Gå til innhold

8000 watts forsterker eller !?

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

fant en litt interessant artikkel som delvis bekrefter mine påstander (igjen)..

 

http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm

 

kopierer det viktigste:

 

Andre mer useriøse måter å oppgi effekt på som ”Musikk effekt” og ”maks effekt” sier ingen ting om reelle effektverdier. Det sier bare noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi i et svært kort øyeblikk(en sinusperiode). I realiteten er det slik at jo høyere ”musikk/maks effekt” som oppgis i forhold til kontinuerlig effekt, jo dårligere og mer underdimensjonert er forsterkerens strømforsyning. Ideelt sett vil en forsterker med en uendelig stor/ ”perfekt” strømforsyning gi den samme ”musikk/maks effekt” som kontinuerlig effekt. En uendelig stor/”perfekt” strømforsyning vil gi den samme spenningen til forsterkeren uansett belastning.

 

mhm :) er noen som har forstått det !!

 

ps: jeg må igjen få understreke mine sterke påstander:

 

I norge driver 99% av Bilstereofolkene på NISSEVERKSTEDS nivå !!

det skal vel være sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det noen som har definisjonen på hvordan "max. effekt" måles da? Fabrikantene kan vel måle den omtrent slik de vil, og få det tallet som måtte passe markedsavdelingen best... umulig å sammenligne max. effekt-watt med hverandre... noen lander jo også på Peak-effekt (PMPO).

 

Fikk forøvrig tilbud om de forsterkerne til theLoudest fra fabrikken borti Kina... for et merkenavn da, mann... damndamn ... :cocain: Håper ikke det er samme personasjen som har fula ut det navnet der, som også har konstruert forsterkeren...

 

 

Og nisseverkstedet i Askim sliter jo litt forresten... alt skal jo lages i Kina. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er delvis "enig" med deg i den forklaringen din, men det var ikke akkurat det jeg tenkte på :) at musikken er dynamisk er ingen bombe heller..

og klart jeg vet forskjellen på aktiv og passive deler :) hehehehe..

er enig i at forklaringer er viktig, men samtidig så er ikke dette forumet noe skole for de som sitter å leser. Ingen er pliktet til å måtte gi en forklaring på noe som helst, ofte ender det bare med misforståelser og unødvendig krangel :)

 

ps: ok om vi ikke kan kalle det headroom på subwoofere, hva velger du å kalle det da?

 

Hva blir det mest misforsåtelser og krangling om, når noen forklarer sine påstander eller når noen kommer med en påstand som hvem som helst kunne lest på internet, uten å forklare den i det hele tatt? :)

 

Og forklaringen til ePiFaNT var egentlig genial. For når du makser musikken på et rolig parti og forsterkeren da gir ut de oppgitte 500 wattene foreksempel, så vil det være positivt om den klarer å ha masse i bakhånd til partier som har mer energi. Vil ikke si at den da har dårlig strømforsyning om den klarer det!

 

Og hva mener du med headroom på subber? Jeg liker i alle fall ha mer effekt enn subben kan klare og dermed kunne kjøre forsterkeren slik at den har full kontroll hele tiden.

 

On Topic:

Tror ikke de som tenker godlyd i bil kjøper den der forsterkeren. Men så er mange bare opptatt av det skal spille høyest mulig..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har definisjonen på hvordan "max. effekt" måles da? Fabrikantene kan vel måle den omtrent slik de vil, og få det tallet som måtte passe markedsavdelingen best... umulig å sammenligne max. effekt-watt med hverandre... noen lander jo også på Peak-effekt (PMPO).

Det finnes så uendelig mange måter effekt blir oppgitt på, så det eneste man egentlig kan stole litt på er RMS oppgitt ved en viss driftspenning, last og THD.

 

For meg vil alltid "max effekt" være peak-to-peak, som er ca. det dobbelte av RMS.

Altså har det ikke noe med tidsbegrensninger å gjøre.

Dette er et så unøyaktig begrep at det egentlig blir opp til hver enkelt å finne ut hva de mener...

 

PMPO er bare tull...

 

Når det gjelder hvor god strømforsyningen er, kan dette ikke leses ut ifra noen sammenligning mellom RMS og max.

Det man heller skal se på er hvordan den oppfører seg når lasten blir redusert.

Ideellt skal effekten dobles når lasten halveres.

Mange gjør det de kan for å oppnå dette, og da innebærer det ofte at THD øker dramatisk.

Man skal være fornøyd om effekten ikke er så veldig langt unna å dobles så lenge THD holdes på et fornuftig nivå.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le.

 

Her disser man SoundMagus, men mener TheLoudest er ok.

 

Kan noen vennligst fortelle meg hva forskjellen er på SoundMagus sin X-3000 og TheLoudest sin "8000W Class D Amplifier"? (Jeg er i stand til å se forskjellen på logoen og fargen, altså...).

 

Et lite hint: Det er ingen tekniske forskjeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har da ikke sakt hverken noe posetivt eller negativt om denne i forhold til soundmagus så vidt jeg har fått med meg? mulig jeg ikke har lest nøye nok men... vi sier bare at Hvis den holder det den lover, er den brukbar til den prisen, og det er x-3000 også. men ingen av disse er spesielt gode frosterkere. men de kan sikkert gi mer enn nok trykk hvis det bare er det man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den TheLoudest.com-siden får jeg litt uscarvor.no-vibber av... virker som den kun er opprettet for å få noen høye listepriser å vise til på nettauksjoner... når samme firma selger dem til "kjøp nå-pris" på £249 på ebay, mens de oppgir £1495 på nettsiden, ringer det mange bjeller hos meg.

Komplett.no-prisen er på NOK 3.695,- som kan passe med £249, så ikke tro så mye på den listeprisen på 20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SooCool: Dersom du hadde lest mer av Patos-artikkelen tror jeg ikke du hadde brukt den som argument for din egen sak. I bunn og grunn motbeviser nemlig herr Moen det du selv sier, han forklarer det bare på en annen måte enn meg:

 

Hvis man f.eks tar utgangspunkt i en strømforsyning som kan trekke 500watt/VA kan vi med denne få en forsterker som kan gi til sammen ca. maksimalt 300watt med lyd (60%virkningsgrad x 500watt=300watt lyd).Ved å definere forskjellig spenning på sekundærsiden av strømforsyningen/transformatoren kan en 500watt strømforsyning brukes til å lage en relativt strømsterk forsterker på 2x70 watt( til sammen 140watt) i 8 ohm eller en strømsvak forsterker på 2x150 watt (til sammen 300watt)i 8 ohm. I det første eksempelet med en strømsterk forsterker (ofte skandinavisk) på 2x70watt i 8 ohm har vi bare brukt litt under halvparten av tilgjengelig effekt til lyd (140 av til sammen 300 watt) i 8 ohm. Denne forsterkeren har overskudd til å yte mer når høyttalerbelastningen fra høyttalerne går under 8 ohm. Forsterkeren som i utgangspunktet er oppgitt til bare 2x70watt i 8 ohm høyttalerlast vil da typisk ha et overskudd til å kunne gi ca 2x120-130watt i 4 ohm og ca maksimalt 2x150 watt i 2 ohm. Mange høyttalere er i dag i realiteten er på 4 ohm (selv om det ofte påståes 6-8ohm). Med den andre forsterkeren på 2x150 watt i 8 ohm har vi allerede nådd den maksimale effekten som strømforsyningen kan gi i 8 ohm. Hvis forsterkeren belastes hardere med f.eks 4 ohms høyttalere vil strømforsyningen tømmes fullstendig uten å kunne gi mer effekt. Resultatet vil bli en forsterker som har høy spenning og lite strøm slik at den mister kontroll og styring av basselementene når det spilles høyt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fosterkeren som Komplett selger under navnet Sound Magnus.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313675&view=detailed

 

Og samme som http://www.xelent.no/ selger for enda mer penger

 

Bygd til prisen av skolissa di, På Kinesiske fabrikker av underbetalte folk for

så å bli sjhippa til norden og solgt for 1000x mer en den er vert.

 

3000wrmz ? ca 2sec så brenner den opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drar mine tre Pioneer TS-W3004SPL i lukket kasse rett i bånn, hvertfall!

 

Hvor mye effekt den faktisk leverer er egentlig irrelevant. Den flytter elementene med stor overbevisning og gir meg min daglige massasje (og sørger for at jeg blir døv før jeg når 22 år).

 

Og det for drøye 3000,- veiledende kroner. Fabulous!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår