger 3500kg

Husk å skille mellom egenvekt og totalvekt..

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er be noe vanskelig å ta egentlig? bare kjøre litt rundt med henger og rygge den inn noe sted?

Obligatorisk lastsikringskurs og 2 timer "kjøring" med kjøreskolen.

Oppkjøring:

Sjekke at man kan koble hengeren på og av, sjekke at lysene på hengeren fungerer som de skal.

Kjøre en liten runde, slik at sensor ser at du får med deg hengeren uten å kutte svinger og hoppe over fortauskanter osv.

Og litt rygging.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lenge vurdert å kjøre opp til henger...

jeg har en Volvo 240 (stv) som står at den kan dra 1500kg

info fra vognkortet..

Maks vekt forran: 885kg

Maks vekt bak: 1330kg

T Totalvekt: 2215kg

Henger: 1500kg

MAX vekt m/henger: 3715kg

hvor tung henger kan jeg dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lenge vurdert å kjøre opp til henger...

jeg har en Volvo 240 (stv) som står at den kan dra 1500kg

info fra vognkortet..

Maks vekt forran: 885kg

Maks vekt bak: 1330kg

T Totalvekt: 2215kg

Henger: 1500kg

MAX vekt m/henger: 3715kg

hvor tung henger kan jeg dra?

750kg

Dette fordi vogntogets tillatte totalvekt overstiger 3500kg..

Men hva er egenvekten på bilen?

Burde jo være mulig å justere ned lasteevnen på bilen med 215kg sånn at vogntogets tillatte totalvekt blir 3500kg akkurat.. (hvor du har 3715kg nå)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750kg

Dette fordi vogntogets tillatte totalvekt overstiger 3500kg..

Men hva er egenvekten på bilen?

Burde jo være mulig å justere ned lasteevnen på bilen med 215kg sånn at vogntogets tillatte totalvekt blir 3500kg akkurat.. (hvor du har 3715kg nå)

egenvekten er på ca 12-1300kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egenvekten er på ca 12-1300kg

Prøv å få justert ned totalvekta på bilen din fra 2215 til 2000, slik at vogntogets tillatte totaltvekt da blir 3500kg, da kan du trekke henger med tillatt totalvekt som er det samme som bilens egenvekt..

Altså om bilens egenvekt er 1300kg så kan du trekke henger med totalvekt på 1300... Er den 1200kg kan du trekke 1200, osv...

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fått regga bilen enda;)

såe når den skal på visningen blir den omgjort.. er en tidligere varebil..

mao har 75kg ekstra vekt forran + forhøyninger forran samt forsterkere fjærer forran og bak.

takker for info så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg sjekket dette med flere trafikkstasjoner og kjøreskoler for et par år siden, ingen sa det samme. Men de fleste sa at med vanlig Kl B førerkort kan en ikke trekke henger over 750 KG, selv om bilen kan dra mer. Altså hvis bilen har tillat tot. på 1600, så kan du ikke trekke mer enn 750 KG. For de fleste biler kan dra såpass som 750 kg. kanskje unntatt de aller minste nye bilene som er utpå veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg kjørt ulovelig :scared kjørte et flyttelass med gamlebilen;)

denne hengeren tar 2000kg... jeje.. er ikke ofte man kjører med slik henger;)

hehe, oops :)

Har også oppdatert første post.

Jeg var så heldig å måtte rygge ned igjen en bakke også (ca 30 meter) og inn i en port for å få snudd, pga glatta her i Arendal, og sensoren var fornøyd med det jeg gjorde til tross for at han mente jeg kunne svingt helt over til den ene siden og nytta meg av forhjulstrekken til å dra bilen ut til siden for å få bedre feste, til tross for at bilen var en BMW 5-serie stasjonsvogn :rolleyes:

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg sjekket dette med flere trafikkstasjoner og kjøreskoler for et par år siden, ingen sa det samme. Men de fleste sa at med vanlig Kl B førerkort kan en ikke trekke henger over 750 KG, selv om bilen kan dra mer. Altså hvis bilen har tillat tot. på 1600, så kan du ikke trekke mer enn 750 KG. For de fleste biler kan dra såpass som 750 kg. kanskje unntatt de aller minste nye bilene som er utpå veien.

Og dette er feil :)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det jo.. Hehe,glemte be sensoren å ut av bilen å se også..

Men stod,smilte pent :P

oioi, da har du smilt pent ;)

Kommer kanskje an på resten også da, og hva hengeren er lastet med, men er vel ganske likt rundtom alt i alt..

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider