tOFFY Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Har nå bestilt med Pioneer 8600 med 3 veis filter. er 3 500,- for mye for denne spilleren? Husker å ha sett den til 5 000,- ett sted, så jeg innbiller meg dette som rimlig (er brukt ja). Har 1stk. 4 kanaler 4X175W RMS, som jeg skal brokoble til 2X500W (noe mer egentlig, men husker ikke eksakt) Som jeg skal kjøre 2 stk Resolution 12". Og 1 stk. 4 kanaler 4X80W RMS som skal gå til front sett og mid bass. Så, jeg kan da dele på spilleren eks: 80Hz til suben, 80/130Hz midbasere og 130Hz til frontsett. Midbass blir 6,5" Peerless, antagli CSX. Frontsett er 5"/1" Peerless Definition. Men kan jeg event. også bruke delingen på forsterkere for å klare en "bedre" deling. Eller blir det bare krøll? Om det er 18db deling i spiller og 18db deling på forsterkere, vill dem fungere i sammen å få en enda bedre deling, siden det er el. deling? Vill jeg egentlig merke sub i stereo. (nå blir det slik uansett, siden jeg alt har forsterkere fra før) Dette skal i min MB W124, og lengere bak i bagasjen på sidene og spille mot hverandre, beholde "port" inn i cupén (12" hull i hattehylle, fra tidligere bygg) + 2 stk 6" "porter" i de orginale hattehøytaler hulla. (disse portene får minimal lengde, kun igjenom plate) Skal bygge 12"era i porta kasser, selv om !alle" sier dem bør stå i lukka kasse (inklusive meg selv) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 For å svare på sub i stereo er det neppe det du merker i dette oppsettet men du får vel mer "trøkk" av å ha to elementer ? Ellers et spennende tema da jeg tenker på noe av det samme selv her, akkurat kjøpt Clarion 958RMC og den har også støtte for 3 veis. Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 For å svare på sub i stereo er det neppe det du merker i dette oppsettet men du får vel mer "trøkk" av å ha to elementer ? Ellers et spennende tema da jeg tenker på noe av det samme selv her, akkurat kjøpt Clarion 958RMC og den har også støtte for 3 veis. To sub. kontra 1 av samme type vil helt klart trykke mer, når jeg kan levere like mye effekt til begge, som 1. :disco Stereo og mono sub, vet jeg egentlig blir så som så i bil. Dette El. deling greiene er jeg mer usikker på, håper noen kan si noe om dette. Ellers så må jeg bare prøve. Trur dette blir tøft oppsett :D Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Subwooferne vil du nok aldri merke om er stereo eller mono nei. Jeg har hørt at mange plater har all musikkinformasjonen under ca. 80 hz i mono ettersom så lave frekvenser ikke kan retningsbestemmes allikavel, men jeg har ikke tilstrekkelig viten til å si om det er fakta eller ei. Ang. deling: prøv deg litt frem. Jeg synes kanskje 80 hz er ørlitte grann høyt å dele en sub, spesielt når du har såpass bra areal på midbassene. 130 hz blir også å kutte dem av for tidlig igjen. Det masse trøkk å hente oppover mot 2-300 hz også! Men slike ting går mer på smak, behag og behov enn noe annet egentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Subwooferne vil du nok aldri merke om er stereo eller mono nei. Jeg har hørt at mange plater har all musikkinformasjonen under ca. 80 hz i mono ettersom så lave frekvenser ikke kan retningsbestemmes allikavel, men jeg har ikke tilstrekkelig viten til å si om det er fakta eller ei. Ang. deling: prøv deg litt frem. Jeg synes kanskje 80 hz er ørlitte grann høyt å dele en sub, spesielt når du har såpass bra areal på midbassene. 130 hz blir også å kutte dem av for tidlig igjen. Det masse trøkk å hente oppover mot 2-300 hz også! Men slike ting går mer på smak, behag og behov enn noe annet egentlig. Dele frekvenser må tilpasses ja. Men tenkte på dette med selve delefiltra, først ved spiller og så ved forsterker. dette blir jo liksom 2 X 18db deling, men jeg vet ikke om en kan regne det slik. Er det hensikt for å få en mer konstant deling, eller vil ikke det ha betydning. Foresten så anbefalte Eltek deling mellom midbass og frontsett 125Hz med disse ellementene. Men som du sier, dette må prøves. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Du kan nok ikke regne med filterflanker på 36 db/oktav nei. Dessverre. Høres ut som et spennende prosjekt uansett. Håper du følger opp med litt bilder og slikt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Du kan nok ikke regne med filterflanker på 36 db/oktav nei. Dessverre. Høres ut som et spennende prosjekt uansett. Håper du følger opp med litt bilder og slikt :) Tenkte egentlig det ja, for frekvens kurven er jo alt falt, så da blir det slik sett som passive filtre. Men gir meg en del muligheter med delinger fra spiller uansett, og kan velge deling i forsterker om jeg finner ut det som bedre (altså enten dele i spiller, eller forsterker) Bilder kommer, men som tidligere sagt: Evigvarende prosjekt er hva som er realiteten her. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg