Gå til innhold

Kaldstart - høres ut som en dieselmotor

Ranger emnet


EscortSi1,8

Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen om morgenen, og den er kald, eller når den har stått en stund og blitt kald låter den helt forferdelig. Høres ut som en gammal diesel eller snekkemotor. Så, når den har blitt varm, forsvinner lyden og den går som en klokke. Hva kan dette være? Vet egentlig ikke hvordan jeg ellers skal beskrive lyden. Annet enn at det rister og slår.

Virker som det har blitt noe verre i løpet av de siste månedene, men det kan jo bare være vinteren. Kan det være ventilene eller stempelringene? Høres også en underlig suselyd fra reimavdelingen, men vet ikke om dette er relatert.

Begynner å bli litt engstelig så jeg håper noen kan berolige meg eller peke meg i riktig retning. Bilen er jo 11 år så litt ulyder må man vel regne med, men føler at dette er litt i meste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter bilen om morgenen, og den er kald, eller når den har stått en stund og blitt kald låter den helt forferdelig. Høres ut som en gammal diesel eller snekkemotor. Så, når den har blitt varm, forsvinner lyden og den går som en klokke. Hva kan dette være? Vet egentlig ikke hvordan jeg ellers skal beskrive lyden. Annet enn at det rister og slår.

Virker som det har blitt noe verre i løpet av de siste månedene, men det kan jo bare være vinteren. Kan det være ventilene eller stempelringene? Høres også en underlig suselyd fra reimavdelingen, men vet ikke om dette er relatert.

Begynner å bli litt engstelig så jeg håper noen kan berolige meg eller peke meg i riktig retning. Bilen er jo 11 år så litt ulyder må man vel regne med, men føler at dette er litt i meste laget.

 

Høres ut som hydrauliske ventilløftere som er litt trege, trolig er olja di litt for tykk el gammel.. Ta et olje skift og bruk en fyll-syntetisk olje 5W40..Shell olje har en tildens til å være litt "tikkete" av seg, anbefaler Castrol fåes hos mekonomen.. Kjører selv på Agip olje nå virker veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den fikk skifta oljen her i høst, så i teorien burde ikke dette være noe problem. Har sjekket litt rundt og det er tydligvis flere som har dette problemet, men i dag skjedde det noe skummelt; da jeg startet motoren gikk den forferdelig dårlig, hørtes nesten ut som den bare gikk på to eller tre sylindere. Kan det være slik at en av løfterne sitter mer eller mindre fast? Hvilke konsekvenser vil dette i såfall få for kamaksel og lignende? Er det en omfattende operasjon å skifte ventilløftere? Må toppen av, eller holder det med ventilkåpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjelden være nødvendig å skifte hydrauliske ventilløftere. Var borti at en hengte seg opp på 960-en min i fjor, da får du ikke kompresjon og du mangler en sylinder. Hos meg gikk det seg ikke til, og det ble til at jeg skiftet løftere. Alle sammen for å være sikker. 24 stk kom seg på litt over hundrelappen pr stk.

 

Men jeg ville forsøkt å skifte oljen først.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår