kzn Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 har tenkt på en ting, men ikke fått klarhet i det: hvis jeg setter på høydejusterbare gule koni, og justerer opp litt på vinter og ned litt på sommer for eksempel... hvordan blir det da med spissing? må man på forstillingskontroll for hver gang man justerer høyden? noen som føler for å komme med en oppklaring for meg her? :P Siter - 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX x 1992 Opel Vectra A 1.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw325ix Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Det sies så at man skal ta hjulstillingskontroll etter forandring på dempere/fjører, dette gjelder også ved bytte av felg som er breiere/ anna innpress.. Noen som har noe å utsette på dette?? Siter 86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 høydejusterbare gule koni Gule koni har bare trykk-justering (dvs. stivheten på demperen). Å det har ikke med høyde å gjøre. Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Gule koni har bare trykk-justering (dvs. stivheten på demperen). Å det har ikke med høyde å gjøre. Stemmer det ja! Men når høyden blir forandret så forandrer spissingen seg, samt. camber og caster vinklene. Hjulvinklene forandrer seg ikke av at du skifte dim på felger/hjul. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 ']Stemmer det ja! Men når høyden blir forandret så forandrer spissingen seg' date=' samt. camber og caster vinklene. Hjulvinklene forandrer seg ikke av at du skifte dim på felger/hjul.[/quote'] Hjulvinklene forandrer seg om man skifter felger som har et annet innpress eller annen bredde, eller begge deler (utenom i ett heldig tilfelle). Dette er fordi midten av dekket forflytter seg ifra tidligre "senter", og hjulvinklene forandres marginalt, litt avhengig av hvilket understell man har. Om han mener med høydejusterbare coilovers så er det slik at for å få dette bra så trengs litt mer verktøy enn øyemål. Store forskjeller i høyden fører til en skakk bil, som kan oppføre seg rart mtp vektbalanse (det er jo med slike coilovers man tar utgangspunkt i når man vekter opp en bil). Vektinga av bilen er i tillegg avhengig av hjulvinklene, så dette henger nøye sammen. Om slikt ikke er så nøye er det sikkert ok å ha en høyde for vintern og enkelt og greit bare skru den ned på øyemål til sommern. Og dette påvirker hjulvinklene som sagt. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Det som forandres med annet innpress er vel scrub radius. Caster, camber og toe-in er vel forholdsvis uforandret? Ikke skyt om jeg tar feil, har bare lyst til og vite det som er riktig=) Men inpresset bør holdes så nær originalt som mulig pga. scrub-radius, og plassering av hjullager. Senter (midten) på hjulet skal ligge på senter av det største lageret, om det er koniske rullelager. Noe det sjelden er på nyere biler. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.