Gå til innhold

Høydejusterbart understell -> spissing?

Ranger emnet


kzn

Anbefalte innlegg

har tenkt på en ting, men ikke fått klarhet i det:

 

hvis jeg setter på høydejusterbare gule koni, og justerer opp litt på vinter og ned litt på sommer for eksempel...

 

hvordan blir det da med spissing? må man på forstillingskontroll for hver gang man justerer høyden?

 

noen som føler for å komme med en oppklaring for meg her? :P

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Stemmer det ja!

 

Men når høyden blir forandret så forandrer spissingen seg' date=' samt. camber og caster vinklene.

Hjulvinklene forandrer seg ikke av at du skifte dim på felger/hjul.[/quote']

 

Hjulvinklene forandrer seg om man skifter felger som har et annet innpress eller annen bredde, eller begge deler (utenom i ett heldig tilfelle). Dette er fordi midten av dekket forflytter seg ifra tidligre "senter", og hjulvinklene forandres marginalt, litt avhengig av hvilket understell man har.

 

Om han mener med høydejusterbare coilovers så er det slik at for å få dette bra så trengs litt mer verktøy enn øyemål. Store forskjeller i høyden fører til en skakk bil, som kan oppføre seg rart mtp vektbalanse (det er jo med slike coilovers man tar utgangspunkt i når man vekter opp en bil). Vektinga av bilen er i tillegg avhengig av hjulvinklene, så dette henger nøye sammen. Om slikt ikke er så nøye er det sikkert ok å ha en høyde for vintern og enkelt og greit bare skru den ned på øyemål til sommern. Og dette påvirker hjulvinklene som sagt.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forandres med annet innpress er vel scrub radius. Caster, camber og toe-in er vel forholdsvis uforandret? Ikke skyt om jeg tar feil, har bare lyst til og vite det som er riktig=) Men inpresset bør holdes så nær originalt som mulig pga. scrub-radius, og plassering av hjullager. Senter (midten) på hjulet skal ligge på senter av det største lageret, om det er koniske rullelager. Noe det sjelden er på nyere biler.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår