Gå til innhold

turbokonvertering av b23e

Ranger emnet

Schlasken

Anbefalte innlegg

vurderer å turbokonvertere en b23e og lurer på noen ting. denne bilen har vel k-jet innsprut orginalt, hva må jeg gjøre med det for at det holder følge? det er snakk om en billigkonvertering her som ikke skal koste all verden, så jeg forventer ikke veldig mye effekt heller. er det noen volvo turbmotorer jeg kan bruke grenrør fra? hvilken turbo passer best til moderate effekter på denne motoren, t3? noen som har full specs liste over denne motoren, borring, slaglengde, komp osv? regner med jeg må senke kompen for å kunne kjøre på med litt trykk, vilken måte er å anbefale? funker det greit med dobbel topppakkning eller en tykk en?

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspruten må byttes til turbosprut, er ikke sikkert på vilke deler du evt kan bytte... Hva med gassere?

Får å få høyt trykk må komp senkes ja, å slenge på 2-3 pakninger hjelper litt, men ikke særlig mye... Du snakker tross alt om en motor med over 10 i komp her!!! ??

Drei ned stemplene en mm eller 2 kanskje`?? Kvassere kam i tilleg, så er du godt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en AT forgasser, finner sånt på volvo huggere.

ellers så kan du bruke en orginal forgasser stromberg, eller lignende. med dei tåler ikke noe serlig mer en 0,3 i laddetrykk, da går flotøren til h..... og bensinen flyter over alt i motoromet.

så det er abbsolut best å få tak i en at gasser. på leke bilen min ladder jeg ca 1 bar, med AT gasser, 531topp b23a blokk. b23a stempel som er neddreid 3mm. 740 manifold, turbo (t03), intercooler og div slanger rør, bruk for all del ikke dobble topppakninger, dei varer ikke noe serlig mer en ett par dager.

på lysaker bil selger dei ei forsterka pakkning som jeg ikke har hatt noe problem med.

har ikke snøring på hvor mye det gir i effekt med det er i hvertfall mye mer en dei sløve 113 som sitter der orginalt.

ikke noe problem å spinne rundinger i 3gir med sveisa bakdiff

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

jeg tror det er billigere å kjøpe ferdig et eller ft motor.

når jeg får delebil med den motoren gratis så er det uaktuelt :) gidder ikke bruke masse penger på en vinterbil uansett, og hvertfall ikke en volvo :D

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det komer helt ann på.

dei delene som jeg brukte til lekebil prosjektet mitt fant jeg på huggern. utenom eksosanlegg, luftfilter og dumpventil.

å kjøper man en komplett et/ft så blir det fort veldig mye ekstra greier som man må lage till.

som for eks. lednigsnett må leggest opp på nytt, fordeler må flyttest til mellomaksel + masse masse mer.

og ikke minst det er ingen ting som slår den følelsen når du vrir om nøkelen for første gang på en motor du har bygd selv.

å vist man intiserer seg for den slags, så er det inngen ting som er så lererikt som å bygge selv.

jeg synst iverfal det, har det like gøy i garasjen som når jeg er ute å kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider