Gå til innhold

Pioneer spl 3004 basser.. kasse volum osv.

Ranger emnet

civic type-r

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt 2 stk 12" pionerr spl 3004 basser. de står i noen boss kasser som ikke er tette engang. Jeg skal bygge om anlegget for å oppnå en db i en civic sedan på rundt om 138 - 140 db.

Med 2 sånne basser å ikke rett volum eller tette kasser spilte dette sist helg på db drag 132.7 db. Hva slags kasse skal jeg bygge til disse pioneerene.. +?

Volum.. bassrefleks ? trykk ? båndpass.. isåfall ideer å eventuelt tegning.. ;)

ta kontakt på msn vis du vil hjelpe mg skikkelig;)

aquagen29@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

132.7db? hørtes ganske lite ut.

hvordan kasse (størrelse og tuning) og forsterker hadde du da? men siden du sier kassen lekker så kan jo det ha en del å si også.

jeg spiller ca 142db++ i en toyota carina (sedan) med 2x w121SPL, som er 2000W versjonen av de elementene du har, med en 2kw forsterker. da spiller jeg med en 100L kasse tunet ganske lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

132.7db? hørtes ganske lite ut.

hvordan kasse (størrelse og tuning) og forsterker hadde du da? men siden du sier kassen lekker så kan jo det ha en del å si også.

jeg spiller ca 142db++ i en toyota carina (sedan) med 2x w121SPL, som er 2000W versjonen av de elementene du har, med en 2kw forsterker. da spiller jeg med en 100L kasse tunet ganske lavt.

Ja jeg vet det er lite på et db drag men får prøve så pioneer sier 27 liter trykk til 1 bass

skal prøva en sånn kasse i helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

vel, jeg tror vel egentlig det hadde tatt kneppen på de fleste elementer uansett kassetype om kassen ikke var beregnet for det, hehe. :)

men man kan fint lage en bassrefleks kasse til de elementene så de tåler 16Hz, men det krever plass, og enda mer plass, og enda litt mer plass... men da har det jo også den ulempen at det ikke vil tåle litt høyere frekvenser like godt da.

holder i skrivende stund på å lage lukket kasse selv. blitt litt for lei av ugjevn frekvenskurve i det siste.

valget står mellom disse kurvene: http://jannis.no-ip.info/images/div/kasser.jpg

det er den gule kurven jeg har akkurat nå. og jeg kan hurtig bytte mellom grønn og gul ved å den tette ene porten. men da risikerer jeg en god del blåselyder da, men bare en port. er den orange jeg holder på å prøve å få til nå. ettersom lavere frekvenser forsterkes i bilen håper jeg bare på at jeg fremdeles vil få en del trykk selv om kurven i et ekkofritt rom vil si alt annet enn trykk ved lave frekvenser.

så vi får se hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skrive under på at det er lett å bunne subber i bassrefleks kasse og lav frekvens, hehe...

Disse subbene bør være gode for rundt 145dB i en "vanlig" kombi/kupe bil med en heftig forsterker og gode kasser, i en sedan er de ikke sikkert du kommer så høyt.

Å bygge kasse til dB-drag bruk er ikke det samme som å bygge en vanlig bassreflekskasse til musikkbruk, bare så det er sagt...

Men her er det bare å prøve å feile..

Subbene er forresten gode for over 150dB i en egnet bil, skikkelige kasser og rå forsterker :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, helt enig. har opplevd det en del selv i de gamle kassene mine. dypbass kunne man bare glemme, og om jeg ikke bruke et subsoniq-filter gikk de bare rett i magneten på mye av musikken jeg hører på. er desverre ikke integrert subsoniq-filter på forsterkeren min, så kjøpte separate som jeg monterte på RCA kabelen på 30Hz.

men desverre varte ikke disse lenge. under ett år etter at jeg kjøpte de ble de ødelagte. har de fremdeles, men de får ligge i skuffen og skamme seg en stund til... :P

etter dette var jeg jo bare rett og slett øtt til å bygge nye kasser, og det var jo bare posetivt ettersom jeg liker kraftig dypbass på 25-30Hz. og etetr at jeg lagde en kasse som passet til det har det fungert fint.

bare håper de klarer seg nå i lukket kasse som desverre er alt for stor i følge programmene (100L). i følge winISD vil jeg nå x-max ved kun 45Hz ved 2000W, og jeg hadde ikke hatt noe imot å spille høyt ned mot i allefall 30Hz. men men. kan jo alltids lage den mindre senere ved å sette inn en ekstra vegg for eks. er værre andre veien. men får se hvordan det blir først. sist når winISD sa jeg hadde oppnådd x-max hadde jeg rundt 1/2 slaglengde, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var i og for seg kassen min ferdig. mangler bare å finne noen flere skruer så jeg får skrudd fast elementene med alle 8 skruehullene i stedenfor bare 4. eneste problemet jeg har nå er at jeg ikke klarer å bære den ut i bilen da, lol. og trelim var det eneste jeg hadde å legge i mellom elementene, så de sitter rimelig godt, så få vel bare vente til noen gidder å hjelpe meg å bære den ut, hehe. :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider