Gå til innhold

Strekkbolter til toppen

Ranger emnet

Hilmar

Anbefalte innlegg

såg i reprasjonshandboka til volvo og der står det ingenting om att boltane skal byttes...berre att gjengane skal smørast i blokka og på boltane...også skikkeli reingjærast selfølgeli....bruke ei stålbørste eller liknande...

Volvo 142de luxe -71 (B20A)

Volvo 244GLE -77 (B230FX)

Volvo 245GL -81 (5,7 V8)

Volvo 740TURBO -87 (B230FT)

Ford E-350 Econoline Starcraft -93 (7,3 V8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 2 typer topplokksbolter til disse motorene, dem finnes som både strekk- og vanlige bolter. Strekkboltene har ei innsnevring ca. på midten. Det er forskjell på nøkkelvidda på boltene også. Men jeg husker ikke hva nøkkelviddene på de forskellige var lenger.

Jeg har dradd av strekkbolter når jeg har etterstramma topp. Og kan si så mye som at det er irriterende å måtte av med toppen igjen for å få ut restene.

Jeg tok en tur på huggeriet og skrudde av et sett med vanlige bolter å brukte isteden for strekkboltene når jeg overhala toppen på en B230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 2 typer topplokksbolter til disse motorene, dem finnes som både strekk- og vanlige bolter. Strekkboltene har ei innsnevring ca. på midten. Det er forskjell på nøkkelvidda på boltene også. Men jeg husker ikke hva nøkkelviddene på de forskellige var lenger.

Jeg har dradd av strekkbolter når jeg har etterstramma topp. Og kan si så mye som at det er irriterende å måtte av med toppen igjen for å få ut restene.

Jeg tok en tur på huggeriet og skrudde av et sett med vanlige bolter å brukte isteden for strekkboltene når jeg overhala toppen på en B230.

det er vel slik at de som har 14mm sekskanthode er strekkbolter og de som har 10mm umbrako er vanlige bolter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Vadis kan boltene brukes høyst 5 ganger, men man skal se etter sprekker og slitasje på dem vær gang. I tillegg skal de smøres inn med et tynt lag olje.

Greia med strekk bolter er å slippe varmkjøringa. På gamle bolter må motoren varmkjøres før siste stramming, det slipper du med strekkbolter

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider