Gå til innhold

95 oktan VS 98 oktan

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Originally posted by Nitrofish

Bare lurer litt på den bankesensoren...kan den styre ladetrykk/vanninnsprøyting (kan jeg bruke den til å styre et rele)?

 

Hvis den ( som jeg mener er logisk at den vil gjøre på en turbomotor) skrur ned ladetrykket (senker den dynamiske kompresjonen) ved tenningsbank, vil jo det enkelt forklare at du måler mer effekt med 98. (sensoren registrerer ikke noe tenningsbank, og oppfatter det som trygt å øke sylindertrykket)

står fremdeles på det jeg skrev over når det gjelder sugemotorer...

 

 

 

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese mer enn dette inlegget fra nitro da, men det som står her høres rart ut..

 

En bankesensor gir fra seg et svææært svakt signal som tolkes i ECU. Ved tenningsbank vil ECU ganske enkelt stille tenningen til bankingen går vekk, så stille den gradvis tilbake til normal, eller evt en ny banking.. Turbotrykket røres ikke.. Kanskje på noen motorer, men det er nytt for meg iallefall.

 

Å bruke 98 bensin lønner seg ikke uten å stille tenningen vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bankesensor gir fra seg et svææært svakt signal som tolkes i ECU.

Oki..takk (ikke no rele på meg, fikk bare en ide hvis det gikk...)

 

Jeg mener ladetrykket bør skrus ned ved tenningsbank, men det er jo forskjellige grader av bank da... det kan jo være alt fra lav klikking til at motoren høres ut som en 12L diesel på tomgang... hvis lyden ikke kan fjernes ved hjelp av å flytte tenningspunktet, er jo sylindertrykket for høyt i forhold til oktantallet (eller "kvaliteten") på bensina... da er det letteste å gjøre på en turbomotor å senke ladetrykket.. eller å pøse på med mer bensin, eller vann, men det er jo litt drastisk på en bruksbil...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Oki..takk (ikke no rele på meg, fikk bare en ide hvis det gikk...)

 

Jeg mener ladetrykket bør skrus ned ved tenningsbank, men det er jo forskjellige grader av bank da... det kan jo være alt fra lav klikking til at motoren høres ut som en 12L diesel på tomgang... hvis lyden ikke kan fjernes ved hjelp av å flytte tenningspunktet, er jo sylindertrykket for høyt i forhold til oktantallet (eller "kvaliteten") på bensina... da er det letteste å gjøre på en turbomotor å senke ladetrykket.. eller å pøse på med mer bensin, eller vann, men det er jo litt drastisk på en bruksbil...

 

 

 

Neida, det som gjør at en turbobil får tenningsbank er for aggresiv tenning i forhold til ladetrykk osv... Å pøse på med vann å bensin i hytt å pine kan fort gjøre ytelsene svæææært lave, og det er heller ingen garanti at bankingen slutter.. Dessuten vil denne operasjonen fort ta litt for lang tid, og det er IKKE særlig gunstig i denne situasjonen.

 

Så for å gjøre dette raskt, og effektivt (det heter tross alt TENNINGSbank), så stiller man tenningen frem til bankingen stopper, og så rolig tilbake (som sagt).. Denne metoden er og enklere å regulere enn ladetrykk f.eks, da det er et spørsmål om tid inni bildet her...

 

Å koble et rele til en stakkers bankeføler er helt verdiløst;) Men hva var planen din da? Det kan jo tenkes at det er andre løsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... hvis det er snakk om svak knatring, eller "pinging", vil det nok holde å stille teninga... det blir vel noe annet med ordentelig "engine k nock", også kjent som detonation... Tenk deg at du skrur opp til 3 Bar i ladetrykk, og ikke justerer bensin mengden på innsprutet (tenninga er urørt). da vil det jo ikke holde å justere tenninga. da må du i så fall justere så mye at motoren stopper.... løsningen er jo mer bensin eller vann.

men som du sier robert, det er jo ikke noe som skjer plutselig....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Hmm.... hvis det er snakk om svak knatring, eller "pinging", vil det nok holde å stille teninga... det blir vel noe annet med ordentelig "engine k nock", også kjent som detonation...

 

Svak knatring er jo detonasjon, du kan ha tenningsbank utan at du høyrer det. Det vert same ting, berre i forskjelleg grad/styrke.

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår