Gå til innhold

8000 watts forsterker eller !?

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Specifications:

Output Power (14.4v)

(When bridging the channels)

 

1 x 8,000 watts Max (@ 2 ohm)

1 x 3,000 watts RMS (@ 2 ohm THD+N < 2.5%)

1 x 1,900 watts RMS (@ 4 ohm THD+N < 2%)

 

Output Power (14.4v)

(When using both channels individually)

 

2 x 4,000 watts Max (@ 1 ohm per channel)

2 x 1,500 watts RMS (@ 1 ohm per channel THD+N < 2.5%)

2 x 950 watts RMS (@ 2 ohm per channel THD+N < 2%)

2 x 600 watts RMS (@ 4 ohm per channel THD+N < 1%)

 

 

Det er dataene på den ;)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok, effektmessig er den ok, hvis den holder det del lover.

men mulig det bare er meg som ikke er spesielt stor fan av produsenter som skryter av peek-effekter på forsterkerene sine, hehe...

 

men vet ikke helt hva soocool egentlig ville frem til her. han sa jo ikke akkuratt så mye, bare linket til en forsterker som skryter av 8kw peek, og det var det liksom.

 

men uansett, nå skal det såves. zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det, men fikk linken av en som hadde tenkt.. så har jeg tenkt litt på at siden det er så stor forskjell mellom RMS og peak watt så må den ha en svært så elendig strømstyring. men med 500 Farad kondiser så kunne det kanskje vært noe :) hehe.. not, for sånne kondiser koster like mye som en god bruktbil ...

 

men seriøst så tror jeg ikke denne duger, tross nesten en meter med metall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataene var i det minste greit nok oppgitt. Vi snakker ikke om 800W fra en 10A sikring her. At den har ganske høy THD er vel relativt felles for mange klasse D-forsterkere, lite forvrengning opp til 70-80% av totaleffekt, og så stiger det brått...

 

Dempefaktoren var ikke allverdens. Selv om dempefaktor ikke er alt. Og 2,5% THD tror jeg du skal være vanvittig god til å høre ved 3000hz. Jeg tror nok subelementet ditt produserer en god del mer forvrengning enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: hvorfor må den ha dårlig strømstyring om det er stor forskjell på RMS og PEAK watt? Det tyder vel snarere på godt med headroom enn dårlig strømstyring?

 

En Xtant 4180C er f.eks. spesifisert til 4x45W i 4 ohm. Til tross for det har den en sikring på 60A, noe som faktisk kvalifiserer til 4x102W i 4 ohm. Har den dårlig strømstyring? Tror ikke det...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT:

Forresten: hvorfor må den ha dårlig strømstyring om det er stor forskjell på RMS og PEAK watt? Det tyder vel snarere på godt med headroom enn dårlig strømstyring?

 

 

ok klarer ikke la være.. ang stor headroom som du sier, så gjelder det nok mere på Subwoofere en på forsterkere. en god forsterker med god strømstyring leverer opp til maksimal verdi kontinuerlig, dette klarer ikke en forsterker med dårlig strømstyring :) mhm (jepp, kan sikkert forklare dypere men sorry gjør ikke det)... som regel så er denne maxverdien ved optimale forhold, en åssen kapisitans forsterkeren har, så derfor tenkte jeg at det kunne vært smart å kombinert en stor kondis med den der .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne sett at du forklarte dypere. Gode, dype diskusjoner er det ingen som tar skade av!

 

headroom gjelder mer på subwoofere enn på forsterkere

Det er ingenting som heter headroom på subwoofere. De er passive enheter, og kan kun ta imot effekt. På subwoofere gjelder termisk og mekanisk slaglengde, samt harmonisk/uharmonisk forvrengning.

 

en god forsterker med god strømstyring leverer opp til maksimal verdi kontinuerlig, dette klarer ikke en forsterker med dårlig strømstyring

Beklager, men her tar du så feil som det går an å ta. Som nevnt i tråden om decibelnivå ved lyttevolum er musikk dynamisk materiale, ikke statisk. Det vil si at et piano-parti krever langt mindre effekt enn et forte-parti. Dersom man tar ut maksimal effektverdi allerede ved piano-nivå vil ikke forsterkeren ha mer å gi når det kommer et forte-parti. Derved vil den ikke bare produsere en hel masse forvregning, den vil heller ikke ha muligheten til å gjengi forte-partiet. Det blir med andre ord ikke noe høyere enn ved piano, bare en masse mer grums og forvrengning.

 

En GOD forsterker er en forsterker som hele tiden har masse i bakhånd, nettopp for å kunne gjengi forte-partiene på en realistisk måte.

 

Dersom du skal argumentere slik du gjør, er jeg redd du ikke har noe annet valg enn å komme med lange og utdypende forklaringer. Det finnes en masse brukere på dette forumet som tørster etter å lære så mye som mulig, og det synes jeg man er pliktig å gi dem så sant man kan. Lærevillighet skal belønnes, ikke avspises med et "slik er det bare". Sistnevnte er bilstereomiljøets største problem pr. idag slik jeg ser det.

 

:hellothere:

Mvh hilsen

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ePiFaNT, jeg personlig ønsker alltid så detaljerte forklaringer som mulig.

Eks: i tråden om "Skruer til 19mm MDF" (eller no?) så går du SC ganske hardt ut mot folk som faktisk bruker skruer og sier det er dumt å bruke det, ikke noe mer. Jeg ble regelrett forbannet, men fortsatte å lese i håp om at du etterhvert forklarte hvorfor du mente dette. Når du endelig mot slutten av tråden forklarer (etter endel masing om forklaringer fra diverser forummedlemmer) at det oppstår sprekker i MDF'en som man ikke ser pga skruer, gir dine påstander mening og lille meg hisser meg raskt ned. :)

 

Det er alltid ønskelig med en forklaring etter en påstand!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne sett at du forklarte dypere. Gode, dype diskusjoner er det ingen som tar skade av!

 

 

Det er ingenting som heter headroom på subwoofere. De er passive enheter, og kan kun ta imot effekt. På subwoofere gjelder termisk og mekanisk slaglengde, samt harmonisk/uharmonisk forvrengning.

 

 

Beklager, men her tar du så feil som det går an å ta. Som nevnt i tråden om decibelnivå ved lyttevolum er musikk dynamisk materiale, ikke statisk. Det vil si at et piano-parti krever langt mindre effekt enn et forte-parti. Dersom man tar ut maksimal effektverdi allerede ved piano-nivå vil ikke forsterkeren ha mer å gi når det kommer et forte-parti. Derved vil den ikke bare produsere en hel masse forvregning, den vil heller ikke ha muligheten til å gjengi forte-partiet. Det blir med andre ord ikke noe høyere enn ved piano, bare en masse mer grums og forvrengning.

 

En GOD forsterker er en forsterker som hele tiden har masse i bakhånd, nettopp for å kunne gjengi forte-partiene på en realistisk måte.

 

Dersom du skal argumentere slik du gjør, er jeg redd du ikke har noe annet valg enn å komme med lange og utdypende forklaringer. Det finnes en masse brukere på dette forumet som tørster etter å lære så mye som mulig, og det synes jeg man er pliktig å gi dem så sant man kan. Lærevillighet skal belønnes, ikke avspises med et "slik er det bare". Sistnevnte er bilstereomiljøets største problem pr. idag slik jeg ser det.

 

:hellothere:

Mvh hilsen

Thomas

 

er delvis "enig" med deg i den forklaringen din, men det var ikke akkurat det jeg tenkte på :) at musikken er dynamisk er ingen bombe heller..

og klart jeg vet forskjellen på aktiv og passive deler :) hehehehe..

er enig i at forklaringer er viktig, men samtidig så er ikke dette forumet noe skole for de som sitter å leser. Ingen er pliktet til å måtte gi en forklaring på noe som helst, ofte ender det bare med misforståelser og unødvendig krangel :)

 

ps: ok om vi ikke kan kalle det headroom på subwoofere, hva velger du å kalle det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår