Gå til innhold

Lukket eller bass refleks ?

Ranger emnet


audiman

Anbefalte innlegg

eller vente til Soundstream sin nye monoblokk i lill'wonder serien kommer,hørte rykter om at denne skulle bli rimelig.

 

med mindre det er skjedd noe i det siste er PowerAcoustic sine forsterker ille plaget med høy feilprosent og oppgitte data harmonerer overhodet ikke med fakta.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

altså, velg først kassetypen du vil bruke, så velger du basselementer og forsterkere.. men selv så gjør jeg det stikk motsatt :D hehehe sorry for OT her as

 

 

Nå har han vist til en sub, og mulig forsterker, som han vurderer.

 

Etter att jeg leste om sub, så ville jeg klart godt for porta kasse, selv om den blir dobbelt så stor.

 

spessielt når du ønsker mest trøkk, og det står tydlig hva som er anbefalt av kasser størrelse og tunings port. (ser det står lukka også)

 

Og du, det var ikke OT. bare litt sent, etter som han kom med sub valg lengere ut i tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter att jeg leste om sub, så ville jeg klart godt for porta kasse, selv om den blir dobbelt så stor.

 

spessielt når du ønsker mest trøkk, og det står tydlig hva som er anbefalt av kasser størrelse og tunings port. (ser det står lukka også)

 

Hmm.. du ville gjort dette selv om trance ofte har en meget rask og nesten mellomtonepreget bass? Jeg ville valgt lukket, da dette ville gitt bedre kontroll i raske basslag slik man ofte finner i trancen..?!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. du ville gjort dette selv om trance ofte har en meget rask og nesten mellomtonepreget bass? Jeg ville valgt lukket, da dette ville gitt bedre kontroll i raske basslag slik man ofte finner i trancen..?!

 

Ja faktisk. For jeg har bygd noen lukka kasser, til Trance "folk" med suber som Boxter og Peerless.

Og syns ikke det blei voldsomt tøft.

Og har bygd om til porta i 2 tillfeller, med en anelse mindre kasse en anbefalt.

Og fått mye bedre punch og virker sjappere i skarptromme.

 

Men ut fra det du sier, vil ikke suben ha noen som helst betydning.

Etter som du refererer til mellomtonepreget bass.

Dette ligger i helst midbass, eller til nød mellomtonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mellomtonepreget bass mener jeg bass som slår mer enn den durer.. beklager hvis dette var utydelig! Er i og for seg enig i at en sub sitt arbeid gjøres i de dype sekvensene, og at mellomtone og midbass skal ta seg av snerten.. likevel finnes det jo måter å få bassen til å "slå" mer enn den "durer"..

 

Mener jeg da.. er selv mye mer fornøyd med lukket enn refleks til trance!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mellomtonepreget bass mener jeg bass som slår mer enn den durer.. beklager hvis dette var utydelig! Er i og for seg enig i at en sub sitt arbeid gjøres i de dype sekvensene, og at mellomtone og midbass skal ta seg av snerten.. likevel finnes det jo måter å få bassen til å "slå" mer enn den "durer"..

 

Mener jeg da.. er selv mye mer fornøyd med lukket enn refleks til trance!

 

 

Bass som slår mere en den durer får jeg fra 6.5" i trang lukket kasse :)

Så ja lukket kasse er nok riktig. Men man trenger ikke store ellementet.

 

2 stk 6.5" i trang lukket kasse inne i kupeèn lager sykt skarp dunke bass.

 

fòres vidre av en 12" i bagasjen. Eller 2 :D Om disse skal væra lukket eller porta må vel vurderes av vær enkelt. Og helst prøves ut.

 

Ingen veit helt hva man skal ha uten og høre. Kan ikke lese på ett ark hvordan resultatet blir. Text info kan kun veilede.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mellomtonepreget bass mener jeg bass som slår mer enn den durer.. beklager hvis dette var utydelig! Er i og for seg enig i at en sub sitt arbeid gjøres i de dype sekvensene, og at mellomtone og midbass skal ta seg av snerten.. likevel finnes det jo måter å få bassen til å "slå" mer enn den "durer"..

 

Mener jeg da.. er selv mye mer fornøyd med lukket enn refleks til trance!

Ok. forstår hva du mener.

 

Og må si, det er forskjell på ellementer her også.

 

Få en Vega 12" til å slå godt og passe for trance i lukka kasse, så har du tøff overdrivende forsterker og el deling og EQ, for å få til dette.

Men velger du "liten" porta kasse, så holder det med passiv deling (klart el filter delt ved 80Hz blir jo bedre)

 

Men etter å ha lest Om dette aktuelle ellemente, så mener jeg att han kommer billigere og raskere til mål med porta kasse.

 

For en porta kasse med tuning etter hva slags musikk han spiller vil gi mer trøkk.

Men en lukka kasse vil få en bedre kurve (flatere) som vil gi dypere bass ved

- 12db. Så en vil faktisk få like mye rumling i lukka kasse som porta, men ved noe lavere "volum" litt mer i bakgrunn. Men lager han mindre kasse, og tuner porten høyere i frekvens vil dette bli borte (ikke helt så klart, dette er jo mye av musikken) så vil dunke bli tøffere. Se på DB drag. Ikke mange med lukka, (ok, har sett en del nå i senere tid, mange nye typer suber)

 

Har masse v is romling i min bil nå, og det med lukka kasse, som er 8L mindre en anbefalt, noe jeg blei fortalt her skulle gi mer punch og mindre rumling, men jeg skal love deg det rumler og buldrer, punch er der også, men langt mindre tøft en ved porta kasse som jeg hadde før.

 

Jeg spiller forøvrig Gammel pop, blues, rock og "Enkel" Trance, og moderne liste musikk (Dido, Maria Men osv). (får MP3 av en kompis, så jeg vet faktisk ikke hvilken grupper det, men fengende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i mye av det du sier her toffy.. og da er vi vel i mål! Her er det smak og behag som gjelder :)

 

MEN, disse MP3'ene du får av vennen din kan gjøre selv et bra anlegg dårlig i lyden.. her går det jo mye på kvalitet på innspillinger osv som forsvinner når man konverterer musikk til mp3. Merker personlig at jeg kan spille adskillig bedre og høyere med mitt anlegg dersom jeg spiller gode cd'er (orginale altså). Blir mer kontroll på systemet på en måte..

 

Prøv på ditt anlegg også.. skulle ikke forundre meg om mye av den duringen din bare kan være dårlig innspilling..

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i mye av det du sier her toffy.. og da er vi vel i mål! Her er det smak og behag som gjelder :)

 

MEN, disse MP3'ene du får av vennen din kan gjøre selv et bra anlegg dårlig i lyden.. her går det jo mye på kvalitet på innspillinger osv som forsvinner når man konverterer musikk til mp3. Merker personlig at jeg kan spille adskillig bedre og høyere med mitt anlegg dersom jeg spiller gode cd'er (orginale altså). Blir mer kontroll på systemet på en måte..

 

Prøv på ditt anlegg også.. skulle ikke forundre meg om mye av den duringen din bare kan være dårlig innspilling..

 

Mvh

 

 

Trur du har mye rett i hva du sier der.

 

Men han hevder att MP3 blir MYE bedre en orginal cd kvalitet.

Han sier at MP3 han brenner til meg får en kvalitet på 330 (i en eller annen måling)

 

Mens orginal CD er bare på 220 og dab på 192.

 

Men jeg leste om noe slikt i ett annet forum, for data freaker, og dem hevda orginal cd kvalitet som 4400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. målenheten du leter etter heter kilobyte pr sekund eller bare kbps!! Dette er jo en måleenhet for hvor mye "info" hvert sekund inneholder.. 320 som han sier vil være meget bra, MEN det er vel frekvensene man mister i det originale cd-er kjøres gjennom mp3-dekodern. Mener å huske at frekvensbilde blir noe snevrere ved å gjøre dette.

 

At det blir bedre med MP3 tror jeg at jeg personlig vil ta avstand ifra! Det dreier seg jo her om at en CD blir kopiert, for så å igjen skulle brennes over på en annen CD! Det er klart at i løpet av disse leddene kan det lett oppstå noen små feil ved sporene. Dagens CD-brennere sender jo gjerne CD'en gjennom i en hastighet av 52x, altså en cd brennes på 52 ganger kortere tid, enn det ville tatt å spille gjennom den normalt! Også dette tilsier jo at noe kunne bli borte! Hadde man derimot hatt high-end komponenter i sin data hele veien, og brent med 1x, altså like fort som det tar å høre gjennom en CD, er det nok mulig du ville klart å lage et tilnærmet duplikat av den originale CD'en.. men hvem har vel slikt utstyr?!

 

Holder meg derfor helst til originale CD'er, og er veldig forsiktig med de brente. Kan jo ofte være "burps" i sangen også, som plutselig kan gi diskantene dine et knekk slik at de blir ødelagt!!Og dette selv om kvaliteten på innspillingen er god!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens CD-brennere sender jo gjerne CD'en gjennom i en hastighet av 52x, altså en cd brennes på 52 ganger kortere tid, enn det ville tatt å spille gjennom den normalt! Også dette tilsier jo at noe kunne bli borte! Hadde man derimot hatt high-end komponenter i sin data hele veien, og brent med 1x, altså like fort som det tar å høre gjennom en CD, er det nok mulig du ville klart å lage et tilnærmet duplikat av den originale CD'en.. men hvem har vel slikt utstyr?!

 

Så om jeg brenner et 500-siders Word-dokument på 52x, kan jeg altså regne med at enkelte bokstaver er borte eller erstattet med andre?

 

Har nå bytte til en 12" wild beast med kasse så gidder ikke lage kasse sjøl. men trenger en forsterk til dne , max 3k ..

 

Funker den bra den fra amerikanskebildeler som dere anbefalte litt lenger frem ?

Den vil nok fungere bra. Det som er nevnt tidligere i tråden ang. kvaliteten trenger ikke stemme, men det er du som må ta valget.

 

Max 3K?

- Dynabel BF1702

- Audison SRx1 eller Audison SRx2S

- Rockford Fosgate P3001

 

Eller du kan gå på bruktjakt, det vil gi deg ennå litt mer for pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott når folk ikke forstår at en CD-brenner kun ser 0'er og 1'ere.

 

Om 0'ene og 1'erne blir en skarptromme, en bokstav eller en pupp, det driter brenner'n faktisk i.

 

Man mister ikke data ved å brenne på 52X! :D

 

Når det er sagt:

Forsterker-kraft til billig penge, sjekk ut SoundMagus. Kickass! :D

 

Riktig, men "hakking" og problemer med å lese av cd'ene blir mye fortere et problem. Til 3k kan man vel få den nye monoblokka fra soundstream som det snakkes om her? :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår