TeL- Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Noen som kan fortelle meg hvordan jeg regner ut Nm på bilen min? Siter Ford Escort 1,6 EFI - 1990 - R.I.P Opel Astra G Sport 1,6 - 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Det er noe du må få målt. Fins sikkert noen formler men det er veldig mange variabler å ta med. Blir ikke nøyaktig nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Credit Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 er ikke mange variabler, vet du nm ved ett bestemt turtall så er det lett å finne hk og omvent.. har bare ikke de formelene i hodet akkuratt nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Du kan bare regne ut for et gitt turtall. Så må du vite antall HK på det turtallet. Formelen: HK = Moment(Nm) * RPM / 7120 Moment = HK * 7120 / RPM Så hvis du vet bilen har 100hk ved 5500rpm: 100HK * 7120 / 5500rpm = 129,45Nm@5500rpm Eneste måten å finne max moment er nok å ha bilen på rulla/dyno. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Det er noe du må få målt. Fins sikkert noen formler men det er veldig mange variabler å ta med. Blir ikke nøyaktig nok. Hestekreftene er gitt av dreiemomentet og turtallet i en formel. Derav kan du alltid finne en hvis du har de to andre. Men her vet du vel bare en variabel (turtallet) så da må du nok på rulla ja.... Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shadow_iX Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Jeg får ikke ett tilfelde til å gå opp da.. jeg veit svaret, så jeg ville ikke ha satset livet på denne formelen. Jeg får med formelen 171nm når det er 180-og noe nm på angutt turtall. Siter '95 Subaru Legacy Wagon - beater. :) nad_freak@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 men det skal ikke oppgis HK i formelen, men KW T= KW delt på (2 x pi x turtallet) pi = 3,14 turtallet i omdr, pr sek. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Hva er den konstanten 7120? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 1 KW = 1,36 HK. Må legge til at denne formelen er oppgitt som middlere dreiemoment. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Hva med V8 motorer? 190hk og 400nm. Får dere det til å stemme med formelen? Hva med WRC motorer? 300hk og 500-700nm o.s.v. Samme formelen fungerer ikke der. Dette er en veldig dårlig måte å regne på. Moment har ingenting til felles med hk eller kw. Nm måler styrken på motoren.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Hva med V8 motorer? 190hk og 400nm. Får dere det til å stemme med formelen? Hva med WRC motorer? 300hk og 500-700nm o.s.v. Samme formelen fungerer ikke der. Dette er en veldig dårlig måte å regne på. Moment har ingenting til felles med hk eller kw. Nm måler styrken på motoren.. Totalt uinntresant at du nevner toppeffekt i hestekrefter som ligger mye høyere i turtallsregisteret enn maks dreiemoment. Fordel om du nevner turtall på noen av de eksemplene dine. Hestekrefter er "styrken"(dreiemoment) ganger med antall ganger denne forekommer(turtall). Litt enkelt og dårlig forklart...hehe Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Hestekrefter er "styrken"(dreiemoment) ganger med antall ganger denne forekommer(turtall). Litt enkelt og dårlig forklart...hehe Ta det du sier der da. Gå utfra at du har hk eller kw om du vil. x=hester y=turtall z=dreiemoment x gange y = z på en spesiell motor. (si 1,6 A3 motor) den samme formelen funker ikke på en 2,0 liters motor, eller en 4,2 liters V8 Det blir større dreiemoment jo større motorvolum. Dreiemomentet øker mer enn hesteantallet. Da må det faste tallet i formelen øke proposjonelt. Så da er det ikke noe fast tall men en variabel. Man kan nok finne ut dreiemoment på en spesiell motor hvis man har ett fast tall, men kan IKKE brukes på en annen motor. Kan ikke en eller annen sette opp dette regnestykket på to motorer med ulik hesteantall og volum, så ser dere at det ikke er ett likt fast tall å bruke men en variabel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chiller Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Man kan nok finne ut dreiemoment på en spesiell motor hvis man har ett fast tall, men kan IKKE brukes på en annen motor. Det er ikke bra å uttale seg om noe man ikke kan noe om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Det er ikke bra å uttale seg om noe man ikke kan noe om Kan du noe da? Hva med å komme med noe som kan belyse saken enn å kritisere hva andre skriver. Skulle virkelig ønske noen kunne satt opp ett regnestykke med en spesiell motor f.eks en 1,6 liter og prøvd det samme regnestykket med en 4,2 liter. Det jeg prøver å si er at det går nok an å finne ut moment ved å bruke ett fast tall for den motoren, men det samme faste tallet kan ikke brukes mot en V8 da det er større dreiemoment i forhold til hester enn i en 1,6 liter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Da skal jeg ta ett eksempel med formelen nevnt over her. Audi A4 med div motorer: 2,0 fsi: 200hk ved 5100rpm 200:1,36= 147kw 280nm ved 1800rpm 4,2 V8 344hk ved 7000rpm 344:1,36= 252,9kw 410nm ved 3500rpm. Dette er maxtall lest ut av et autofilblad.. Da er det bare å prøve ut: Antall hester målt i kw, gange turtall oppgitt i rpm i sekundet = moment oppgitt i rpm pr sekund 147 x (5100:60) = moment (:60) Momentet blir da 208.25 ved 5100rpm Forholdet er da 1,41 mellom kw og nm På V8 blir det: 252,9 x (7000:60) = moment (:60) Momentet blir da 491,4 ved 7000rpm Forholdet er da 1.94 mellom kw og nm Det jeg prøver å få ut av dette selv om momentene er totalt feil på disse turtallene er at forholdet mellom kw og nm er totalt forskjellige på disse to motorene. Regnestykket blir totalt feil og man kan ikke regne ut momentet ut ifra antall kw i motoren. Dette fordi større volum gir mer nm og momentkurven beveger seg ikke likt med kw kurven... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.