cRxXx Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=891749 kjøp denne.. den tror jeg er veldig bra stand.. Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Helt enig!Sålenge man ikke misbruker veteranbil forsikringene, anbefaler også jeg å kjøre gammelbil! Det er ofte enkle greie biler. Lette/billige å mekke på, billig forsikring selv med vanlige bruksvilkår på de fleste av de. Vær imidlertid obs på lavere sikkerhet. Selv biler som var regnet for å være rimelig sikre den gangen er den reneste aluminiumsfolie sammenlignet med dagens biler. Kanskje med unntak av Volvo 240 serien. For eksempel bør de som kjører med barn i bilen til daglig skygge unna gammelbilene, mener nå jeg. Selv i en solid gammel bil blir kroppen utsatt for mye mer hardhendt behandling i en velt eller sidepåkjørsel, enn i en nyere bil. Barn tåler mindre av slikt fordi de ikke har fullt utviklet muskulatur i nakke og rygg. Det gikk nettopp ett program om dette på Discovery. Om en amerikaner som utsatte seg for masse tester og "ulykker" på 60 tallet. Rimelig skremmende greier. Det var den tiden da sikkerhetsselen kom og folk bare syns den var i veien. Alt går jo på smak og behag når det gjelder biler. Er nok enig i at volvo er en av de sikreste du kan velge. Når 240 kom reklamerte de jo med å sette ca 7 stk 240 oppå hverandre. Men alle gamle biler kan jo forsterkes litt her og der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Forsterkninger kan selvsagt vært vel og bra. Men problemet er ikke først og fremst styrken. I så fall er det jo bare å kjøpe en diger bil med overdimensjonerte konstruksjoner. På nye biler, særlig etter ca 1998, handler det om deformasjons soner og kollisjonskrefter som styres utenfor og rundt kupeen. Dette har mye mer å si for trafikksikkerheten enn "rå styrke" og andre "synlige" tiltak. Typisk nok varierer f.eks risikoen svært lite på biler der samme modellen ble levert både med og uten airbg'er. Det svenske forsikringsselskapet Folksam kjørte for etpar år siden EURO NCAP test på Toyota Corolla av hhv siste modell, 5 år gammel modell og 10 år gammel modell. Grunnen til at de brukte akkurat Corollaen var at denne bilen har hatt ganske like spesifikasjoner (størrelse, vekt, innvendig plass, kjøpergruppe, kjøremønster til brukerne osv osv) gjennom disse årene. Omsatt i rene tall fikk den nye Corollaen 16 ganger så bra verdier som den 10 år gamle utgaven... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Leste den testen i Motor(?). 1994 høres jo livsfarlig ut. Skjønner ikke åssen jeg har overlevd. :D T5Racer: Når det gjelder 240 er den nok på mange måter FOR stiv. Der holder jeg med hotroddern. Så på Discovery om ferrari- og formel1-historie. De sigarbilene på 50-tallet var så solide at g-kreftene gikk ut over de bløte delene(les: føreren) mens bilen var like øhh.. "hel". Fortsatt er det bl.a kneskader av dashen som er problemet idag. Samt pedalbokser som moser føttene. Noen som har sett "Silent death" eller hva den heter. Dokumentar som gikk på Nrk og Discovery/BBC? Mye farlig. Tenningsnøkkelen sto som en kniv i kneet, Hanskeromluka ble til en giljotine, og piggen midt-speilet henger på spidder alt som kommer dens vei. Tidlige minier hadde utvendig, utenpåliggende tanklokk som skrelles av. Utenpåliggende dørhengsler, og døråpnern så ut som på husdøra di. Og alle gammeldagse utenpåliggende dørhåndtak med utstikkende trykknapp åpner døra i et rundkast. Farlig farlig, men herlig herlig. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pals Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 PV-n min har et SOLID håndbrekk av dørhåndtaktypen - på høyde med venstre kne. Rattstammen er et heltrukket 1 1/2" rør som forsvinner inn i styresnekka - like bak støtfangeren. Sikkerhetsbelter finnes ikke, og seteryggen slutter under skulderbladene. Dashbordet er av svensk stål. En krasj med denne i 40-50 så er det bare å sende rulleteksten. Game over. Men sikkerhet var nøkkelordet da bilen var ny i -53. Ønsker du en sikker førstebil, kjøper du ikke veteran. Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OldSchool Skrevet Februar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 Sikkerheten i de gode gamle dager var jo ikke som i dag, så er det det du er ute etter kjøp noe nyere. Men hvis du vil ha bil med stil og sjel kjøp veteran. Jeg er veteranmann og det er pga stilen og enkle biler å skru på. Du kan jo altids bygge bur hvis du ikke er fornøyd med sikkerheten. Fått mange kommentarer på manglende sikkerhet i min bil, men det er ikke noe jeg tenker så mye på. Vi må jo huske på at våre foreldre har overlevd disse bilene så da gjør nok vi det også. Slå til! Siter VW 1300, 1968 They don't make 'em like they used to, I'll make them even better...... 1968 Boble "Old Speed" prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Februar 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 Sikkerheten i de gode gamle dager var jo ikke som i dag, så er det det du er ute etter kjøp noe nyere. Men hvis du vil ha bil med stil og sjel kjøp veteran. Jeg er veteranmann og det er pga stilen og enkle biler å skru på. Du kan jo altids bygge bur hvis du ikke er fornøyd med sikkerheten. Fått mange kommentarer på manglende sikkerhet i min bil, men det er ikke noe jeg tenker så mye på. Vi må jo huske på at våre foreldre har overlevd disse bilene så da gjør nok vi det også. Slå til! Ja! Hehe, er jo litt morsomt med en bil som ikke alle andre har da. Selv om jeg stadig vekk tenker på Golf II/III... Men er noe med gamle biler, de er liksom så koslige =) Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vw Digger Skrevet Februar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 Cheron her på forumet har en audi 80 LS som selges billig, skal være en kjempe bra prosjekt!! hør med an du på PM!! Siter 1996 Vw Passat 1,9 TDK 1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 Kjør gjerne gammelbil. De er tross alt MYE sikrere enn hvilken som helst vanlig mc ihvertfall. Den virkelig store revolusjonen på bilsikkerhets fronten er fortsatt innføringen av trepunkt sikkerhets belter. Er dette montert i bilen, betyr det enormt for sikkerheten. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=67408&highlight=polardego+audi+80+gt Kilde: http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=736690&postcount=73 Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Februar 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2006 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=67408&highlight=polardego+audi+80+gthttp://lars.gfxdesigners.com/Diverse/Bilder/Motorfestivalen%20II/images/DSC03400.jpg[/img*] Kilde: http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=736690&postcount=73 Den var fin =D Kjøper den for 5k jeg (A) Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240z Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Synes det er på plass med en liten presisering her:Grunnen til at en veteranforsikret bil er vanskelig å få forsikret som eneste bil hos mange selskaper er helt åpenbar: Veteranforsikret bil er IKKE MENT å være førstebil! Grunnen til at de er så billige både mht avgifter og forsikring er at er at de skal brukes "kun ved spesielle anledninger" som det heter. Så har myndigheter og forsikrings selskaper sålangt vært så greie å overlate til bileieren hva som er "en spesiell anledning". Når dere bevisst spekulerer i denne ordningen for å holde en billig skranglekasse noen år, er det bare så UTROLIG egoistisk! Det undergraver hele ordningen, og særlig med en såpass bilfiendtlig regjering vi har nå, kan dere være sikre på at de begjærlig kaster seg over enhver positiv hobby-bil ordning og fjerner den, hvis de får den minste mistanke om misbruk. Men jeg har ingen illusjoner om at misbrukerne av denne ordningen bryr seg om dette. Det spiller selvsagt ingen rolle for dere om vi får lignende tilstander som f.eks Frankrike, hvor veteranbiler kun kan brukes i eget fylke, ikke kan brukes i byene osv. Kjør gjerne gammelbil til daglig, men IKKE PÅ VETERANBIL VILKÅR! Har dere så lite penger at dere ikke klarer å finansiere annet enn et veteranbil-hold, får dere heller gå. Nå kan det hende jeg har misforstått "førstebil" her, vil det si førstebil som i hovedbil som i daily driver, eller den første bilen du eier? Jeg kjøpte meg veteranbil som første bil jeg eier, men det er ikke en daily driver. Kjørte vel 3500km med den ifjor, men det blir litt på hue om man MÅ eie en daily driver for å ha "billig" veteranbil, for jeg skal begynne å studere til høsten, og da har jeg planer om å bli uavhengig av bil, men kommer fortsatt til å beholde 240z'en.. Men da skal det fortsatt koste flesk, selvom bilen står parkert 5 måneder av året? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VwDaniel Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 ser det e endel diskutert veteran og sikkerhet.. volvo 100 serien tåler nok en trøkk.. mange mercer som e veteran no som gir gode overlevelses sjanser.. styr unna eldre golf visst dette står i focus.. så en test der boble knuste golf overlegent i sikkerhet under kolisjonstest.. amazon ka vell skryte på seg å være første bilen med setebelter orginalt også... Siter 750ia alpina opel astra (moste en kompis sin å så meg nødt til å kjøpe den) Div bobler (ett 2,4l prosjekt med eller uten sotvifte) motovelo minsk komunist mc endel annet gull/boss/skrapjern ++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Februar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Nå kan det hende jeg har misforstått "førstebil" her, vil det si førstebil som i hovedbil som i daily driver, eller den første bilen du eier? Jeg kjøpte meg veteranbil som første bil jeg eier, men det er ikke en daily driver. Kjørte vel 3500km med den ifjor, men det blir litt på hue om man MÅ eie en daily driver for å ha "billig" veteranbil, for jeg skal begynne å studere til høsten, og da har jeg planer om å bli uavhengig av bil, men kommer fortsatt til å beholde 240z'en.. Men da skal det fortsatt koste flesk, selvom bilen står parkert 5 måneder av året? Veteranbil som første daily driver :D :lol Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hilmar Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 En 140 av noe slag er et godt valg, kom vel med seler som standard i 1970. og jern bjelker i dørene i 73. Deler finnes det mye av. mye av 240 delene passer på en 140 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.