Gå til innhold

Utregning av Nm

Ranger emnet


TeL-

Anbefalte innlegg

Kjenner man effekten på akkurat dét aktuelle turtallet vil man alltid kunne regne ut dreiemomentet på dette turtallet da formelen

 

        Torque * RPM
Power =  ------------
            5252

er universal for alle og enhver internforbrenningsmotor i hele verden. "Power" er motoreffekt oppgitt i hestekrefter, "Torque" er dreiemomentet oppgitt i lbs/ft (footpounds), og RPM er turtallet oppgitt i antall omdreininger per minutt. Formelen kan selvfølgelig også snus for å finne dreiemomentet slik:

 

        Power * 5252
Torque = ------------ 
            RPM

Vi ser også av dette at på 5252 omdreininger per minutt vil hvilken som helst internforbrenningsmotor i hele verden produsere like mye dreiemoment (i footpounds) som motoreffekt (i hestekrefter). Newsflash! Motoreffekt regnes ut som en funksjon av dreiemoment og turtall; så vet dere dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nok lese før dere begynner å tenke.

 

Formelen forteller deg moment eller hestekrefter på ET BESTEMT TURTALL!

Ikke max moment/hestekrefter!

 

Du nevner en Audi...

2,0 fsi:

200hk ved 5100rpm 200:1,36= 147kw

280nm ved 1800rpm

 

Ifølge formelen finner vi ut at:

200hk * 7120/5100=279,22Nm @ 5100rpm!(wow, den har masse moment fra 1800rpm til hvertfall 5100rpm) og...

280Nm * 1800/7120=70,79HK @1800rpm

 

Jeg gjentar meg selv:

Du kan ikke regne ut max moment/hestekrefter, du kan bare regne ut moment/hestekrefter på et gitt turtall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke ett tilfelde til å gå opp da.. jeg veit svaret, så jeg ville ikke ha satset livet på denne formelen.

 

Jeg får med formelen 171nm når det er 180-og noe nm på angutt turtall.

 

Er dette ut ifra bremsepapirer? Eller er det en mulighet for at et av tallene er feilinformasjon. Hvis du bommer med noen få RPM eller NM fra en graf som er vanskelig å lese utgjør det feilen.

 

Det er jo disse formelene en bremsebenk eller en dyno bruker for å finne ut Hestekrefter. Siden de måler moment, ikke hestekrefter.

Uten formelen hadde vi aldri fått noe HK-tall fra en bremsebenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder dreiemoment? ... ikke at jeg er ekspert på det her, men til lenger slaglengde, til større dreiemoment.. er det ikke slik? kan ikke skjønne at man med en formel kan regne ut nm i et bestemt turtall hvis man har hk... en dieselmotor som har 100 hk @3000 rpm da.. eller 300nm@1500rpm... vil formelen stemme her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL.

 

Jeg vil anbefale tvilerne å gjøre litt resarch før de poster.

 

Her er noen gode forklaringer vinklet spesielt mot bil/motor:

For dummies: http://www.t04r.com/techarticle.php?id=7

For de som har fullført barneskolen: http://www.t04r.com/techarticle.php?id=8

 

Det som er viktig å skjønne er Kraft, Arbeid og Tid samt hvordan dette virker på en roterende aksel (veiv).

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment har ingenting til felles med hk eller kw.

 

Det er så feil som det overhodet kan bli. HK er noe som blir regnet ut i fra hvor mye dreimoment man har. Ingenting annet.

Formelen er allerede nevnt av Øyvind Ryeng.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke detta til å stemme jeg.. legger ut bremsepapira på bilen jeg muligens skal kjøpe.

 

effektkurve3.jpg

 

Kan noen bruke dette som et eksempel? se om talla stemmer?

Audi 90 Quattro. Prosjekt 2.5l 700hk+

Audi RS2. GTK 650. Vems

E30 turbo prosjekt. 417.2hk og 535.4nm (vsmotor)

opel calibra turbo 1996 - solgt

opel kadett c - stillestående prosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som bare rakkern det:

 

NM = HP * 7120 / RPM

 

På 3500 RPM har den 224.8 gamp

224.8 * 7120 / 3500 = 457.3 NM ( ~ målt 454.5 )

 

 

På 6100 RPM har den 417.2 gamp

417.2 * 7120 / 6100 = 487 NM (~ målt 493.8)

 

Avvik kan skyldes så mangt.

Fet motor btw. Den har flere hester på 3000 RPM enn hva min har på 7200 :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på 5000rpm, der har du 374,6HK og 533,2Nm på papiret.

 

374,6hk*7120/5000rpm = 533,43 vi er temmelig nærme.

 

Sjekker du flere kan det variere. Men vi må huske at det kan være små feilmarginer. Hvis feks turtallet henger litt etter det faktiske turtallet ved målingen gir det en liten feilvisning. Bremsebenken tar vel bare info fra turtallsgiveren, som kanskje viser en minimal feil innimellom.

 

Edit: 2 slow :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fremdeles finnes tvilere der ute, er howstuffworks.com/howhorsepowerwork en veldig fin side. Man kan lære det utroligste.

 

Da kan man videreføre den kunnskapen til en annen del av den siden igjen, og lære seg hvordan man konverterer moment til hestekrefter.

 

Så lenge momentet er i fotpund. er det i nm må 5252 byttes ut med 7120

Det kan godt hende, jobber stort sett med forpund selv, så jeg er i grunn ikke kvalifisert til å si hverken ja eller nei selv. Men det stemmer nok ut i fra regnestykkene ja.

 

Legg også merke til at hk og moment ALLTID krysser hverandre på 5252 for fotpund henholdsvis 7120 for Nm. (Uten at grafen vist her viser så høyt, men se andre grafer.)

Dette er på grunn av utregningsmåten.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår