Gå til innhold

Trimming av BMW 520i 24v 1992

Ranger emnet


Austevollingen

Anbefalte innlegg

Før jeg kjøper bilen vil jeg gjerne vite hva jeg kan få ut av den, med tanke på motoren.

 

Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe en 525, 530 e.l. med større motor, er fordi jeg får låne penger til bilen, og har fått visse grenser jeg må holde meg innenfor. Derfor vil jeg heller trimme bilen, og holde kjeft om det.

 

Hva koster, og hva får jeg ut av en kompressor? Hvilke modifikasjoner må til? Jeg har aldri skrudd bil før, men motorer, biler, mc o.l. er ting som rett og slett faller meg naturlig å skru på. Er det mye som må til for å få det montert, slenger jeg den inn på verksted.

 

Slik jeg forstår det er det mye som skal til for å få turbo i den, og jeg er veldig glad i ting som man bare skrur rett inn i bilen, uten det som noen liker å kalle for "smarte løsninger" (som ikke alltid er like smarte)

 

Chip er jo også en mulighet, og dette vil gi meg ca 166hk, men hva er prisen på chip + montering?

 

Takk for alle svar.

Det er ikke meningen å være negativ...

MEN 520 motoren er ikke noe å satse på effektmessig..Ikke kast bort penger på chipping og trimming av en 520motor;)

Hadde jeg vært deg, og hadde trengt mer hk, så hadde jeg heller satt i en 525 motor (24v) ..

Et kompressorkit koster ca 40-50 tusen..

 

MEN dersom du skal investere, så kan du kjøpe kvassere kammer, effektannlegg(med grenrør), kn-filter, chip..Men som sagt..det er en dårlig investering;)

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektannlegg med grenrør er ofte ganske dyrt.

Inkludert grenrør er prisen ofte det flerdobbelte av hva du kunne få kjøpe det for. Er senkesettet bare fjærer, eller dempere også?

Kompressorkit har jeg sett at du får ned i ca 35" ferdig montert, men det må jo av/på før og etter eu-kontrollene :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en mulighet, men langt fra sikkert, at denne motoren kan borres ut og strokes til 3.2 liters slagvolum, på samme måten som dette er mulig å gjøre med M50B25-motoren (veiv fra E36M3). Eventuelle forskjeller i toppen kan også være mulig å eliminere ved å bruke også toppen fra M50B25 som er velprøvd for å si det mildt, hvis M50B20-toppen skulle vise seg å være mindre godt egnet for trim. VANOS-systemet er ikke noe man trenger annet enn for å bevare noe dreiemoment på mellomregisteret; for meg personlig er det toppeffekten som er interressant (en selvfølge å høre fra en Hondamann, eller hva?). En mulig kjepp i hjula jeg øyeblikkelig kommer på er at rådene på M50B25 er allerede meget lange iforhold til veivas slaglengde, og det er sannsynlig at BMW har redusert høyden fra veivas senterlinje og opp til toppen for å unngå å måtte bruke svært lange råder kombinert med M50B20'ens allerede temmelig korte slaglengde. Her trengs definitivt mere etterforskning og snusing rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en mulighet, men langt fra sikkert, at denne motoren kan borres ut og strokes til 3.2 liters slagvolum, på samme måten som dette er mulig å gjøre med M50B25-motoren (veiv fra E36M3). Eventuelle forskjeller i toppen kan også være mulig å eliminere ved å bruke også toppen fra M50B25 som er velprøvd for å si det mildt, hvis M50B20-toppen skulle vise seg å være mindre godt egnet for trim. VANOS-systemet er ikke noe man trenger annet enn for å bevare noe dreiemoment på mellomregisteret; for meg personlig er det toppeffekten som er interressant (en selvfølge å høre fra en Hondamann, eller hva?). En mulig kjepp i hjula jeg øyeblikkelig kommer på er at rådene på M50B25 er allerede meget lange iforhold til veivas slaglengde, og det er sannsynlig at BMW har redusert høyden fra veivas senterlinje og opp til toppen for å unngå å måtte bruke svært lange råder kombinert med M50B20'ens allerede temmelig korte slaglengde. Her trengs definitivt mere etterforskning og snusing rundt.

 

 

Mulig at dette er en reell mulighet,men hva er poenget?

BMW leverer jo,i motsetning til en del andre produsenter(!),motorer i alle kategorier.

Dersom det er ønskelig med 3,2 ltr,hvorfor ikke bare bruke E36 M3 motoren?En motor som er velprøvd,går godt og tåler litt"bank"......

Et innkjøp av en sånn motor,vil antagelig ikke bli dyrere en en ombygging!!Snarere tvert imot....

 

PS!

Her i Bergen går det en E39 med 3,2ltr M3-motor.

Funker ufattelig bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at dette er en reell mulighet,men hva er poenget?

BMW leverer jo,i motsetning til en del andre produsenter(!),motorer i alle kategorier.

Dersom det er ønskelig med 3,2 ltr,hvorfor ikke bare bruke E36 M3 motoren?En motor som er velprøvd,går godt og tåler litt"bank"......

Et innkjøp av en sånn motor,vil antagelig ikke bli dyrere en en ombygging!!Snarere tvert imot....

Ja, jeg er helt enig. Men her var det snakk om at det var uaktuelt å bytte motor, så da har man bare noen få alternativer igjen (og større sylindervolum er en velprøvd og effektiv måte å skaffe seg ekstra effekt på). Dessuten er det bra å få ut mest mulig info i trådene, slik at man finner tak i dette når (hvis) noen søker i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må vel innrømme at jeg forstod minimalt av det du sa, Øyvind, men jeg får vel bare holde meg til effektanlegget med det første, og holde øynene åpne etter en brukt kompressor.

Hvorfor kompressor, når du for halvparten av kostnaden får doble effekten med en turbo? Jeg får kanskje anbefale deg å hive deg på røret til Pure Performance i Sverige; fra hva jeg har fått med meg har de en hel del mere peiling enn meg når vi snakker trimming av BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår