Gå til innhold

Tomgangsproblemer etter justering av dieselpumpe

Ranger emnet


runaroien

Anbefalte innlegg

Som topic sier

 

Jeg justerte opp dieselpumpen på min TDK i går, og bilen gikk faktisk merkbart bedre. Jeg justerte også tomgangen, men i dag når jeg kjørte en tur, så spratt tomgangen opp på 1800. Kjørte bilen varm i går også, men da oppførte den seg ikke slik.

Noen som har vært borti det samme?

Runar

-84 Golf 1,6

-85 Mercedes 230TE 123-serie (til salgs)

-93 Golf TDK (solgt)

-83 Audi 80 CL, -86 CC, 83 CD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier

 

Jeg justerte opp dieselpumpen på min TDK i går, og bilen gikk faktisk merkbart bedre. Jeg justerte også tomgangen, men i dag når jeg kjørte en tur, så spratt tomgangen opp på 1800. Kjørte bilen varm i går også, men da oppførte den seg ikke slik.

Noen som har vært borti det samme?

 

Min driver av og til å øker på tomgang, men ikke så mye som din kanskje. Når du skrur dieselpumpen litt for langt så går den seint ned på turtall og kan kanskje "henge" litt igjen. Men så lenge du skrur ned tomgangskruen så skal det blir som "normalt" igjen. Min ligger vell på ca 1100rpm nå. Får ikke tomgangen lengre ned uten å minske diesel mengden, noe som er uaktuelt

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min driver også å henger igjen etter at jeg slipper gassen, men jeg har ikke mer å justere på tomgangen. Skrudde så langt at koblingen til kaldstarten ramla av (noe som var et h*%#vete å få på plass igjen) men den ble enda ikke bra. Får å få min til å gå greit måtte jeg skru ned dieselmengden en god del igjen, noe som er kjedelig.. Skjønner ingen ting jeg. Møkkajustering!

Runar

-84 Golf 1,6

-85 Mercedes 230TE 123-serie (til salgs)

-93 Golf TDK (solgt)

-83 Audi 80 CL, -86 CC, 83 CD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min driver også å henger igjen etter at jeg slipper gassen, men jeg har ikke mer å justere på tomgangen. Skrudde så langt at koblingen til kaldstarten ramla av (noe som var et h*%#vete å få på plass igjen) men den ble enda ikke bra. Får å få min til å gå greit måtte jeg skru ned dieselmengden en god del igjen, noe som er kjedelig.. Skjønner ingen ting jeg. Møkkajustering!

 

kaldstart og tomgang er vell 2 forskjellige skruer? sikker på at du holder på med riktig?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå får tenkt meg om, så har du rett i det hehe.. Det var vaieren til kaldstarten som også ramla av. Men uansett skrudde jeg så mye på tomgangen at staget ramla av neddi der.

 

Jeg justerte pumpa en og en halv runde først, men da fikk jeg ikke tomgangen lengre ned enn 1800. Nå går den på rundt 900, men nå har jeg justert pumpa bare en halv runde. Vanskelig å få den til å gå greit med noe mer mating så langt.

 

Har du justert mye da?

Runar

-84 Golf 1,6

-85 Mercedes 230TE 123-serie (til salgs)

-93 Golf TDK (solgt)

-83 Audi 80 CL, -86 CC, 83 CD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå får tenkt meg om, så har du rett i det hehe.. Det var vaieren til kaldstarten som også ramla av. Men uansett skrudde jeg så mye på tomgangen at staget ramla av neddi der.

 

Jeg justerte pumpa en og en halv runde først, men da fikk jeg ikke tomgangen lengre ned enn 1800. Nå går den på rundt 900, men nå har jeg justert pumpa bare en halv runde. Vanskelig å få den til å gå greit med noe mer mating så langt.

 

Har du justert mye da?

 

Husker ikke eksakt hvor mye, men nå ligger den rett under det "magiske" punktet der den ikke henger på gassen lengre.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da får jeg bare fortsette å prøve meg fram da:) Blir sikkert bra til slutt. Alt går jo bedre enn original...

Ikke skru ned igjen for mye, da tikker dysene noe så jævlig at det høres ut som om motoren har kammet over.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skru ned igjen for mye, da tikker dysene noe så jævlig at det høres ut som om motoren har kammet over.

 

tomgangskruen du stilte på eller kaldstart tomgangskruen?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge.

 

Visst jeg ikke er helt på skogstur, så stiller du "tennings" tispunktet med å justere den kaldstarten. Kanskje litt feil å kalle det tenning, men med choken ute så har bilen fortenning slik at den skal starte lettere, og da vil den tikke litt mer. Dysene på en TDK tikker ikke som en elektronisk dyse. Den åpner bare på trykk.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man justerer tenning med den er det ikke rart det tikker nei. Fæl lyd.

 

Jepp, kan kanskje være derfor ja. Det som her blir "riktige" skruen blir den som går inn og stopper den braketten som gass vaieren drar i. see? Min er skrudd så langt at den stopper av seg selv om ikke i denne skruen.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stopperskrue er helt inne å allikevel ligger den på 2500 rpm på tomgang... Mulig jeg var litt generøs på mateskruen... Ikke er det så mye turbotrykk, men siden motoren ikke forbrenner dieselen er kanskje ikke det så rart. Ryker kullsvart hele tiden og blir fort varm så prøver å bruke bilen minst mulig før jeg får justert det jævla tenningstidspunktet igjen.. Vil ikke smelte motoren hell :D

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stopperskrue er helt inne å allikevel ligger den på 2500 rpm på tomgang... Mulig jeg var litt generøs på mateskruen... Ikke er det så mye turbotrykk, men siden motoren ikke forbrenner dieselen er kanskje ikke det så rart. Ryker kullsvart hele tiden og blir fort varm så prøver å bruke bilen minst mulig før jeg får justert det jævla tenningstidspunktet igjen.. Vil ikke smelte motoren hell :D

 

Stoppeskrue= tomgangskrue? den skal da skrues ut? Kanskje du skal mate på med litt mer turbotrykk da, for å få riktig forbrenning. Har du montert IC?

Min blir varm i lange bakker, men det tror jeg er toppakningen som er på vei til å takke for seg.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår