Blugh Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Vei som munner ut i annen vei er også definert som veikryss, og om den er navngitt på slikt spiller ingen rolle (?) 5m regelen tror jeg er slik at den gjelder 5m fra det punkt hvor veien begynner å bøyes til krysset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 En kamerat av meg fikk bot etter å ha parkert med fronten 1m fra fotgjengerfelt, og spurte seg litt rundt da.Det fronten som skal være 5m unna forgjengerfelt/kryss. Da måtte man jo selvsagt spørre, siden bilen var mer enn 5m lang, om han da kunne parkert med 30-40cm av bilen over feltet siden fronten fremdeles var 5m unna. Fikk aldri noe svar på det. Du kan selvsagt klage, men så lenge du ikke er advokat og har ekstremt god peil på reglene som ligger rundt dette temaet kan nok bare glemme det. Reglene sier at du ikke skal parkere helt eller delvis på fortau, gang og sykkelveg samt fotgjengerfelt. I tillegg på fortgjengerfelt gjelder 5 m regelen, dvs du skal ha en avstand på min. 5 m fra hvis du har parkert FØR oppmerkingen! Men du kan parkere inntil stripene, sålenge kjøretøyet har passert fotgjengerfeltet (i kjøreretn seff) Parkerer du 1 cm inn på fotgjengerfeltet, er det ulovlig. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Skulle på jobb idag tidlig og på ruta var det døtte meg nok ei parkeringsbot.Parkerte i ett "kryss" men så ingen skiltnavn ved innkjøringa der jeg sto parkert. Så jeg anså dette som en innkjøring og ikke ett veikryss. På parkeringsbota så står det kun oppført ulvenveien på stedet der jeg sto. Det er ingen kart som viser at den veien jeg sto inn mot har ett gatenavn. på bota står det at jeg har brutt forskrift 64 som tilsier "parkert innenfor 5meter i veikryss" Men hva er definisjonen på ett veikryss? jeg mente det var når to gater (med navn) krysser hverandre.. på bildet ser du hvor jeg sto. Var det riktig gjort å gi meg bot for dette? Du har parkert i et Y-kryss, her er det ikke 5 m regel som gjelder. Samme regler her som ved T-kryss. Det går på "parkert % andel innenfor krysset" . Har laget en skisse for å forklare T-kryss, som er det mest vanlige krysset: Den røde streken er der hvor grensen går. Gjett hvilke(n) bil(er) som står lovlig parkert? :) Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2bb1nordli Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Nå ble jeg usikker. Jeg tolker forklaringa hans til at han parkerte ved "hovedveien" (altså + krysset) og ikke der Dr.S har tolket det (i Y krysset). Hvilket kryss er riktig? Siter Østfold Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Hvis du sto i en sidegate til Teisenvn, skal du ikke ha bot etter 5 m regelen. Hvis du sto parkert der den røde prikken er, er det feil håndheving av 5 m regelen. Hvor kommer Ulvenveien ut forresten? Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Reglene sier at du ikke skal parkere helt eller delvis på fortau, gang og sykkelveg samt fotgjengerfelt. I tillegg på fortgjengerfelt gjelder 5 m regelen, dvs du skal ha en avstand på min. 5 m fra hvis du har parkert FØR oppmerkingen! Men du kan parkere inntil stripene, sålenge kjøretøyet har passert fotgjengerfeltet (i kjøreretn seff) Parkerer du 1 cm inn på fotgjengerfeltet, er det ulovlig. for å utdype dette: Grunnen til du får lov å parkere rett etter fotjengerfelt og ikke før, har med at du "skygger" sikten for andre førere, slik at de gjerne ikke ser fotgjengerene. Ergo. en fin regel! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg