Gå til innhold

Ned med Taktrekk

Ranger emnet

Erik Holdaas

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvordan jeg får ned taktrekket i min 740 sedan, slik at jeg kommer til å få fikset soltaket mitt?

Soltaket går ingen veier, ble bare plutselig sånn, så er takknemmlig for all hjelp :)

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka går ingen vei? Står den open eller er den igjen?

Motoren ligger vel framme under det plast dekselet. Kan vel begynne med og skru ned og sjekke motoren. Meiner på at motoren ligger der framme. Var vertfall ein som sa det for ei stund sia. Er ikkje sikker på korleis du tar ned trekket. Det er det sikkert noen andre her som har gjort. Og har mange tips.

NB! Takluka mi er kjempe treig. Takluka på ein 740 TIC blåste av under fart da eg kjaure. Og den var lukket. Så virker som takluka på 700 serien er litt dårlig. Men er gammel bil. Lykke til vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av panelene ovenfor dørene, sitter i skruer bak håndtakene. Plukk bort lista ovenfor bak og framrute. Ta ned speil, deksel over motor/sveiv og taklys. Ta av lista rundt taklukeåpningen. Da sier resten seg selv. Skal du ha ut taktrekket i one-piece er det lurt å ta ut bak eller frontruta. Jeg tok den ut gjennom døra etter å ha plukka ut setene, men det gikk ikke likevel. Pappen bak trekket ble knekt på 3 plasser.

Takluke er no dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka går ingen vei? Står den open eller er den igjen?

Motoren ligger vel framme under det plast dekselet. Kan vel begynne med og skru ned og sjekke motoren. Meiner på at motoren ligger der framme. Var vertfall ein som sa det for ei stund sia. Er ikkje sikker på korleis du tar ned trekket. Det er det sikkert noen andre her som har gjort. Og har mange tips.

NB! Takluka mi er kjempe treig. Takluka på ein 740 TIC blåste av under fart da eg kjaure. Og den var lukket. Så virker som takluka på 700 serien er litt dårlig. Men er gammel bil. Lykke til vertfall.

Har ikke motor jeg, og det er ikke sveiva som er problemet, den har jeg vært av å sett på.

Takluka er igjen, og vrir seg bare liksom når jeg prøver å åpne den.. går opp på ene siden i bak-kant, og vrir seg ned på andre siden, så er nok noe som har løsna oppi der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av panelene ovenfor dørene, sitter i skruer bak håndtakene. Plukk bort lista ovenfor bak og framrute. Ta ned speil, deksel over motor/sveiv og taklys. Ta av lista rundt taklukeåpningen. Da sier resten seg selv. Skal du ha ut taktrekket i one-piece er det lurt å ta ut bak eller frontruta. Jeg tok den ut gjennom døra etter å ha plukka ut setene, men det gikk ikke likevel. Pappen bak trekket ble knekt på 3 plasser.

Takluke er no dritt.

Takk for informasjonen.

Skal ut med bakruta en gang om ikke så veldig lenge uansett, for jeg har litt rust på c-stolpen som skal utbedres, og da må jeg ut med ruta.

Så da er det vel bare å ta trekket i samme slengen :)

Men hvordan er det å få på den lista rundt soltaket igjen da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista går greit å få på igjen. Hadde lignende problem med luka på gamlebilen min og, da var det de 2 aluskinnene som står for løfting/senking av luka gått tvers av. Er en spinkel konstruksjon som gjerne går til h..... om noen prøver å bryte opp luka når den er fråset. Delene får du kjøpt hos Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takluke er no dritt.

plukka det ut uten problemer jeg igjennom døråpningen,ifølge vadis skal det også gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Lista går greit å få på igjen. Hadde lignende problem med luka på gamlebilen min og, da var det de 2 aluskinnene som står for løfting/senking av luka gått tvers av. Er en spinkel konstruksjon som gjerne går til h..... om noen prøver å bryte opp luka når den er fråset. Delene får du kjøpt hos Volvo.

Høres veldig likt ut som det problemet jeg har nå det med takluka Var de delene dyre eller? husker du det?

Skal begynne på jobben til helga jeg nå. har fått plukka ut et takterkk hos hoggern, men det har løsna i den "bua" bak så trekket henger ned, men ikke gått i stykker, som det gjorde på det gamle mitt. så nå blir det kjøring uten bakseter en stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bytta hele taklukemekanismen jeg... men nå har det jo skjedd at den nye luka har knekt i bak-kant igjen da, så den går ikke helt 100% som den skal lenger, men det går ann å få den opp og igjen, men må liksom lirke den litt.. hehe.. men det var såpass til drittjobb at jeg ikke gidder å bytte en gang til med en gang hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider