Gå til innhold

Hvordan koble opp Tåkelys?

Ranger emnet


Turbo_Dos

Anbefalte innlegg

Hei hei... elektrogeniet her:p eller ikke... emn ejg skal gi deg en fin forklaring på hvordan du skal kople tåkelys/grøftelys på bilen.

 

Først nummerene du finner på releet sine stikker

 

30 : dette er batteri + ,husk sikring

85 : dette er for jording

86 : dette er for styrespenning

87 : til lyktene

det finnes også en utgang som heter 87a ,men den er det som regel konstant spenning på.

 

du tar en ledning og kopler mot parkeringslyset, du tar signal fra det venstre siden det er nærmest batteriet. Denne ledningen trekker du inn i bilen til en bryter og tilbake til releet sin stikke 86.(du kan også ta styrespenning fra selve lysbryteren hvis du gidder måle utspenning til baklys/parklys.)

 

Så legger du opp hovedstrøm fra batteriet til releet. Denne koples mot stikke 30. en ide å ha så kort vei som mulig ,men husk sikring.

Så kopler du jord mot stikke 85. Og til slutt kopler du lyktene på 87 ,husk jord på lyktene... Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så gjør du det på den "letteste" måten, med en sikring på kabelen fra batteriet, og rett på en bryter inne i bilen, så du selv styrer tåkelysene...

Det er lite lurt!!

 

om du kjører 2 x 55w, er det (55w * 2 ) / 12v = 9.16A.

Å kjøre 9.16A på en vanlig bryter, er ikke så lurt :P

 

Halogen lights, when operating at 100% voltage, produce 100% of the designed light output. At 95% of the voltage, the light drops by more than 15%; at 90%, it drops by a third! With a typical 12-volt system operating at 13.5 volts, loss of a mere 1.35 volts is 10%.

 

Ikke bare at bryteren nok vil brenne etter en stund i bruk, men du får også et rimelig stort spenningsfall på den "omveien" strømmen må ta. (tap i kabel).

Jo lengre kabelen er, jo tykkere må den være, for å klare å levere samme effekt.

 

Det idèelle, er å kjøre styrestrøm via bryteren og kjøre skikkelig kabel som "kilde" og videre til pærene.

 

ps. man vil få lys med "for tynn" kabel også, men det er ikke mye volt-"drop", som skal til for å miste 10-20% av lyset!!!

 

husker ikke helt hva det var, menmener det var under 1 volt minsking som gir såpass med tapt lys. Var vel hella elns. som oppgav det for lenge siden.

 

FIN SIDE MED FINE TEGNINGER

 

ps!! prøv å unngå strømtyver og slikt jalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei... elektrogeniet her:p eller ikke... emn ejg skal gi deg en fin forklaring på hvordan du skal kople tåkelys/grøftelys på bilen.

 

Først nummerene du finner på releet sine stikker

 

30 : dette er batteri + ,husk sikring

85 : dette er for jording

86 : dette er for styrespenning

87 : til lyktene

det finnes også en utgang som heter 87a ,men den er det som regel konstant spenning på.

 

du tar en ledning og kopler mot parkeringslyset, du tar signal fra det venstre siden det er nærmest batteriet. Denne ledningen trekker du inn i bilen til en bryter og tilbake til releet sin stikke 86.(du kan også ta styrespenning fra selve lysbryteren hvis du gidder måle utspenning til baklys/parklys.)

 

Så legger du opp hovedstrøm fra batteriet til releet. Denne koples mot stikke 30. en ide å ha så kort vei som mulig ,men husk sikring.

Så kopler du jord mot stikke 85. Og til slutt kopler du lyktene på 87 ,husk jord på lyktene... Lykke til..

 

 

koble via lysrelet? men er ikke den alerede opptatt? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble via lysrelet? men er ikke den alerede opptatt? hehe...

 

Idèllt sett, kjøper du to slike:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=77417

 

Så kobler du de der du hadde H4 lyktene dine.

Du stjeler altså styrestrøm ut fra de også!

 

ps. husk at du må kjøre parvis med relèer, for å ikke få frem "ødelagt pære" lyset ditt. (styrestrøm trekker bittelitt).

 

Sånn som det virker da,er at volvo originalrelèene bare kjører styrestrøm frem til de nye relèene dine. Så du får en meget kort strømvei, med tykke kabler. Da får du alle spenningen du trenger, som igjen gir deg en god del mer lys, selv med originale pærer!

 

du slipper også å bytte lysbryteren i dashboardet så ofte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher, dette var ment som den letteste måten å koble opp på, som har noen ulemper, og det med relè er det andre måten å koble på, som funker greit...

 

at bryter`n vil brenne opp, har ikke skjedd med meg på de 3 årene j har hatt ekstralysene (tåkelysene) slik... men på 1000-meterene, har j alltid brukt relè...

 

sikkert noen som har opplevd noe annet...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare huske at det er 55w som er lovelig å bruke i kurvelys som i 1000meteringer... SELV om man får kjøpt 100w osv... samt at det skal være "godkjente" pærer/lykter..

Ja, samt det er regler om hvor mye LUX du får ha.

du kan ikke hive på så mye lys du vil i fronten...

 

ekstra relèer, vil gjerne gi 10% ekstra lys, mindre slitasje på originale brytere, etc. samt det koster ikke all verden.

 

bare ikke kjøp jalla-relèer, tynne ledninger, etc.

Aller helst, lodder du sammen alle punkter, istedenfor kabelsko, da hver eneste kontakt/bryter/kabelsko gir deg spenningsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samt det er regler om hvor mye LUX du får ha.

du kan ikke hive på så mye lys du vil i fronten...

 

ekstra relèer, vil gjerne gi 10% ekstra lys, mindre slitasje på originale brytere, etc. samt det koster ikke all verden.

 

bare ikke kjøp jalla-relèer, tynne ledninger, etc.

Aller helst, lodder du sammen alle punkter, istedenfor kabelsko, da hver eneste kontakt/bryter/kabelsko gir deg spenningsfall.

jeg anbefaler rele på "alt" ekstra" man kobler på bilen..

 

jeg koblet opp rele på hornet og ble spurt på av en som jobber på et verksted om jeg hadde montert kompressorhorn :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler rele på "alt" ekstra" man kobler på bilen..

 

jeg koblet opp rele på hornet og ble spurt på av en som jobber på et verksted om jeg hadde montert kompressorhorn :wonder

ja, men man tjener faktisk lys på å koble relè mellom de originale H4 pærene og volvo sitt originale relè.

 

eneste nedsig, er at man mister "pære trasig" lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår