Gå til innhold

Hvor mye bør dynamoen lade ved tomgangskjøring?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på hva ladespenningen bør være når bilen står på tomgang?

Min ligger på rundt 13.6V mener jeg å huske. (litt usikker)

Er dette helt ok? Eller bør jeg prøve å oppgradere ladespenningen?

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei

det optimale er vel at den lader over 14 volt,men min lader 13.9 ved tomgang.Har du prøvd å gi litt gass og sett om ladespeningen går opp?

mvh

ole g

Hadde planer om det.. men glemte det da jeg sto der... Skal prøve det.

Men har lyst til å oppgradere ladinga. Bytte den "regulatoren" eller hva det nå heter som er inne i dynamoen.. Må bare finne noen som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da stor forskjell på lading ved tomgang og lading ved 2-3k rpm

2k er vel tomgang? iaf på de bilene jeg har hatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del ting jeg lurer på også.

Jeg har jo rett etter starting 14,4V og så roer den seg ned til 13,8V. (målt på forsterker)

Men skrur jeg opp volumet på "maks" på med fjærnlys og tusen metere. så krabber den oppover etter vært til 14,4V og etter litt så legger den seg på 13,8V for å krabbe opp igjen.

Altså den regulerer etter hva batteriet krever av lading.

Men setter en regulatorn til fast 14,4V så vill jo dynamoen presses maks heletiden, og batteriet vil få mye lading hele tiden. Og da vil batteriet koke. gelebatterier vil kortslutte. Og dynamoen vil brenne.

Ikke så ukjent fra enkelte amerikanske biler som hadde problemer med laderegulatoren så den satte seg på maks hele tiden, og dem la seg helt opp mot 14,6V uten å "gi" seg når batteri hadde fått nok.

Så viss dere gjør dette sikkelig, så må dynamoen kunne presse opp mot 15V.

Batteri ha hvile spenning på 14V og tåle lade spenning opptil 15V.

Ut fra hva jeg kan forstå, ellers så må det jo bli fare for leve tiden på batteri og dynamo.

Mulig jeg tar feil, men tviler på at det er mange batterier som tåler full lading hele tiden, og tviler like mye på at dynamoer tåler maks trøkk hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k er vel tomgang? iaf på de bilene jeg har hatt....

2k er tomgang? hva er det du ha kjørt da?

ca 800-1k rpm er normal tomgang så vidt jeg vet i allefall, og da er normal spenning litt under 14V. men nå har jo ikke jeg vært borte i så mange biler da. når den kommer seg over ca 1-1.5k rpm bør den være oppe i ca 14.4V. så sant man da ikke har noe som trekker mye strøm som gjør at den ikke klarer å komme opp i denne spenningen. er ikke så mye effekt ved dette turtallet som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men setter en regulatorn til fast 14,4V så vill jo dynamoen presses maks heletiden, og batteriet vil få mye lading hele tiden. Og da vil batteriet koke. gelebatterier vil kortslutte. Og dynamoen vil brenne

Dette tør jeg påstå er feil. Dyamoen vil kun presses etter hva som TREKKER strøm ut av den :). Gelebatterier tåler mer en 14,4V, mens vanlige batterier skal jeg ikke uttale meg om.

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min originale dynamo med ny, original regulator lader ca. 14.5v uansett turtall. Har aldri hørt om batterier eller dynamoer som har tatt kvelden pga jevn ladespenning :) Strømtrekk derimot kan knekke dynamo'n. Og om jeg ikke tar helt feil står det i manalen til Stinger-batteriet mitt at anbefalt ladespenning er fra 14,4-15v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k var nok litt feil ja. Var bare måten han skrev det på som fikk meg til å blinkse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider