Gå til innhold

Audi R10: TDi Power

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Sykt bra og tøff film!

Beste reklame filmen for et bilmerke noen gang sett. Audi, dere har gjort det igjen.

Audi A4 Avant,05', 1.9TDIQ S-Line

Lada Samara 96mod. 1,5L (Snart flat)

x MB 300ce 91/94mod. Sportline

x 240gl b21at++ 83mod. x Tempo RT 50

Computers are like airconditioners, they don't work properly when you open windows...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror feks 100diesel hester går bedre enn 100bensin hester. Og er vel bedre drivstoffbruk også ?

 

En hk er 735watt. Spiller ingen rolle om det er bensin eller diesel.

 

At folk går rundt og tror at "dieselhester" er sprekere enn "bensinhester" er en for meg en gåte.

 

Diesel klarer å produsere mere dreiemoment på lave turtall, men bilen går ikke noe bedre av denn grunn. Du får bare et mere behaglig bunndrag enn en bensinmotor.

 

Ved maks akselerasjon er det effekt som gjelder. Dvs. mest mulig antall watt.

 

Det er motorens evne til å produsere arbeid som flytter bilen (dvs watt). Ikke hvor mye dreiemoment den har. Men de to henger selvsagt sammen (hk = turtall X dreiemoment).

 

For å komme litt tilbake til topic:

Grunnen til at Audi bruker diesel er pga at bilen skal gå i 24 timers løpet. Der gjelder ikke max effekt og akselerasjon, men lavt drivstoff forbruk og driftsikkerhet. Derfor har de nok ikke valgt å ta ut mer av motoren heller.

 

Tommy Rustad (tror jeg det var) har blant annet kjørt Lemans, og han sa de grisebanka dieselbilene på rundetider, men til gjengjeld måtte de pitte mye oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk går rundt og tror at "dieselhester" er sprekere enn "bensinhester" er en for meg en gåte.

 

Vel, diesel i seg selv har et større energiinnhold enn bensin. Men som du sier, 100hk er 100hk, selv om det er diesel eller bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en ganske kjedelig film...

Dessverre har dem ikke klart å få ut mere effekt en det mercedes gjør med samme oppsett og BENSIN motor, skulle tro dem klarte å hente ut mye mere moment med en diesel kontra en bensin motor.... men men.

 

Synes du ikke over 100hk per liter med en dieselmotor er imponerende? Du får finne frem noen andre eksempler da. Disse tyskerne kan diesel og med dette prosjektet lærer de enda mer som kommer folkevogner tilgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driftsikkerheten blir sikkert fennomenalt mye bedre og meget lavt forbruk som resulterer i mindre pit stops. audi ingeniørene har sikkert noen triks på lur så det blir nok ikke noe sinke... forgjengeren R8 har jo vunnet det som er å vinne av leemans

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driftsikkerheten blir sikkert fennomenalt mye bedre og meget lavt forbruk som resulterer i mindre pit stops. audi ingeniørene har sikkert noen triks på lur så det blir nok ikke noe sinke... forgjengeren R8 har jo vunnet det som er å vinne av leemans

 

Den har si vidt jeg vet bare vunnet 24 timers løpet. Finnes også veldig mange andre klasser i Lemans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår