Gå til innhold

Kondensator: Er det bare tull?

Ranger emnet


Arcatus

Anbefalte innlegg

Hvis du søker litt rundt så er det MASSE info om kondis og den nye rockford forsterkeren her på forumet.

En kondensator leverer strøm fortere enn et batteri og kondenstoren er nærmere forsterkeren enn batteriet(så lenge du ikke har noen bak) så når forsterkeren trenger mest strøm så forer kondisen forsterkeren med strøm. hvis du har en liggende så putt den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bruk alltid en kondensator i forbindelse med bruk av SUBwoofer :) )kommer mange dårlige råd her, som du helst ikke bør følge).. Om du er ute etter å få full utnyttelse av alt du invisterer så vær nøye med de små detaljer :) noen kan sikkert argumentere for at dette har så lite å si, mye mulig det men hvorfor ikke alikevel ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at når dynamo er kraftig nok så trenger ikke forsterkeren å trekke strøm fra batteri.. Det er alltid nok "juice" fra dynamo!

 

Når motor er avslått så er flere batterier kjekt å ha for å ha strøm nok til å spille lenge uten å gå tom for strøm.. En kondensator vil uansett ikke få høyere spenning enn spenningen batteriet har i dette tilfellet..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at når dynamo er kraftig nok så trenger ikke forsterkeren å trekke strøm fra batteri.. Det er alltid nok "juice" fra dynamo!

 

Når motor er avslått så er flere batterier kjekt å ha for å ha strøm nok til å spille lenge uten å gå tom for strøm.. En kondensator vil uansett ikke få høyere spenning enn spenningen batteriet har i dette tilfellet..

 

Men når noen har flere hundre ampere strømtrekk blir det verre å skaffe dynamo nok ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart :) Jeg bare delte en erfaring.

 

I den forrige diskusjonen gikk det mest i om kondensatoren kunne levere nok strøm mellom basslagene, men.. Man kan vel ikke si noe på at kondensatoren glatter spenningen og vil fjerne noe uønsket støy fra motor/dynamo?

 

 

Ja.. selvfølgelig. Det burde jeg tenkt på :rolleyes: . Kondensatoren vil såklart ta kverken på støy.

 

Hvis du søker litt rundt så er det MASSE info om kondis og den nye rockford forsterkeren her på forumet.

 

Joda. ser nå at jeg egentlig har laget en tråd som ble akkurat det samme som de andre. Men har gått å lurt på dette en stund, så da tok jeg det opp...

Sånt det blir forum av... Sorry hvis noen føler de svarer på det samme flere ganger.

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men okay. Dere kan rive dere i håret dere som vil. Jeg er ikke helt fornøyd.

 

Har vært flink gutt og gått gjennom litt tråder no. Blitt veldig "Jeg har rett. Basta" der. Litt for lite konstruktivt.

Så folkens. En gang for alle.

Jeg er ute etter MITT oppsett. Si jeg bruker 120A på full guff (1600W / 14.4 = 114A, så runder jeg opp for ta litt i) Hva folk har i show/db-drag/osv bryr jeg meg akkruat no fint lite om.

 

SÅ: Er jeg inne på det her:

 

- Dersom JEG med MITT oppsett har topp batteri og dynamo trenger jeg ikke kondensator da batteriet og dynamoen klarer å levere så mye strøm.

 

- Dersom JEG akkurat no setter en kondensator i bilen, så vil den kun flytte strømproblemet (og påfølgende spenningstap) noen millisekunder frem i tid.

 

-En kondensator vil fjerne støy. Men er dette nødvendig? Er det så mye støy i en bil at det må noe så kraftig som en stor ekstern kondensator for å filtrere det vekk? Vil ikke interne kondensatorer i forsterkeren klare dette?

 

Og ikke si "nei, du har helt feil" nå. Gi meg noe konstruktivt.

 

Og en liten ting til: Hadde vært knas med en test fra noen andre enn noen som lager kondensatorer. Lett å glemme å ta med ting i en sånn test.

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men okay. Dere kan rive dere i håret dere som vil. Jeg er ikke helt fornøyd.

 

Har vært flink gutt og gått gjennom litt tråder no. Blitt veldig "Jeg har rett. Basta" der. Litt for lite konstruktivt.

Så folkens. En gang for alle.

Jeg er ute etter MITT oppsett. Si jeg bruker 120A på full guff (1600W / 14.4 = 114A, så runder jeg opp for ta litt i) Hva folk har i show/db-drag/osv bryr jeg meg akkruat no fint lite om.

 

SÅ: Er jeg inne på det her:

 

- Dersom JEG med MITT oppsett har topp batteri og dynamo trenger jeg ikke kondensator da batteriet og dynamoen klarer å levere så mye strøm.

 

- Dersom JEG akkurat no setter en kondensator i bilen, så vil den kun flytte strømproblemet (og påfølgende spenningstap) noen millisekunder frem i tid.

 

-En kondensator vil fjerne støy. Men er dette nødvendig? Er det så mye støy i en bil at det må noe så kraftig som en stor ekstern kondensator for å filtrere det vekk? Vil ikke interne kondensatorer i forsterkeren klare dette?

 

Og ikke si "nei, du har helt feil" nå. Gi meg noe konstruktivt.

 

Og en liten ting til: Hadde vært knas med en test fra noen andre enn noen som lager kondensatorer. Lett å glemme å ta med ting i en sånn test.

 

Du trenger vel aldri kondis, det blir alltid lyd uten. Og om du ikke har grunnleggende ting i orden så hjelper den ikke lenge. Og støy klarer man alltid å unngå uten kondis også. Er bare å passe på signalveiene og at jording er bra nok. Men om du har bra batteri og dynamo kan en kondis gi det lille ekstra ved at spenningen ikke varierer like mye og forsterkerne kan "gi litt mer" øyeblikkelig. Men hvor hørbart og nødvendig dette er kan diskuteres i evigheter så la oss ikke gjøre det igjen!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere må huske på at kondensatoren ikke vil fjerne støy som kommer gjennom signalkabler (osv). Den vil nok gi litt jevnere spenning inn mot forsterker, men der vil de innebygde kondensatorene i forsterkeren gjøre jobben!

 

Se etter en brukt dynamo til din bil om du har liten dynamo.. Koster ofte bare noen hundrelapper med en mye kraftigere dynamo.. Og da fikser du problemet ved roten.. putt i ekstra batteri om du liker å spille mye uten motor i gang..

 

og om du har "for masse" penger så kjøper du en SVÆR kondensator.. Da hjelper det kanskje litt..

 

Kondensator hjelper av og til.. dynamo og batteri hjelper mye oftere.. kabler "må" først være i orden uansett.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg monterte kondensator i gammle bilen min (en slitn 740) og hørte ikke til de grader forskjell men det hjalp på strømforbruket, i stede for at lys og alt dimmes ned til halv spenning når man spilte så holdt de seg stabile og dimmet ikke i det hele tatt, men som alle de andre sier har du nokk strøm med batteri og dynamo så dropp kondensatorn... men hjelper nokk litt vist du har strømproblem :)

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal kjøpe kondis, så må dimmensjonen på den stå i stil til strømforbruket. En tommelfingerregel er 0,5 Farad pr. 500W.

 

Men noe som jeg selv er usikker på er fordelen mellom flere små eller en stor. Tenker også på disse voldsomme hybrid-kondensatorene på opptil 50 Farad som jeg har sett. Hvilke ulemper/fordeler er det med disse?

 

http://www.megabillig.com/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=17&id=432

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

 

Leverer mye strøm, raskt.

 

Ulemper:

 

Vil ha like mye strøm, like fort som den leverer den. Pris!

 

Du kan tross alt kjøpe et Yellow Top e.l. til GODT denne prisen... Batteriet gir faktisk mer fleksibilitet enn en svær kondensator, i og med at det for det første er et startbatteri (!) og at kondensatoren rett og slett kun er brukelig til bilstereo.

 

I tillegg - kjøper du et BRA gelebatteri (som Yellow Top, som koster 1600,- eller noe), får du penger til litt annet småtteri også.

 

Dette har imidlertid blitt diskutert opp og i mente, så jeg stopper nå.

 

Wahuu.

 

 

Når man skal kjøpe kondis, så må dimmensjonen på den stå i stil til strømforbruket. En tommelfingerregel er 0,5 Farad pr. 500W.

 

Men noe som jeg selv er usikker på er fordelen mellom flere små eller en stor. Tenker også på disse voldsomme hybrid-kondensatorene på opptil 50 Farad som jeg har sett. Hvilke ulemper/fordeler er det med disse?

 

http://www.megabillig.com/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=17&id=432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår