Gå til innhold

Forgasserombygging...

Ranger emnet


Finepix

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man bygger om en forgasser slik at man kan sette trykk på den? Bygge om til turbo med andre ord.

 

Vil ikke ha forgasserene på "sugesiden" pga av trøbbel med intercooler...

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke bygger med innsprut, er det fordi dette blir litt plasskrevende på en mc:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

 

Du kan f.eks sette trykk på bensintilførselen.

 

Dvs, du fører en slange fra forgasserinnsuget til tanken, dermed settes tanken under trykk.. Tanken må da selvfølgelig være helt tett.

 

Problemet blir vel hysterese i systemet og om lufttrykk forskjellene er i likevekt:

 

Ved tom tank vil det ta lenger tid enn full tank, å bygge opp trykket. Derfor kan motoren få forskjellige egenskaper, alt ettersom tankinnhold.

 

Likt lufttryk ved forgasserinnsug og i bensintank er det som trengs. Spørsmålet blir om det vil fungere i praksis. Ved å bruke store slanger fra forgasser innsuget, så går det sikkert greit.

 

En annen løsning blir å bruke bensinpumpe som mater forgasserene. Hvordan flotøren og ventilen inne i forgasseren reagerer på dette er ikke lett å vite, for stort trykk vil nok skape problemer.

 

Dette er bare noen ideer fra min side. Vet Honda lagde Turbo motorsykler på 80 tallet. CX500/600 mener jeg å huske?

 

Du kan jo prøve å se hvordan Honda designet dem.

 

Honda sluttet med turbo. Det var fordi motorteknologien kom så langt at de kunne lage N/A motorer som ytet like mye som turbo mototer. Turbo motorene krevde mer vedlikehold og var dyrere, samtidig så ga turbo lagg en uforutsigbar sykkel, noe som kan være farlig avogtil..

 

 

Høres iallefall spennende ut! Du bør iallefall overvåke temperaturene nøye i hvert eksosutløp, da ser du hvordan motoren har det. Er ikke greit å rase motorer... går den for magert så smelter du stemplene..

 

Kompen må nok ned og tenningen retarderes ved fullt trykk.

 

Høres spennende ut det der, gi oss tilbakemelding! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er prosjektet helt på tankestadiet, så om det blir noe av får vi se etterhvert. Saken er vertfall at jeg har en Kawa GPZ 500 som jeg begynner å bli litt lei av... Den har 60 hk orginalt, så det er uansett ikke noe værstinggreier vi snakker om. Men dersom jeg kanskje kunne få 50% økning hadde det definitivt blitt litt mere spennende:)

 

Det med trykk på tanken var ingen dum ide, men det må vel være tilsvarende trykk i flotørkammeret i fogasseren også, slik at ikke flotørventilen "stenger ute" trykket fra tanken?

 

En annen ting er jo at når turboen ikke lader vil det jo bli vakum i tanken i stedet, vil da bensinen kunne renne ut? Vil det tilsvarende vakumet i flotørkammeret suge bensinen ut av tanken kanskje?

 

Hmmm...:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Foreløpig er prosjektet helt på tankestadiet, så om det blir noe av får vi se etterhvert. Saken er vertfall at jeg har en Kawa GPZ 500 som jeg begynner å bli litt lei av... Den har 60 hk orginalt, så det er uansett ikke noe værstinggreier vi snakker om. Men dersom jeg kanskje kunne få 50% økning hadde det definitivt blitt litt mere spennende:)

 

Det med trykk på tanken var ingen dum ide, men det må vel være tilsvarende trykk i flotørkammeret i fogasseren også, slik at ikke flotørventilen "stenger ute" trykket fra tanken?

 

En annen ting er jo at når turboen ikke lader vil det jo bli vakum i tanken i stedet, vil da bensinen kunne renne ut? Vil det tilsvarende vakumet i flotørkammeret suge bensinen ut av tanken kanskje?

 

Hmmm...:rolleyes:

 

Hmm.... ;-)

 

Trykket i flotørkammeret vil være det samme som i forgasserinnsuget ved dysen.. det som er cluet er at bensintrykket er stort nok til at bensinen vil renne ned i flottørkammeret, og det skjer jo når det er undertrykk etter selve forgasseren. Hadde du ikke hatt trykk på bensintanken, så ville turboen presset bensinen tilbake i bensintanken.

 

Når turboen ikke lader, så vil lufttrykket være likt i forgasserinnsuget og i bensintanken ( siden de er koblet sammen ). Det gjør at det ikke blir vakuum i bensintanken.

 

 

Jeg tror du kommer til å bale endel med å justere forgasseren rett.. Forgassere er vanligvis stilt inn for å ha et vist undertrykk på sugesiden. Hvis du forandrer på dette, så vil du forandre på luft/bensinblandingen. Jeg vil tro du løser dette enklest ved å mate luft fra turboen inn før luftfilterene, i luftfilter boksen...hvis du har det.

 

Mine 3 Keihin forgassere til ns400r sykkelen, har luftig fra flottør kammeret ut i friluft. Har du noe ligne, så må de tettes igjen gå til et sted med overtrykk.

 

Tetter jeg mine igjen så vil motoren dårlig. Lager jeg til en lengre lufteslange, så vil motoren gå magert.. ikke bra :-|

 

Er ikke lett å vite hvordan motoren har det, uten måleinstrumenter..

 

Du har jo en firetakter, den er ikke like følsom for mager bensinblanding som en totakter, da den har smøring hele tiden fra bunnpannen..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår