Gå til innhold

Lys problematikk , 96mod. Passat

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!.

Muttern har fått feil med lysene på sin 1996 Passat TDI Court STV, og jeg er den heldige utvalgte som må finne ut av problemene. :cocain:

Plutselig forsvant langlysene på bilen, og nærlyset på venstre side.

Det er montert 1000 metringer på bilen og tusen metringene fungerer fortsatt.

Etter å ha konferert med det lokale VW verkstedet kom vi fram til at det "helt sikkert" var dimme bryteren inni bilen. Byttet bryteren, ingen forskjell.

Snakket på nytt med el-mesteren på verkstedet. Mente så at det var tenningsbryteren som forårsaket disse problemene. Byttet tenningsbryter, ingenforskjell.

Snakket enda en gang med el-mesteren på verkstedet, "det må være hovedlysbryteren som sitter til venstre for rattet". Byttet den bryteren, ingen forskjell.

Snakket enda en gang med el-mesteren på verkstedet; "reis til helvette din jævla kuk" .

(neida, spøk).

Etter å ha brukt X-antall kroner er lysene fortsatt ikke i orden. Det er vell dette som kalles eliminerings metoden, også kjent som den dyre metoden.

Sikringa som sitter på hovedstrømmen til tusenmetrings releet hadde delvis smeltet, sikringen var dog IKKE gått, pussig. Kan dette ha noen sammenheng med de andre problemene.

Jeg dro ut kontaktene som sitter i hovedlysene og målte strømmen. Det er jord i de brune ledningene, det er strøm i den gule ledninga når nærlys står på, det er strøm i den (mener å huske at den var tilnærmet hvit) hvite ledninga når langlysene står på.

Det er dog IKKE strøm i den gule ledninga på venstre side, og det er nok derfor nærlyset på den siden ikke virker.

Noen som har noen forslag her?.

Siden tusenmetringene fungerer, og de henter jo styrestrømmen fra den ene ledninga som gir strøm til langlysene på bilen, så sier det seg selv at langlysene får + men ikke -, de mangler altså jord.

Er dette bare et ledningsbrudd som venter på å bli funnet eller kan det være en eller annen komponent som forårsaker dette?.

Jeg er ikke så flink med strøm og slikt så jeg klør meg mest i huet når jeg studerer saken.

Skal jeg bare rive av lyktene og se nærmere på saken?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider