Gå til innhold

95 oktan VS 98 oktan

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Er det noen forskjell overhodet om jeg fyller 98 blyfri i stedenfor 95 blyfri på min Toyota Celica 2.0Gti twincam 16v? Fyller vanligvis 95, men tenkte at siden racing biler går på høyere oktan at det ville være en liten effektøkning. Regner med at den i såfall er veldig marginal.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den i såfall er veldig marginal.

 

Helt riktig!

 

Det er ikke noe poeng å fylle 98 hvis den bruker 95, det er bare dyrere...

Bilen din trenger ikke 98 oktan, fordi den har såpass lav kompresjon at den går fint på 95. Grunnen til at racerbiler kjører på mer er at de har høyere komp. Øker du kompen i motoren din, vil du også få mer effekt, men da kan du trenge 98 oktan for ikke å ha tenningsbank. (= ikke bra :( )

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DenimblåTT

Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan.

 

For biler med banke sensor så kan det bli slik.

Så har bilen din banke sensor så kan du nok merke effekt økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DenimblåTT

Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan.

 

Vil tru det er litt forskjell med turbo.

Og den motoren er vel nyere, tilpasser kanskje tenningen etter bensinen selv, og plukker ut effekt på den måten. Kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det går ihvertfall chipping av sugemotorer stort sett ut på å optimalisere motoren for 98 oktan, eventuelt 95, ettersom man tar høyde for røtnere bensin enn det. Det er nok mer å hente i 98, men ikke altså sikkert at man uten videre får ut det i en gitt bil :(

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller aldri noe annet enn 98BF på babyen min. [/b]
Sleng på 1 kanne Clas Ohlson octane booster i tillegg! :) Bruker det selv på banekjøring og merker STOR forskjell på motoren. Mye bedre aksellerasjon! Tenningsbank-sensoren er veldig følsom, med octane booster stiller ECUen tidligere tenningspunkt. Må kjøre ca. 1/2 tank bensin før den får omprogrammert seg.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hmhaga

Sleng på 1 kanne Clas Ohlson octane booster i tillegg! :) Bruker det selv på banekjøring og merker STOR forskjell på motoren. Mye bedre aksellerasjon! Tenningsbank-sensoren er veldig følsom, med octane booster stiller ECUen tidligere tenningspunkt. Må kjøre ca. 1/2 tank bensin før den får omprogrammert seg.

 

Vettafaen om jeg stoler på noe fra Clas Ohlson.. :D

Så det er merkbart ja?

 

Kanskje en ide? Må ikke gi meg slike tips vettu, da blir det enda hardere konkurranse fra meg på banen. ;)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein urørd 3S-GE er på ingen måte utsatt for tenningsbank, med mindre man stillar fram tenninga/optimaliserar for 98. Effektauka då oxo er mikroskopisk. Kanskje 1 hk. Alt blir annleis på ein overlada motor veit du.. beer

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skaftetryne

Ein urørd 3S-GE er på ingen måte utsatt for tenningsbank, med mindre man stillar fram tenninga/optimaliserar for 98. Effektauka då oxo er mikroskopisk. Kanskje 1 hk. Alt blir annleis på ein overlada motor veit du.. beer

 

Mulig det.. Må innrømme at jeg ikke er noen professor på Toyotamotorer. :)

Men jeg har opplevd tenningsbank på orginale sugemotorer ved hard belastning, men det var ikke en 3S-GE da.

 

Men som du sier, jeg bryr meg ikke med motorer som klarer å puste uten respiratorhjelp. :D

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt på den bankesensoren...kan den styre ladetrykk/vanninnsprøyting (kan jeg bruke den til å styre et rele)?

 

Hvis den ( som jeg mener er logisk at den vil gjøre på en turbomotor) skrur ned ladetrykket (senker den dynamiske kompresjonen) ved tenningsbank, vil jo det enkelt forklare at du måler mer effekt med 98. (sensoren registrerer ikke noe tenningsbank, og oppfatter det som trygt å øke sylindertrykket)

står fremdeles på det jeg skrev over når det gjelder sugemotorer...

 

Istedenfor å fylle 98, ville jeg heller tømt på en "skvulp " * 50/50 vann/metanol på tanken.

 

* en skvulp = 1liter ganger hvor gal du er

 

Jeg fikk 15:D :D :D

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår