Gå til innhold

Skal kjøpe e34 nå, ting jeg bør sjekke?

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå funnet drømmebilen.

525 24v :D

den har gått litt over 200tusen, men regner med at den har noen år til før den er ferdig. Den så dønn strøken ut på bildene.

 

981031-bilde2-forannv.jpg

 

981031-bilde3-bakh.jpg

 

 

 

Den står relativt langt unna der jeg holder til, så det blir en togtur på 6 timer.

 

Jeg tenkte jeg skulle utelukke de værste tingene på telefon med selger, slik at jeg ikke kaster bort 12 timer i tog på en bil som jeg ikke kjøper.

 

Hva er det jeg burde ha avklart/utelukket før jeg setter meg på toget?

 

Har hørt noen nevne at den ikke burde ha brunt kjølevann da dette tyder på en toppakning som er i ferd med å ryke.

Andre ting?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlige feil

 

Generella typfel på E34:

 

Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.

 

Fram- och bakvagn. BMW E34 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

 

Bromsarna tar även mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig pga överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

 

Strålkastarna kan ge svagt ljus. BMW E34 har ellipsoidstrålkastare, så det rör sig inte om några skadade reflektorer, utan oftast är det en lins som börjar bli sliten/smutsig. Det finns de som har polerat rent sina linser med mer eller mindre lyckade resultat. Belysningen är i alla fall en punkt som man bör kontrollera på ett tilltänkt objekt. Ljuskontrollmodulen (LKM) som finns på alla E34 modeller med check-control har lödningar som kan bli dåliga med tiden. Som resultat upphör en eller flera strålkastare att fungera, åtgärdas enkelt genom att man löder på lite tenn på skadade lödningar.

 

Vibrationer. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

 

Styrservon kan vara sliten Det är ganska dyrt att åtgärda men relativt enkelt att upptäcka. Man vrider helt enkelt på ratten och känner efter när det blir motstånd i ratten. Normalt glapp är ca 1-5 mm åt vardera håll.

 

Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E34 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad och av årsmodell 88-94, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där. Alla svensksålda hade fabriksmonterade sidoblinkers, samt importerade E34:or av 95 års modell eller nyare.

 

Vindrutetorkarnas mekanism blir sliten vilket får till följd att torkararmarna börjar skava på undersidan av motorhuven.

 

Värmeventilerna kan fastna. Det får till följd att värmen ej går att stänga av på ena eller bägge sidorna i bilen.

 

Kondensorfläkten börjar kärva i svenskt saltklimat. Den sitter framför kylaren och skall snurra när AC´n är igång. Ett motstånd bredvid fläkten brukar ge upp, men fläkten måste bytas eller smörjas upp om den går trögt.

 

Mätarfiffel. Förmodligen det absolut vanligaste "typfelet" och är inte isolerat till importbilar. Enkelt att göra, inklusive förfalskade serviceböcker, svårare att kontrollera för köparen. Man kan bara rekommendera spekulanter att inte låsa sig så förtvivlat vid mätarställningen, en 25.000-milare behöver inte vara i sämre skick eller ha rullat längre än en bil med 15.000 på mätaren

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

 

Var ikke så mye av dette som man får testet gjennom telefon med selger. Men jeg skal printe det ut og ta det med meg ved en evt prøvekjøring.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår