Gå til innhold

Utregning av Nm

Ranger emnet


TeL-

Anbefalte innlegg

Du kan bare regne ut for et gitt turtall.

Så må du vite antall HK på det turtallet.

 

Formelen:

HK = Moment(Nm) * RPM / 7120

Moment = HK * 7120 / RPM

 

Så hvis du vet bilen har 100hk ved 5500rpm:

100HK * 7120 / 5500rpm = 129,45Nm@5500rpm

 

Eneste måten å finne max moment er nok å ha bilen på rulla/dyno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe du må få målt. Fins sikkert noen formler men det er veldig mange variabler å ta med. Blir ikke nøyaktig nok.

 

Hestekreftene er gitt av dreiemomentet og turtallet i en formel. Derav kan du alltid finne en hvis du har de to andre.

 

Men her vet du vel bare en variabel (turtallet) så da må du nok på rulla ja....

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med V8 motorer? 190hk og 400nm. Får dere det til å stemme med formelen? Hva med WRC motorer? 300hk og 500-700nm o.s.v. Samme formelen fungerer ikke der. Dette er en veldig dårlig måte å regne på. Moment har ingenting til felles med hk eller kw. Nm måler styrken på motoren..

 

Totalt uinntresant at du nevner toppeffekt i hestekrefter som ligger mye høyere i turtallsregisteret enn maks dreiemoment. Fordel om du nevner turtall på noen av de eksemplene dine.

 

Hestekrefter er "styrken"(dreiemoment) ganger med antall ganger denne forekommer(turtall). Litt enkelt og dårlig forklart...hehe

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestekrefter er "styrken"(dreiemoment) ganger med antall ganger denne forekommer(turtall). Litt enkelt og dårlig forklart...hehe

 

Ta det du sier der da. Gå utfra at du har hk eller kw om du vil.

 

x=hester

y=turtall

z=dreiemoment

 

x gange y = z på en spesiell motor. (si 1,6 A3 motor)

 

den samme formelen funker ikke på en 2,0 liters motor, eller en 4,2 liters V8

 

Det blir større dreiemoment jo større motorvolum. Dreiemomentet øker mer enn hesteantallet. Da må det faste tallet i formelen øke proposjonelt. Så da er det ikke noe fast tall men en variabel.

 

Man kan nok finne ut dreiemoment på en spesiell motor hvis man har ett fast tall, men kan IKKE brukes på en annen motor.

 

Kan ikke en eller annen sette opp dette regnestykket på to motorer med ulik hesteantall og volum, så ser dere at det ikke er ett likt fast tall å bruke men en variabel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å uttale seg om noe man ikke kan noe om

 

Kan du noe da? Hva med å komme med noe som kan belyse saken enn å kritisere hva andre skriver.

 

Skulle virkelig ønske noen kunne satt opp ett regnestykke med en spesiell motor f.eks en 1,6 liter og prøvd det samme regnestykket med en 4,2 liter.

 

Det jeg prøver å si er at det går nok an å finne ut moment ved å bruke ett fast tall for den motoren, men det samme faste tallet kan ikke brukes mot en V8 da det er større dreiemoment i forhold til hester enn i en 1,6 liter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta ett eksempel med formelen nevnt over her.

 

Audi A4 med div motorer:

 

2,0 fsi:

200hk ved 5100rpm 200:1,36= 147kw

280nm ved 1800rpm

 

4,2 V8

344hk ved 7000rpm 344:1,36= 252,9kw

410nm ved 3500rpm.

 

Dette er maxtall lest ut av et autofilblad..

 

Da er det bare å prøve ut:

 

Antall hester målt i kw, gange turtall oppgitt i rpm i sekundet = moment oppgitt i rpm pr sekund

 

 

147 x (5100:60) = moment (:60) Momentet blir da 208.25 ved 5100rpm

 

Forholdet er da 1,41 mellom kw og nm

 

 

På V8 blir det:

 

252,9 x (7000:60) = moment (:60) Momentet blir da 491,4 ved 7000rpm

 

Forholdet er da 1.94 mellom kw og nm

 

Det jeg prøver å få ut av dette selv om momentene er totalt feil på disse turtallene er at forholdet mellom kw og nm er totalt forskjellige på disse to motorene. Regnestykket blir totalt feil og man kan ikke regne ut momentet ut ifra antall kw i motoren. Dette fordi større volum gir mer nm og momentkurven beveger seg ikke likt med kw kurven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår