Roberto Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by Nitrofish Bare lurer litt på den bankesensoren...kan den styre ladetrykk/vanninnsprøyting (kan jeg bruke den til å styre et rele)? Hvis den ( som jeg mener er logisk at den vil gjøre på en turbomotor) skrur ned ladetrykket (senker den dynamiske kompresjonen) ved tenningsbank, vil jo det enkelt forklare at du måler mer effekt med 98. (sensoren registrerer ikke noe tenningsbank, og oppfatter det som trygt å øke sylindertrykket) står fremdeles på det jeg skrev over når det gjelder sugemotorer... Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese mer enn dette inlegget fra nitro da, men det som står her høres rart ut.. En bankesensor gir fra seg et svææært svakt signal som tolkes i ECU. Ved tenningsbank vil ECU ganske enkelt stille tenningen til bankingen går vekk, så stille den gradvis tilbake til normal, eller evt en ny banking.. Turbotrykket røres ikke.. Kanskje på noen motorer, men det er nytt for meg iallefall. Å bruke 98 bensin lønner seg ikke uten å stille tenningen vanligvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 En bankesensor gir fra seg et svææært svakt signal som tolkes i ECU. Oki..takk (ikke no rele på meg, fikk bare en ide hvis det gikk...) Jeg mener ladetrykket bør skrus ned ved tenningsbank, men det er jo forskjellige grader av bank da... det kan jo være alt fra lav klikking til at motoren høres ut som en 12L diesel på tomgang... hvis lyden ikke kan fjernes ved hjelp av å flytte tenningspunktet, er jo sylindertrykket for høyt i forhold til oktantallet (eller "kvaliteten") på bensina... da er det letteste å gjøre på en turbomotor å senke ladetrykket.. eller å pøse på med mer bensin, eller vann, men det er jo litt drastisk på en bruksbil... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mai 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2003 Originally posted by Nitrofish Oki..takk (ikke no rele på meg, fikk bare en ide hvis det gikk...) Jeg mener ladetrykket bør skrus ned ved tenningsbank, men det er jo forskjellige grader av bank da... det kan jo være alt fra lav klikking til at motoren høres ut som en 12L diesel på tomgang... hvis lyden ikke kan fjernes ved hjelp av å flytte tenningspunktet, er jo sylindertrykket for høyt i forhold til oktantallet (eller "kvaliteten") på bensina... da er det letteste å gjøre på en turbomotor å senke ladetrykket.. eller å pøse på med mer bensin, eller vann, men det er jo litt drastisk på en bruksbil... Neida, det som gjør at en turbobil får tenningsbank er for aggresiv tenning i forhold til ladetrykk osv... Å pøse på med vann å bensin i hytt å pine kan fort gjøre ytelsene svæææært lave, og det er heller ingen garanti at bankingen slutter.. Dessuten vil denne operasjonen fort ta litt for lang tid, og det er IKKE særlig gunstig i denne situasjonen. Så for å gjøre dette raskt, og effektivt (det heter tross alt TENNINGSbank), så stiller man tenningen frem til bankingen stopper, og så rolig tilbake (som sagt).. Denne metoden er og enklere å regulere enn ladetrykk f.eks, da det er et spørsmål om tid inni bildet her... Å koble et rele til en stakkers bankeføler er helt verdiløst;) Men hva var planen din da? Det kan jo tenkes at det er andre løsninger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Mai 15, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2003 Men Skaftetryne, jeg trodde 2.0GTi var 3S-GTE, ikke 3S-GE. Mulig jeg tar feil Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mai 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2003 Originally posted by Celikar Men Skaftetryne, jeg trodde 2.0GTi var 3S-GTE, ikke 3S-GE. Mulig jeg tar feil T'en i 3S-GTE står jo for Turbo.... så,2.0GTi er nok 3S-GE ja... samme som 4A-GZE er en 4A-GE med kompressor.. (Z = kompr.) :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Mai 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2003 Hmm.... hvis det er snakk om svak knatring, eller "pinging", vil det nok holde å stille teninga... det blir vel noe annet med ordentelig "engine k nock", også kjent som detonation... Tenk deg at du skrur opp til 3 Bar i ladetrykk, og ikke justerer bensin mengden på innsprutet (tenninga er urørt). da vil det jo ikke holde å justere tenninga. da må du i så fall justere så mye at motoren stopper.... løsningen er jo mer bensin eller vann. men som du sier robert, det er jo ikke noe som skjer plutselig.... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Mai 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2003 Originally posted by Nitrofish Hmm.... hvis det er snakk om svak knatring, eller "pinging", vil det nok holde å stille teninga... det blir vel noe annet med ordentelig "engine k nock", også kjent som detonation... Svak knatring er jo detonasjon, du kan ha tenningsbank utan at du høyrer det. Det vert same ting, berre i forskjelleg grad/styrke. Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.