Gå til innhold

Tomgangs trøbbel

Ranger emnet

volvovassdal

Anbefalte innlegg

Vil ikke gå på tomgang når den er kald, kan ikke startes uten litt gass. Problemet løser seg når den er varm! den oppfører seg mer eller mindre som en kald gasser motor uten choke.. motoren er en 230ET

kan det være tomgangs ventilen? (den som er under innsuget)

trakk ut kontakten til den når motorn var kald (ingen forskjell)

trakk ut kontakten til den når motorn var varm (fin tomgang, ingen forskjell)

er det grunn til å tro tomgangs ventilen er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting du kan prøve, hvis det ikke allerede er gjort, er å rengjøre tomgangsmotoren med forgasser-rens etc, og deretter smøre den opp med litt tynn olje...

etter det j har skjønt, så er det veldig sjeldent at disse tomgangs-motoren ryker sånn uten vidre...

har ikke gjort noe med problemet ennå, men det du sier er vel verdt et forsøk siden en ny koster 1600kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være et rellè til kaldstarten som har tatt kvelden, eller selve dysa...siden du sier alt er fint når den er varm..

Tror ikke d er noe rele til en kaldstart som har skylda her. Kaldstart er en starthjelp, altså ikke tomgangshjelp_ved_kald_motor. Jeg har samme sympton på min forgasser...her er det nok slitasje som er årsaken. I denne tråden....vet ikke...kanskje luftlekkasje? Er tomgangsturtallet helt normal ved varm motor? også etter en del gassing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Åsgjære var d din Røde 240 som tok fyr i klætt bakkan? me polaris felga ?(eiker)

Da vart æ lei mæ altså :( bor hæn da? ska du ha hjælp me bila? :)

nei var ikke min det nei.. hehe! 240'n min tok i det minste fyr hjemme på gårdsplassen:) bor i vassdalen (ca 1,5 mil utafor trheim) like attme jonsvatne hvis du vet hvor det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider