Gå til innhold

Omega 2,4i Motor -> Turbo?

Ranger emnet


gollum_97

Anbefalte innlegg

Hvordan har du tenkt å senke kompresjonen i den motoren?

De orginale stemplene har alerede en stor grop. Og et forsøk på å senke kompresjonen måtte evt vært å frest ut et vist volum at toppen. Da kreves det mye bergninger og målinger. Men skal gå. Man får da også mulighet for skikkelig store ventiler. :scared

 

Den lange slaglengden medfører også høy stempelhastighet. men men, det går nok ganske bra uansett.

Er potensiale for mye power. Bare å begynne å avbalansere og fjerne all unødvendig vekt på veiv, råder, stempler og svinghjul...

 

Teoretisk så er det mye mye billigre å bygge B23Turbo. Da Sten Paner selger unna alt han har. veiv, stempler råder for 15 000kr.. da snakker vi 2,5l...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror det hadde lønt seg med skjærekant pakning. De er noe tykkerer enn orginalt, og tåler skikkelig trøkk. Sies å være umulige å blåse.

Når får du satt i gang med prosjektet?

Er interisert i å følge med på dette, da jeg har en 2,4 selv.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du OMC medlem så får du nokså grei rabatt der. trekk i fra svensk moms, legg til frakta, og så ta 25% av det og legg det til summen. Så har du prisen inn i Norge...

 

Hvordan står det til med den røde da? min blå har det ikke så bra... Men driver på i det små. Skal kanskje bytte innerskjermer,pga litt dårlig sveise jobb.... sukk.. fyfy..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C24NE har lav kompresjon originalt, det skulle holde å kjøpe sterkere toppakning fra ENEM.

Ellers er omega 2 liter ein grei motor å bygge turbo på, og du oppnår noenlunde samme effekt. Den har også lav nok kompresjon, og flere har montert turbo på disse uten å åpne motor i det hele tatt, UTEN problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C24NE har lav kompresjon originalt, det skulle holde å kjøpe sterkere toppakning fra ENEM.

Ellers er omega 2 liter ein grei motor å bygge turbo på, og du oppnår noenlunde samme effekt. Den har også lav nok kompresjon, og flere har montert turbo på disse uten å åpne motor i det hele tatt, UTEN problemer.

 

Jeg har lyst tli å ha litt mere NM enn det man stort sett får på en 2,0. derfor kommer jeg nok til å velge en motor med litt mere kubikk.

Har dessuten lyst til å ha noe som kanskje ikke så mange andre har...

 

Men det er slett ingen dum idè...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.jma.no De har nettopp turbokonvertert en omega. Kan også sjekke ut http://www.turbomega.tk

 

Men det er jo egentlig ingen annerledes prosedyre og bygge turbo på omega enn noen andre biler. Senker kompressjonen som vanlig med en esktra topppaking eller en spesial laget. Men en ting må jeg nesten si, ikke kjøp delene på enem.se. Bruk heller pengene hos jma eller tiger'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tiger`n har vel helst deler for 16v ( http://www.tigerspeedparts.no), men jma ordner det meste. : http://www.jma.no

 

Er dessuten billigere å begynne på omega 2,0i motoren vil jeg tro, da disse er billige å skaffe og er dessuten mer slitesterk. Effekt og dreiemoment vil nok ligge på det samme omtrent ved moderat trim på disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen topp som passer som er crossflow?

Slik at turbokonvertering blir noe enklere....

 

avkappet 3,0E topp skal jo gå ann. Mye jobb. men. må borre om to oljekanaler bakerst. samt sveise/bolte på ei plate på enden. Samt spesial lagede kam, og kjede. Blir for kr av slikt.

 

Har du 60 000kr så veit jeg om en fin motor. Står bortgjemt i skaukant borti mysen område.

 

Ellers så har jeg hørt rykter om gamle Opel CIH med Saab 16v topp. Er usikker på disse ryktene, da man ikke skal stole på det man hører innenfor bilcross miljøet...

hehe.

 

Det billigste blir vel egentlig å bruke saab turbo motoren. Rett stille den. Mange som har gjort slik i utlandet, veit om en 400r med 16v saab motor i sverige.

 

Det billigste blir nok C20NE motorer, evt C20let.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår