audiman Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Hva gir best trykk i en liten bil ? jeg liker mye bass å hører for det meste på trance osv.:) vet det er mange kloke hoder her så håper på svar :) Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fosgate1 Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Helt klart bassrefleks! det gir mest trykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyrein Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Uten tvil Bassrefleks..er da TRYKKET kommer... lukka kasse blir fort veldig spinkel lyd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 ok, takker for svar :) Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Bassrekfleks gir mye trøkk ja, men til trance ville jeg kanskje hatt en lukket kasse. I en reflekskasse blir fort bassen mer buldrende, og til trancemusikk - som jo har en evne til å dunke meget raskt osv, vil nok elementet henge mer med hvis det får masse effekt, i en lukket kasse.. Mitt syn på saken.. Hvilket element snakker vi om her? Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Er du ute etter et generelt svar, eller gjelder det en spesiell kombinasjon av bil/element? Generelle svar kan være svært vanskelige å gi, ettersom det er mange faktorer som spiller inn på det ferdige resultatet. Jeg skulle gjerne fortalt deg at 2+2=4 innen bilstereo, og at man kan sammenlikne det med Lego. En viss kombinasjon av forskjellige biter gir et bestemt sluttresultat. Som jeg nevnte i en annen tråd er det umulig å vurdere en type kasse over en annen på et generelt grunnlag. Lukkede kasser er lettest å bygge, ettersom de tillater en mye større feilmargin enn portede og båndpasskasser før de lyder dårlig. Og akkurat dette med korrekt dimensjonering og tuning tror jeg er det det "syndes mest" mot. Sammenlikn f.eks. en korrekt dimensjonert lukket kasse mot en feildimensjonert portet kasse. Hva lyder best? Lukket. Er portede kasser noe dritt av den grunn? Slett ikke. Dessverre er det ikke enkle regnestykker innen bilstero. 2+2 kan være 5, 9, 3, 4 eller i noen tilfeller 11. La oss ta utgangspunkt i et bestemt basselement, gjerne en 12" ettersom det er den mest populære størrelsen. Om man simulerer en kasse i f.eks. Leap vil man kunne justere de forskjellige parametrene frem og tilbake til man sitter igjen med en kasse som simulerer svært bra i et lyddødt rom (free field measurement). Men ingen kjører rundt med lyddøde rom, så dette må man ta hensyn til. Ved å flikke ytterlige på parametrene kommer man etterhvert frem til en kasse som tar hensyn til de akustiske forholdene i en bilkupe (kan enkelt kalles transfer-funksjon). Selv om denne kassen ikke vil gi bra måleresultater i et lyddødt rom, vil den fremdeles låte bra i en bil, ettersom man har tatt høyde for bilkupèens akustikk. Men så støter man på nok et problem. En bilkupè er jo ikke en bilkupè. En Audi A4 Avant har en mye større kupè enn en Ford Ka. På dette tidspunktet innser man at man for å kunne forutsi hvordan det aktuelle elementet i den aktuelle kassen vil spille, bør man også vite hva slags bil det skal monteres i. Store bilkupèer som stasjonsvogner, varevogner, minivaner, SUVer o.l. vil normalt ha en mindre heving av de lavere frekvensene(enn mindre kupèer), og denne vil også inntreffe lavere i frekvens. Små bilkupèer vil derimot ha en større heving av de lavere frekvensene, og denne vil inntreffe høyere i frekvens enn i en stor kupè. En kasse som spiller avbalansert og "riktig" i en større bil, kan fort låte boomete, ullen og treg i en mindre bil. På den andre siden vil en kasse som er dimensjonert for en mindre bil fort låte tynn og "utilstrekkelig". Til slutt må man også ta brukerens preferanser med i regnestykket. Noen er helt avhengige av den tjukke, feite bassen som flyter rundt i bilen som varm margarin, noen liker best midbass (som oftest uten å selv være klar over at det er midbass de liker, ikke dypbass), andre igjen har et sett Rogers LS3/5 A stående hjemme og orker kanskje ikke dypbass i det hele tatt. 100 forskjellige mennesker har 100 forskjellige meninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 et slikt element har jeg http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=45&products_id=159 Jeg er ikke kresen på lyden, så lenge jeg får bratrøkk er jeg fornøyd.takk for godt svar ePiFaNT ;) Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 hva fórer du elementet med av effekt? Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Det kommer litt an på hva du definerer som "trøkk". Jeg har opplevd at alt fra grisefeit bass rundt 50 hz til sinnsykt "snap" ved 80 hz har blitt definert som trøkk. Personlig ville jeg nok valg å ha større vekt på midbass enn dypbass om jeg hørte på trance. Men igjen, personlige preferanser :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 har ikke kjøpt forsterker enda men tenkte på denne: http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=2_36&products_id=156 Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 ja.. ville nok kanskje ha satset på noe mer effekt fra forsterker, hvis dette skal drives ordentlig!! Elementet vil gjerne ha 700 wrms, mens forsterkern gir litt under 500 wrms.. Ikke at det blir et problem, men trøkket du etterlyser ligger jo i effekten du klarer å tilføre elementet! Bare en liten tankevekker sånn på lørsdagskvelden... Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiman Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 uki, sendte mail til amerkkanskebildeler å spurte etter forsterke som drev dette elementet helt ut å fikk til svar den jeg ga link til..virker som de bare er ute etter å selge å driter i resten.Noen som har forslag til forsterker da ? har ikke så mye penger. Siter pi21/pøl i Brei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vest_racing Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Eg vil anbefale deg denne http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=2_36&products_id=153 ... Har hatt det samme i en sierra eg hadde tidligere, og det spiller veldig bra... Tror eg brukte en 70L kasse med 4" bassrefleks rør.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Eg vil anbefale deg denne http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=2_36&products_id=153 ... Har hatt det samme i en sierra eg hadde tidligere, og det spiller veldig bra... Tror eg brukte en 70L kasse med 4" bassrefleks rør.. jepp, har mer tro på den der gitt!! da får du nok benyttet elementet på et "ordentlig" hvis.. Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vest_racing Skrevet Januar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Koster bare 600 kr mer, er tydligvis på tilbud for di ligger på litt over 3000,- til vanlig... Og det er ingen dårlig forsterker til prisen heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg