Gå til innhold

Grønndiesel/landbruksdiesel.

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hvilken straff får man hvis man blir stoppet og kjører på avgiftsfri diesel?

Er dette utbredt?

Hvordan bygge om bilen slik at politiet ikke får sjekket det?

Kjenner mange som kjører på grønndiesel ja, straffen er en sinnsyk bot på alt for mange tusen, hehe! har hørt at det kan spores grønndiesel på tanken selv om du fylte det for 3 tanker siden :(

bilen kan nåkk ikke bygges om så ingen kan se det nei, men sjangsen for å bli tatt er minimal, siden di skjelden sjekker dette på personbiler.. er mest tungtransport og lignede som blir sjekket, men vær obs på at det kan være kontroll på grensene! du har vel ikke skummle planer om å kjøre på grønnt? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det var ca. 10000.- i "førstegangsbot" for biler opp til 3,5tonn og ca. 20000.- for biler over 3,5tonn.. Bruttern sjekket dette da han testet ut "hysjhysj-diesel" på Starcraften..

Spesielt på bygda vil jeg tro at dette er utbredt ja, ivertfall fra der jeg kommer fra.. I byer er det litt verre å få tak i grønndiesel uten å bli lagt merke til, på bygda har de fleste traktor, båt elns som dem kan "bruke" denne dieselen på... Hadde jeg hatt diesel bil hadde jeg nok fylt en tanke eller to med grønndiesel..

Du kan bygge deg en ekstra drivstofftank i bilen, med egne filtre osv..

Har ikke sett en kontroll selv, men har forstått det slik at dem sjekker i tanken etter farge, så kan dem sikkert sjekke dieselfiltre hvis dem har mistanke..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører avgiftsfri diesel på campingbilen.

Har blitt stoppet en gang i kontroll, da ville de tappe diesel av dysene for å sjekke, men sjekket dieselen på tanken i stedet da de fant ut at det er en halv dags arbeide på verksted bare for å komme til motoren. :usa:

(Har 2 tanker, en med vanlig og en med avgiftsfri diesel) :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fri tilgang på avgiftsfri diesel og dieselbil,så man sparer fort inn en bot på 10000 i løpet av et par år hvis man skulle bli stoppet.

Ikke det at jeg har noen planer om å kjøre på det :hello:

Det er jo fristende for en fyr som går på skole og bare jobber i helger og ferier.

Grønndieselen setter ikke farge på filteret.(har prøvd det selv)

Må gå an å ha en liten tank i motorommet,med en slange som går innpå tilførselen uten filter?

Blir vel kanskje problemer med dieseltrykket da?

Hvis det muligens lar seg gjøre så er det vel stor sjangse for at jeg "prøver" det.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage til et rør som passer nedi påfyllingsrøret,og som er tett nederst. Så fylle dette røret med vanlig diesel. Hvis de da skal ta prøver av dieselen, tar de prøven fra røret med vanlig diesel og ikke fra resten av tanken... kan funke?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage til et rør som passer nedi påfyllingsrøret,og som er tett nederst. Så fylle dette røret med vanlig diesel. Hvis de da skal ta prøver av dieselen, tar de prøven fra røret med vanlig diesel og ikke fra resten av tanken... kan funke?

Blir vel så jeg prøver det ja.

Betaler faan ikke 10kr. literen for diesel jeg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvognens tillatte

totalvekt i kg____Avgift kr

0-3499_________ 20000

3500-7499______ 40000

7500-14999_____ 60000

15000-19999____ 80000

20000-og over__ 100000

Ved gjentatt overtredelse skal det nå svares dobbelt avgift. Det vil si at en lastebil som blir tatt for annen gang for å kjøre på farget diesel, kan ilegges en bot på 200.000 kroner.

God tur med farget diesel :D

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvognens tillatte

0-3499_________ 20000

3500-7499______ 40000

7500-14999_____ 60000

15000-19999____ 80000

20000-og over__ 100000

Ved gjentatt overtredelse skal det nå svares dobbelt avgift. Det vil si at en lastebil som blir tatt for annen gang for å kjøre på farget diesel, kan ilegges en bot på 200.000 kroner.

Dæven.

Jeg trodde jeg hadde sett høye bøter i Norge før,men dette tar kaka.

Tror jeg betaler 10kr literen allikavel jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvognens tillatte

0-3499_________ 20000

3500-7499______ 40000

7500-14999_____ 60000

15000-19999____ 80000

20000-og over__ 100000

Se der ja:D

Ikke akkurat gule priser det der nei:D

Men, jeg tror sjansen for at en blir stoppet i f,eks en Golf diesel er litt mindre enn i en Starcraft/Silverado etc...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grønndieselen" er tilsatt sporstoff som kan måles i eksosen så slike prosjek er dødfødt. Ble stoppet i kontrol rett før hjul ved gardemoen (BT og Tollerer)-sonde inn i eksosrøret-takk skal du ha-kjør fram og stopp hos BT.

Hvordan er dette for dieselbiler med partikkelfilter da? Kan de fortsatt se noe?

-98 Saab 9-5 - Gamle Svarten

-74 Saab 96 V4 - Den grønne rønne

Have Turbo .. will travel ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing dette her, har aldri tenkt over at det går an å fylle med slikt.

Nå kjører jo jeg på bensin da, men likevel. Hva koster grønndiesel da? 5 kr literen eller noe?

Og i båthavner og slikt er det jo ofte pumper med grønndiesel med enkel tilgang med bil, og på denne årstiden er det jo et fåtall som er ute på bøljan blå, så burde gå an å luske seg ned der og fylle avgiftsfritt ja.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider