Gå til innhold

Problem med dynamo/ladding

Ranger emnet


trebor87

Anbefalte innlegg

Bil: golf 2 GTD

 

I dag når jeg var ute å kjørte merket jeg at ladelampen blinket, og når jeg kjørte inn til siden merket jeg at lysene "blafret" i samme takt som lampen.. siden dette er en td så styres turtelleren av dynamoen, også denne hakker? hva kan være galt? For noen uker siden målte jeg ladespenningen og den var på ca 12,5 mens regulatoren er merket med 14,4.. kan det være regulatoren som er gåen?

 

Håper på svar

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå lader den plutselig 14,5V.. men turtelleren er død.. har kjøpt inn nye børster/spenningsregulator men denne er ikke sotte på.. Har denne noe med turtelleren og gjøre? hvordan kan jeg sjekke at dynamoen sender signal ut på "W" utgangen? Den sender ut frekvens? litt trasi å få tak i osyloskop eller hva det heter..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå lader den plutselig 14,5V.. men turtelleren er død.. har kjøpt inn nye børster/spenningsregulator men denne er ikke sotte på.. Har denne noe med turtelleren og gjøre? hvordan kan jeg sjekke at dynamoen sender signal ut på "W" utgangen? Den sender ut frekvens? litt trasi å få tak i osyloskop eller hva det heter..

 

det er sikkert en slange på turboen som har ryki

Kjinn å det drææg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå lader den plutselig 14,5V.. men turtelleren er død.. har kjøpt inn nye børster/spenningsregulator men denne er ikke sotte på.. Har denne noe med turtelleren og gjøre? hvordan kan jeg sjekke at dynamoen sender signal ut på "W" utgangen? Den sender ut frekvens? litt trasi å få tak i osyloskop eller hva det heter..

 

Nå er jeg på litt dypt vann.. men har ikke du en føler som ligger med svingjulet?? for turtall?? du har ikke hvert borti denne når du tukla med dynamoen? hvis ladespenningen går i hytt og gevær så ville jeg sjekka koblingene til dynamoen.. kan jo og være spenningsregulatoren.. men jeg trodde de døde helt når de ikke virka mere?

Kanskje mere spørsmål enn svar her.. hehe.. men jeg har prøvd..

gi en tilbakemelding når du finner feilen da..

 

Christian

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på litt dypt vann.. men har ikke du en føler som ligger med svingjulet?? for turtall?? du har ikke hvert borti denne når du tukla med dynamoen? hvis ladespenningen går i hytt og gevær så ville jeg sjekka koblingene til dynamoen.. kan jo og være spenningsregulatoren.. men jeg trodde de døde helt når de ikke virka mere?

Kanskje mere spørsmål enn svar her.. hehe.. men jeg har prøvd..

gi en tilbakemelding når du finner feilen da..

 

Christian

det er W utgangen på dynamoen som styrer turtelleren, det er jeg ganske sikker på.. trur jeg skal prøve og bytte regulatoren jeg.. kostet bare 180,- og håpe på at det blir bedre da.. kanskje legge opp jording fra batteri til karoseri.. men takker for svar=)

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W utgangen på dynamoen sender ut vekselspenning,som varierer i frekvens med turtallet. En bildynamo er en vanlig 3-fase synkrongenerator, som er koblet opp mot en diodebro som likeretter strømmen. W-uttaket er tatt ut før diodebroa, altså gir det vekselspenning.

 

Hvis dynamoen begynner å bli slitt, vil du jo også få problem med turtelleren da. så jeg vil tippe at du må få deg ny...

Men det skader jo ikke å prøve med nye børster!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W utgangen på dynamoen sender ut vekselspenning,som varierer i frekvens med turtallet. En bildynamo er en vanlig 3-fase synkrongenerator, som er koblet opp mot en diodebro som likeretter strømmen. W-uttaket er tatt ut før diodebroa, altså gir det vekselspenning.

 

Hvis dynamoen begynner å bli slitt, vil du jo også få problem med turtelleren da. så jeg vil tippe at du må få deg ny...

Men det skader jo ikke å prøve med nye børster!

ok.. men det er vell ikke alle dynamoer som har W utgang? går det ant og eventuelt lage en slik selv? koble seg inn før likeretteren? Er det like mange polpar på alle dynamoer? hvis ikke blir det vell tull med turtelleren..

Er en kar i klassen min som har en 90A dynamo til overs som har stått på en pazzat 1,8 93 mod.. Noen som vet om denne vil passe?

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har akkurat samme problemet på min 1995 Nissan Sunny SR.. Jeg har byttet dynamo 2 ganger, og skiftet batteri. Men min går i perioder, den kan lade fint i en hel dag, også stoppe å lade i en hel dag.. Og da lader batteriet seg ut desverre.

 

Turtelleren hopper og stopper også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår