Gå til innhold

Wastegate problem?

Ranger emnet


ragua

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A4 1.8TQ som har blitt trimma endel. Den har nå en Turbonetics turbo. Men jeg har litt problemer.

 

Jeg har siden jeg kjøpte bilen hatt problemer med ujevnt turbotrykk. Jeg trodde først det var boost controlleren som var gåen.

 

Problemer er kort sagt at den ladder forferdelig ustabilt. Etter å ha fått opp olje og vanntemp greier jeg fint ladde 1,4 bar (der boost controlleren peaker) men når jeg når denne grensa siger den ned til 0,5 bar. (Der wastegaten peaker)

 

Når jeg har kjørt litt småhardt og skal dra den ut greier jeg såvidt ladde 0,3 bar...

 

Med andre ord: det er enorm forskjell på trykket.

 

Idag fjerna jeg boost controlleren slik at trykket styres etter wastegaten som skal være innstilt på 0,5 bar. MEN første turen drog jeg den opp til 1 bar men så sank den ned til 0,7.. Så etter noen runder drog jeg bilen ut og greide såvidt 0,2 bar @ 5500 rpm.

 

Jeg sjekka turboen da jeg fjerna boost controlleren og skovlene inni er veldig stramme og fine. Slangen på wastegaten er det ingen lekasje på.

 

Personlig tror jeg det er wastegaten som er ødelagt men jeg forstår ikke hvorfor det er så forskjellig alt ettersom temperaturen endrer seg...

 

Noen som har tips?

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må en del forandringer til på motoren. Drivstoffpumpa får en nyutviklet styrings- og kontrollenhet. Styringen av ladetrykket foretas av en magnetventil og kontrolleres elektronisk. Magnetventilen består av to deler , en ventil og en magnet. koster flesk og skifte(8300 +-). og sysnt eg leste no om att den sku skiftes etter ett vist km tall :S men ekje sikker på om det gjaldt den. Men vist det var den sku den skiftes etter 80.000 km.

 

Pulserer turbotrykket oppover registeret ? ein kompis som hadde det prob. da var det magnetventilen.

x - Cagiva Mito 125cc

 

Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må en del forandringer til på motoren. Drivstoffpumpa får en nyutviklet styrings- og kontrollenhet. Styringen av ladetrykket foretas av en magnetventil og kontrolleres elektronisk. Magnetventilen består av to deler , en ventil og en magnet. koster flesk og skifte(8300 +-). og sysnt eg leste no om att den sku skiftes etter ett vist km tall :S men ekje sikker på om det gjaldt den. Men vist det var den sku den skiftes etter 80.000 km.

 

Pulserer turbotrykket oppover registeret ? ein kompis som hadde det prob. da var det magnetventilen.

 

Kan ikke si det pulserer så mye. Av og til kan det variere skikkelig men. 8300,- +/-? Det er jo mer en hva det koster for en helt ny turbo med wastegate?!

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det pulserer så mye. Av og til kan det variere skikkelig men. 8300,- +/-? Det er jo mer en hva det koster for en helt ny turbo med wastegate?!

 

ja vett det hørres sykt ut. trur nesten ikkje på det selv. men d var i vertfall det eg fant ut den kosta på nett. vist ikkje eg har tatt veldig feil da. trur du bør få den på verksted eg , be de sjekke wastgate,turbo, magnetventil,slanger og div andre deler i trubo systemet.

x - Cagiva Mito 125cc

 

Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok. min feil. synst det var litt dyrt med 8300 :P hehe!

 

En ny turbo med wastegate ligger jo på ca 6000,- så jeg reagerte litt på den prisen ja. :P Skal nå aller først sjekke opp alle vakumslanger o.l.

 

Vil motorlampa lyse vist det ligger feilkoder på LMM, magnetventil eller bankesensor?

 

Noen som vet pris hos Møller for diagnose på bilen min?

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte hjem fra jobb nå.. Med en gang jeg såg at olje og vanntempen hadde komt seg opp girte jeg ned å drog på. Nå ladda jeg 1,4 - 1,5 bar UTEN boost controller. WHY?!?! jeg fikk ikke sjekka om den holdt seg der stabilt for bakenden begynte å komme. :P

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte hjem fra jobb nå.. Med en gang jeg såg at olje og vanntempen hadde komt seg opp girte jeg ned å drog på. Nå ladda jeg 1,4 - 1,5 bar UTEN boost controller. WHY?!?! jeg fikk ikke sjekka om den holdt seg der stabilt for bakenden begynte å komme. :P

 

HVis du gjør som noen sier her å blinder WG slangen eller fjerner den, lader turboen ALT det den klarer, disse bilene har som sagt tidligere elektronisk styrt ladetrykk, dvs du må chipe bilen for å kunne lade mere.. Hvis du bare drar trykket opp med Boostcont eller stiller på WG staget skjønner ECU'n ingenting å du får mye rare ladetrykk..Hvis motorlampa ikke lyser, ligger det ingen feilkoder inne, en diagnose på VAG-verksted koster dobbelt hvis ikke 3 ganger så mye som et ikke merkeverksted.. Vi tar vel 300 for en diagnose på jobben og den er like gos som hos Møller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du gjør som noen sier her å blinder WG slangen eller fjerner den, lader turboen ALT det den klarer, disse bilene har som sagt tidligere elektronisk styrt ladetrykk, dvs du må chipe bilen for å kunne lade mere.. Hvis du bare drar trykket opp med Boostcont eller stiller på WG staget skjønner ECU'n ingenting å du får mye rare ladetrykk..Hvis motorlampa ikke lyser, ligger det ingen feilkoder inne, en diagnose på VAG-verksted koster dobbelt hvis ikke 3 ganger så mye som et ikke merkeverksted.. Vi tar vel 300 for en diagnose på jobben og den er like gos som hos Møller..

 

Da har jeg vært å skrudd litt på bilen.

Konkulderte med dette:

Turboen = Tight og fin

Wastegate = Satt trykkluft på den med måleinstrument. Åpnet seg ved 0,6 bar og holdt på trykket.

Lekkasjer = Ingen..

 

Fant disse feilene:

- Den orginale magnetventilen var tilkoblet uten slanger. (Hva er dette da TS?!)

- Etter å ha kjørt bilen litt hardt slik at den laddet såvidt 0,2 bar stoppet jeg den i 2 minutter for så å starte igjen. Da laddet den greit igjen men stadig ujevnt.

 

Med andre ord tror jeg dette problemet sitter i hjernen! Skal ta diagnose på den i morgen. :)

 

Til slutt når jeg kom hjem åpna jeg panseret og hørte en ganske høy elektronisk klikkelyd.

 

Fant ut at den kom fra en boks der LMM og magnetventilen går inn på. Ser slik ut:

att00004_855.jpg

Noen som vet hva det er og hvorfor den lager disse klikkelydene?

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår