juba Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Gammel golf går også greit:-) generelt-de motoren som har rekkepumpe tåler det meste, såkallte fordelerpumper er lit verre(feks Mitsubishi L200/pajero). Eta nnet tips for å få ned driftsutgiftene som faktisk er helt lovlig:kjør på en blanding av brukt frityr (fjern den chipsen som flyter rundt i den da:) og diesel-fungerer fint som fy. Litt arbeid med å filtrere oljen men du får den gratis på burgersjappa! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Bare ett lite tips; Hvis man skal fylle grøn diesel i fra pumpe, så fyll fra en som står på en kai og ikkje på en bensinstasjon eller noe. De som står kaien er lavere avgifter på pga de er "båtdiesel". Utgjør vel ca 60øre til en krone per liter. Alle biler tåler å bli kjørt på avgiftsfritt. Det var flere ulemper med den røde dieselen som var før. Når er egenskapene så og si lik som den vanlige. Men å sette fokus på dette på ett diskusjonsforum på nettet, øker bare fokuset på å få tatt dieselsynderene, så dette synes eg ikkje vi trenger å diskutere. Jo flere som innrømmer slik bruk her, jo større er sjansen for at "noen" ser litt nærmere på dette..... Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 Bare ett lite tips; Hvis man skal fylle grøn diesel i fra pumpe, så fyll fra en som står på en kai og ikkje på en bensinstasjon eller noe. De som står kaien er lavere avgifter på pga de er "båtdiesel". Utgjør vel ca 60øre til en krone per liter. HAR DU RØYKA SOKKENE DINE???? sorry... AVGIFTSFRI diesel er - ja nettopp AVGIFTSFRI! Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 Nå er vel "avgiftsfri" bare en betegnelse som henger igjen i fra tidligere. Hvis. Den er nemlig langt fra avgiftsfri. Det er reduserte avgifter på denne type diesel, det er derfor den er billigere. At betegnelsen "avgiftsfri" henger på er desverre villedende. Det er en grunn nemlig til at spranget mellom "avgiftsfri" diesel og "vanlig" diesel har blitt BETYDELIG mindre de siste årene. Ett eksempel fra min lokale stasjon i dag er: - Grøn diesel; 7.69 - Blank diesel; 10.09 Når det for ett par år siden var 4.5kr/liter for avgiftsfri og ca 9.50 for blank diesel, så sier dete seg selv at det er avgifter som utgjør stigningen, for det har ikkje blitt 3, 4, 5 kroner dyrere per liter å produsere denne type diesel!!! Eg har ikkje for vane å røyke sokkene mine, ei heller å uttale meg om ting eg ikkje har grunnlag for å svare på. i denne saken er eg nok ganske så greit backet opp når det kommer til kilder og informasjon om dette emnet. Det er og to typer avgiftsfri diesel. Den som er beregnet på båtbruk og den som er beregnet på landbasert aktivitet. Disse to er det forskjellig beskatning, eller avgifter om du vil på. Så, desverre, det er nok avgifter på grønn diesel og. Det er bare ikkje den samme avgiften som på den vanlige blanke som er beregnet for veitransport. Hvis du kan vise til kilder som tilsier noe annet, så vær så god. Eg venter i spenning. Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 En kompis skulle fylle diesel på bilen siden en gang, da han ikke fant en pumpe med blank diesel gikk han og spurte betjentningen om de de hadde det, det hadde de ikke så han fikk beskjed om at han kunne fylle røddiesel når lensmannen var ferdig og fylle. Ps. han fylte det på privatbilen. Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 Mener dem sjekker i filteret jeg, få en avtale med en lokal bonde eller noe, dem har billig diesel, 4-5 kr literen, Er nokm ikke stor forskjell p¨å om det er rekke- eller fordeler-pumpe om de går å kjøre på det, kan fylle det på hvilken som helst bil, er kun fargestoffet som er forskjelen, men pass på at du får vinterdiesel på vinteren for det. Hvis du har Dieselfilteret litt fra motoren går det jo å sette inn en ekstra tank i kofferten og skjulte rør med eget skjult filter og ett par vekslende kraner, men må jo legge om returen også, ellers går jo grønndieselen rett i vanlige tanken. Hvis dem vil teste spruten fra dysene så påberop deg merkeverksted. Men blir sikkert strengere straff hvis du skal skjule det, og kan kanskje bli lufteproblemer og lit køddent med tankmåleren. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Mars 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2006 Antar at partikklefilteret ikke har noen innvirkning på målinger men vet ikke. Ellers bør en være klar over at "grønndiesel" og "autodiesel" ikke er samme produktet, spesiellt kan smøreevnen bli for dårlig for moderne innsprøytningspumper brukt i enklete biler. Hva med la oss si 2006 modell volvo penta D4 motor på 260 hk, går ut i fra at denne går inn under moderne teknologi kategorien, denne går helt fint på alt av avgiftsfri diesel! Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Mars 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2006 Det med at den "avgiftsfrie" dieselen ikke er like bra som den blanke dieselen er blank løgn. Det er det myndightene vil ha oss til å tro, så vi ikke skal finne på å kjøre på det i frykt for motorhavari. Dette har jeg fra en som blander fargen i grønndieselen. Det er kun farge/sporstoff de tilsetter vanlig diesel. Den er blank når de tapper den på tankbilen, og de tilsetter fargen etter at den har kommet ned i tanken på tankbilen. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Ja du får bare fylle på en bil med fordelerpumpe og se, kanskje går det bra-kanskje ikke, og ei dieselpumpe til 15-20000 er da ingenting om en kan spare 3-4kroner literen:-) Det som kalles avgiftsfri diesel og vanlig diesel er ikke det samme produktet, de som sier sånt prater T-Ø-V, den riktige betegnelsen på "farget er DGK7 og for bildiesel DGK8. Det er bla forskjell på svovelinnhold og på tilsettningene. fargingen gjøres i 99,9999% av tilfellene på raffinerriet som produserer gassoljen, i norge i hovedsak på Mongstad og Slagen (Hydro sin gassolje kommer fra Mariehavn ved Gøteborg). I noen tilfeller farges det ved lasting på tankbil, men da er det snakk om små depot eller mangel på "rett" kvalitet. Og bare for å ha nevnt det-det vi fyller på bilene er ikke diesel men gassolje-et hav av forskjell. For den som vil lære noe om dette i stedet for å høre på "trailerhistorier" anbefales "Smøremiddelhåndboken" og "Drift og operasjon av maskinerisystemer" (begge Fueltech forlag) og "Forbrenningsmotorer1-grunnlag" og "Forbrenningsmotorer3-kjøretøy". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Ja du får bare fylle på en bil med fordelerpumpe og se, kanskje går det bra-kanskje ikke, og ei dieselpumpe til 15-20000 er da ingenting om en kan spare 3-4kroner literen:-) Det som kalles avgiftsfri diesel og vanlig diesel er ikke det samme produktet, de som sier sånt prater T-Ø-V, den riktige betegnelsen på "farget er DGK7 og for bildiesel DGK8. Det er bla forskjell på svovelinnhold og på tilsettningene. fargingen gjøres i 99,9999% av tilfellene på raffinerriet som produserer gassoljen, i norge i hovedsak på Mongstad og Slagen (Hydro sin gassolje kommer fra Mariehavn ved Gøteborg). I noen tilfeller farges det ved lasting på tankbil, men da er det snakk om små depot eller mangel på "rett" kvalitet. Og bare for å ha nevnt det-det vi fyller på bilene er ikke diesel men gassolje-et hav av forskjell. For den som vil lære noe om dette i stedet for å høre på "trailerhistorier" anbefales "Smøremiddelhåndboken" og "Drift og operasjon av maskinerisystemer" (begge Fueltech forlag) og "Forbrenningsmotorer1-grunnlag" og "Forbrenningsmotorer3-kjøretøy". Endelig en som sier noe fornuftig. tommelen opp til deg. :) men hva med om folk bare sniker seg inn på militærleirer å fyller F34 da :P hehe.. da sparer dem jo maaaaasse penger.. Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 stjele drivstoff er like ille overalt! desuten sparer man ikke mer enn ca 2,5 kr på å kjøre avg.fri...dvs avgiften... hadde du kjøpt 2-3-4000 liter vanlig diesel, hadde du fått tilsvarende rabatt, og hadde ikke trengt å kjøre med hjertet i halsen. EDIT: korrigerte en evt. misforståelse... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 stjele drivstoff er like ille overalt! desuten sparer man ikke mer enn ca 2,5 kr...dvs avgiften... hadde du kjøpt 2-3-4000 liter vanlig diesel, hadde du fått tilsvarende rabatt, og hadde ikke trengt å kjøre med hjertet i halsen. det var vel kanskje noe av poenget mitt ja :) mente ikke seriøst at man skal stjele F34.. desuten er ikke det særlig sprekt å kjøre bilen på heller :P Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 det var vel kanskje noe av poenget mitt ja :)mente ikke seriøst at man skal stjele F34.. desuten er ikke det særlig sprekt å kjøre bilen på heller :P Det skal være sikkert og visst. Fyrte en 82modell 300D på det stoffet der. Det gikk noe så inn i granskaugen tregt, og røykla alt når man klemte gassen i bunn, men billig. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.