Gå til innhold

Oppklaring: Tilhenger på klasse B og BE

Ranger emnet

Zetec

Anbefalte innlegg

Hva kommer prisen sånn ca på?

Er man nødt for å ta obligatorisk grunnkurs og sånn tull, eller gjelder dette bare billappen?

Man må ta ett last sikringskurs, men det er ingen prøve eller noe sånnt..

Samt 2 kjøretimer.

Les første posten, tror det meste står der, også pris :)

men ca 4500kr inkl oppkjøring.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm! du sier jeg kan trekke en større henger, når jeg har mindre last. Det stemmer ikke helt.

For jeg har en MB 230E som kan trekke maks henger på 1 860Kg og jeg har BE fører kort.

Kjørte en bilhenger som tar maks 2 000Kg, egenvekt 750Kg henta en Bil 950Kg.

Blei stoppet av veikontrol vegvesen og politi.

Begge instanser sa følgende: En skal kunne lese av vognkortet av bil og henger, at kjøretøyet trekker lovlig vekt, siden det ikke er krav i Norge om att alle politi biler skal ha med vekter for kontroll.

Men begge instanser sa att de 130Kg brøy dem seg ikke om, for politi betjenten hevdet at min bil kunne oppregistreres til 2 200Kg henger vekt.

Jeg har ringt biltilsynet i etterkant, og dem sier at det skal leses ut fra vognkort, men det er åpen for kjønn når det kan tydlig se at vekt på henger ikke overskrider hva bilen kan trekke.

Men konklusjon. det spiller liten rolle når ute kontroller kan besteme litt flytene, selv om det som faktisk står på lovdata er fakta tall, fra vogn kort.

Har ringt flere ganger og får faktisk ulike svar hvergang, derfor holder jeg meg til hva politi og vegvesenet sa på denne kontrollen. (men så slapp jeg bot, så da stemmer det egentlig likevell, men det foreligger usikkerhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen problemstilling, om en bil har lov å trekke 500kg uten driftbrems, og hekter på en liten henger uten brems som tillat totalvekt er på 750kg. Har man da lov å trekke denne med kl B om den er tom på denne bilen? tillat totalvekt eller aktuelt vekt som gjelder her i dette tilfellet?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen problemstilling, om en bil har lov å trekke 500kg uten driftbrems, og hekter på en liten henger uten brems som tillat totalvekt er på 750kg. Har man da lov å trekke denne med kl B om den er tom på denne bilen? tillat totalvekt eller aktuelt vekt som gjelder her i dette tilfellet?

Når det gjelder førerkort kl B,C eller D, så er det TILLAT TOTALVEKT som gjelder.

Når det gjelder hva bilen har lov til å dra, så er det AKTUELL TOTALVEKT som gjelder.

Sjekk http://www.lovdata.no

Førerkortforskrifter finner du her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html

Her står alt enkelt og greit. Bruk litt tid på å lese det som står her, istedenfor det folk skriver på forumet her. For det ser ut som det er mange som tror dem vet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal rygge, be sensor gå ut av bilen for å se at du ikke rygger på noe eller noen... (Gjør du ikke dette så stryker du tvert

Du må ikke stryke om du ikke ber han gå ut. Er hvertfall ikke sånn på CE. Før måtte man ha en hjelpemann når man skulle rygge, men det er ikke påbudt lenger...

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider