KingCamel Skrevet Januar 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2006 Har man seriøst anlegg, så sveiser man ihvertfall gode punkter i en stabil del av karosseriet lengst mulig frem. Riktig ;) Man skal ha en meget stor kabel hvis man får den til å lede mer strøm en hva karosseriet gjør. Jeg la opp en ekstra jordkabel fra karosseriet til batteriet og det gjorde underverker :) Mange glemmer den delen når de bygger anlegg. Man får ikke tatt ut mer av batteriet en hva man kjører inn på det. Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2006 Når du kommer med en slik påstand, så må jeg spørre; Hvorfor det??Har ingen erfaring selv,men veit om tilfelleder bateri vart utladdet på forholdsvis kort tid,og de prøvde med nytt bateri og samme resultat, men når de strekte en grov jordings kabel fram til batteri (veit ikke om det var fra forsterker bak, eller om det var korteste vei fra bateri til karoseri) så gik det bra. Klart nå veit eg ikke hva jordnings punkt de hadde bak da.. Kan hende de hadde klart seg med eit sveist jordningspunkt? Har egentlig ikke så mye greie på store stereoanlegg. Eg veit ikke om det var en ekstra grov korteste vei til karoseri, eller om det var fra forsterker, huff skulle ha sjekket de, men men.. mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet Januar 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2006 Har ingen erfaring selv,men veit om tilfelleder bateri vart utladdet på forholdsvis kort tid,og de prøvde med nytt bateri og samme resultat, men når de strekte en grov jordings kabel fram til batteri så gik det bra. Klart nå veit eg ikke hva jordnings punkt de hadde bak da.. Kan hende de hadde klart seg med eit sveist jordningspunkt? Har egentlig ikke så mye greie på store stereoanlegg. Eg veit ikke om det var en ekstra grov korteste vei til karoseri, eller om det var fra forsterker, huff skulle ha sjekket de, men men.. mvh Kan være det at den jordkabelen de brukte fra forsterker til jord var tynnere en den de dro frem til batteriet. Da vil det ble bedre jord der ;) Men grov kabel rett i jord og grov kabel fra jord til batteri vil jeg påstå at er bedre :) mvh Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2006 vel, om dere bygger for anlegg, så har dere jo kondensator der bak uansett. kondensatoren fungerer som batteri, kjør gjerne jord rett i karrosseri, men pluss hele veien frem. evnt kan dere flytte batteriet bak også, sammen med kondensatoren. kjøre kortest mulige kabler til anlegget, jordet der vi alle har jordet og så lang strømkabel frem til motoren og øvrige dibbedutter. det som krever mest strøm fremme, er starteren. men du klarer det fint med 30-35mm^2 kabel som går frem til motoren. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Januar 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2006 Vel... At kondensator funker som batteri er litt vranglære. Å legge penger i batteri istedenfor kondensator tjener man MASSE på når man bygger anlegg. Kondensatoren dytter bare inn strøm når forsterkeren(e) trenger det! Den lagrer ikke strøm og funger heller altså ikke som et batteri. Man flytter jo ikke batteriet bakover. Det blir det mye kluss av. Skal man sørge for at anlegget har nok strøm har man gelebatteri bak + en større dynamo. For de litt mindre størrelsene har man gelebatteri forran og vanlig dynamo. Hovedpoenget: Kjøp nytt batteri og ingen kondensatot. En kondensator fungerer ikke som et batteri! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Vel... At kondensator funker som batteri er litt vranglære. Å legge penger i batteri istedenfor kondensator tjener man MASSE på når man bygger anlegg. Kondensatoren dytter bare inn strøm når forsterkeren(e) trenger det! Den lagrer ikke strøm og funger heller altså ikke som et batteri. Man flytter jo ikke batteriet bakover. Det blir det mye kluss av. Skal man sørge for at anlegget har nok strøm har man gelebatteri bak + en større dynamo. For de litt mindre størrelsene har man gelebatteri forran og vanlig dynamo. Hovedpoenget: Kjøp nytt batteri og ingen kondensatot. En kondensator fungerer ikke som et batteri! ;) Ut i fra en jeg handler med, han sier at gele batterier må ha god ladding for å fungere opptimalt. Dvs. å ha gele batteri med org dynamo er med andre ord ikke så veldig mye vits (dette gjelder jo sef i seriøse greier) men likavel så får man ikke ut det optimale.. Og kondensator er IKKE bortkastet penger! Var i tvil om hvordan det fungerte før jeg kjøpte.. Men nå etter jeg har kjøpt og testa, så angrer jeg ikke ET SEKUND for de 1800 kr jeg brukte!!!! Hjelper så SINNSYKT mye!!! Med en gang jeg monterte min nye forsterker, testa jeg min 12" sub på 300"rms. Da blinka lyset noe sinnsykt når jeg skrudde opp litt.. Da jeg fikk på 2 stk 12" 600w rms suber, og med kondensator.. blinker det svært lite!!!!! Det blinker jo sef om jeg spiller veldig høyt! men det er en SINNSYK forskjell. Volt måleren flytter seg ikke når jeg spiller like høyt som jeg gjorde uten kondis. Uten da flytta den mellom 10 volt og 14... Men jeg merker at på slike durelyder der bass frekvensen synker over en liten stund, så ser jeg på måleren at i begyndelsen går det veldig bra, men så synker volten igjen.. Jeg har kun org. dynamo og 78 amp batteri. Hadde jeg hatt et ekstra batteri ville det hjelpt som bare fy. Da blir strømmen mer jevn over "hele linja".. Men kondensator er vert det! Men kjøpe en god en og ikke en billig en.. Tror min var 1.2 farad (Audison) Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tic2002 Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 En kondensator brukes for å utjevne spenningstoppene, så lysene ikke blinker! du må nok ha det vis det drar mye strøm. stor dynamo gelebatteri og kondensator er du langt på vei Siter "We ride together, We die together, Volvo boys 4 life" Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.