mistercartman Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Er det noen forskjell overhodet om jeg fyller 98 blyfri i stedenfor 95 blyfri på min Toyota Celica 2.0Gti twincam 16v? Fyller vanligvis 95, men tenkte at siden racing biler går på høyere oktan at det ville være en liten effektøkning. Regner med at den i såfall er veldig marginal. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Regner med at den i såfall er veldig marginal. Helt riktig! Det er ikke noe poeng å fylle 98 hvis den bruker 95, det er bare dyrere... Bilen din trenger ikke 98 oktan, fordi den har såpass lav kompresjon at den går fint på 95. Grunnen til at racerbiler kjører på mer er at de har høyere komp. Øker du kompen i motoren din, vil du også få mer effekt, men da kan du trenge 98 oktan for ikke å ha tenningsbank. (= ikke bra :( ) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DenimblåTT Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan. Siter mvh Christian TT Concept http://www.uber.no http://www.ferrita.no http://www.jorgenrud.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by DenimblåTT Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan. For biler med banke sensor så kan det bli slik. Så har bilen din banke sensor så kan du nok merke effekt økning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by DenimblåTT Leste et sted at Teknikens Värld gjorde en test med RotoTest for et par år siden om dette. De testet en 1.8T 180hk motor. De fylte opp med 95 oktan og målte effekten, deretter fyllte de opp med 98 og målte. De kom fram til at det skilte ca 15hk i favør av 98 oktan. Vil tru det er litt forskjell med turbo. Og den motoren er vel nyere, tilpasser kanskje tenningen etter bensinen selv, og plukker ut effekt på den måten. Kanskje :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheFANATIC Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 de fleste ny biler har bankesensor, og dersom den banker litt nå (trenger ikke være merkbart), så vil den gå bedre med mer oktan. Siter 1989 Corrado G60 1988 Golf 2 VR6 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cax Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Slik jeg forstår det går ihvertfall chipping av sugemotorer stort sett ut på å optimalisere motoren for 98 oktan, eventuelt 95, ettersom man tar høyde for røtnere bensin enn det. Det er nok mer å hente i 98, men ikke altså sikkert at man uten videre får ut det i en gitt bil :( Siter The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 De fleste moderne motorstyringer har bankesensor, og justerer tenninga opp litt selv. Derfor får man ørlitt mer effekt med 98 okt, samtidig som forbruket går ørlittlitt ned. Fyller aldri noe annet enn 98BF på babyen min. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Fyller aldri noe annet enn 98BF på babyen min. [/b]Sleng på 1 kanne Clas Ohlson octane booster i tillegg! :) Bruker det selv på banekjøring og merker STOR forskjell på motoren. Mye bedre aksellerasjon! Tenningsbank-sensoren er veldig følsom, med octane booster stiller ECUen tidligere tenningspunkt. Må kjøre ca. 1/2 tank bensin før den får omprogrammert seg. Siter '06 Subaru Outback 3.0R '92 Suzuki Bandit GSF 400x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800 '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 1990 3S-GE har ikkje bankesensor. Fyll 95 du. 3S-GTE derimot, har bankesensor, då hjelper det kanskje med 98. Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by hmhaga Sleng på 1 kanne Clas Ohlson octane booster i tillegg! :) Bruker det selv på banekjøring og merker STOR forskjell på motoren. Mye bedre aksellerasjon! Tenningsbank-sensoren er veldig følsom, med octane booster stiller ECUen tidligere tenningspunkt. Må kjøre ca. 1/2 tank bensin før den får omprogrammert seg. Vettafaen om jeg stoler på noe fra Clas Ohlson.. :D Så det er merkbart ja? Kanskje en ide? Må ikke gi meg slike tips vettu, da blir det enda hardere konkurranse fra meg på banen. ;) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by Skaftetryne 1990 3S-GE har ikkje bankesensor. Fyll 95 du. 3S-GTE derimot, har bankesensor, då hjelper det kanskje med 98. Om den ikke har bankesensor, så får du hvertfall mye høyere marginer mot tenningsbank. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Ein urørd 3S-GE er på ingen måte utsatt for tenningsbank, med mindre man stillar fram tenninga/optimaliserar for 98. Effektauka då oxo er mikroskopisk. Kanskje 1 hk. Alt blir annleis på ein overlada motor veit du.. beer Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by Skaftetryne Ein urørd 3S-GE er på ingen måte utsatt for tenningsbank, med mindre man stillar fram tenninga/optimaliserar for 98. Effektauka då oxo er mikroskopisk. Kanskje 1 hk. Alt blir annleis på ein overlada motor veit du.. beer Mulig det.. Må innrømme at jeg ikke er noen professor på Toyotamotorer. :) Men jeg har opplevd tenningsbank på orginale sugemotorer ved hard belastning, men det var ikke en 3S-GE da. Men som du sier, jeg bryr meg ikke med motorer som klarer å puste uten respiratorhjelp. :D Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Bare lurer litt på den bankesensoren...kan den styre ladetrykk/vanninnsprøyting (kan jeg bruke den til å styre et rele)? Hvis den ( som jeg mener er logisk at den vil gjøre på en turbomotor) skrur ned ladetrykket (senker den dynamiske kompresjonen) ved tenningsbank, vil jo det enkelt forklare at du måler mer effekt med 98. (sensoren registrerer ikke noe tenningsbank, og oppfatter det som trygt å øke sylindertrykket) står fremdeles på det jeg skrev over når det gjelder sugemotorer... Istedenfor å fylle 98, ville jeg heller tømt på en "skvulp " * 50/50 vann/metanol på tanken. * en skvulp = 1liter ganger hvor gal du er Jeg fikk 15:D :D :D Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.