Gå til innhold

Varme apparat!!!


Konsmo Mondeo SI 93

Anbefalte innlegg

Noen som har våre borte i at varmen bare plutselig forsviner?

Bilen har ståt på verksted i to uker, satte i ny gearkasse. Fikk den hjem i går. Men det var ikke noe varme i varme apparatet. Det var bare lunk, bytta panelet for regulering her før jul, alt funka før æ leverte an på verkstedet. :mad: Motoren bli jo normal varm, så virke ikke som om varmen ikke kommer fram, noen våre borte i dette før? Eller lignende?

E kaldt uten, kjørte 4 mil i morges te skulen, va 15grade når æ kom fram!!!! Når æ reiste heimen i fra hadde æ -8!!!!! E uakseptabelt!!!! anger2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan jo være at verkstedet har tappet ut kjølevæska og fylt på ny under reparasjonen, og da kan det ha kommet luft i slangene til varmeregisteret. Da vil kjøling til motoren funke greit, men ingen varme til kupeen.

Var det første som slo meg ja..... Sjekk at det er kjølevæske i tanken i det hele tatt også... hehe..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det første som slo meg ja..... Sjekk at det er kjølevæske i tanken i det hele tatt også... hehe..

 

Bare det at verkstedet tok ikke ut motoren. Bare kassa. :S Jo det e nok vann i beholderen au. Men de mente nå at det kansje va den bryteren som styre posisjonen, altså hvor lufta ska komme ut er gåen. har låst sæ på luft på bena! :S Så det e siker no vakum som mangler. Byte brytern, hørte det suste godt inni der.

Vist det hadde manglet vann i systemet skulle jo ikke motor varmen våre normal, noe den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min blir faen heller ikke varm.. :(

bytta termostat å da ble motor tempen OK, men fremdeles kaldt i kupeen.. tror nok kupeefilteret er skittent som F pga det luktet kineserdame når det blåste varmluft før..

Men skittent filter, kan det gjøre at det ikke komme varmluft inn? Jeg har skiftet kjøleveske så det kan jo forsåvidt være luftbobler i systemt, hvordan fikser jeg det problemet?

:)

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skittent filter kan ikke gjøre at det ikke kommer varmluft inn, så lenge det kommer luft i utgangspunktet (kald luft). Varmeregisteret er en egen liten "radiator" som sitter rundt torpedoveggen eller i dashbordet et sted, og varmes opp av kjølevannet til motoren. Luften til kupeen blir sugd gjennom denne radiatoren og blir dermed varmet opp. Hvis det er luft i slangene til varmeregistert, medfører dette at kjølevann ikke vil sirkulerere gjennom varmeregisteret, og dermed vil heller ikke luften som strømmer gjennom bli varm. Dette er et separat kretsløp som ikke forstyrrer motorens kjølesystem. Derfor kan kjøling av motoren fungere, mens oppvarming av kupeen ikke gjør det.

 

Dette er ikke nødvendigvis årsaken til ditt problem, kanskje det er noe i veien med bryteren som du nevner. Men kommer det luft ut, så er det ikke filteret som er årsaken. Er smart å bytte filteret regelmessig uansett, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok, men hvordan får jeg ut eventuelle luftbobler da? :)

Se i Haynes Manualen, side 36. Under punkt 17 og 18, men les egentlig hele avsnittet som omhandler "28 Coolant renewal" for å være sikker

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok, men hvordan får jeg ut eventuelle luftbobler da? :)

 

Hei!

Vet ikke helt åsen man gjør det, men i Haynes boka står det for såvidt noe, men det e jo alerede fortalt!

If, after draining and refilling the system, symptoms of overheating are found which did not occur previously, then the fault is almost certainly due to trapped air at some point in the system, causing an air-lock and restricting the flow of coolant; usually, the air is trapped because the system was refilled too quickly. In some cases, air-locks can be released by tapping or squeezing the various hoses. If the problem persists, stop the engine and allow it to cool down completely, before unscrewing the expansion tank filler cap or disconnecting hoses to bleed out the trapped air.

Tokk mæ ikke bry til og oversette. :bok

Men he ein kamerat som kjører Jeep, han hadde luft i systemet, han fikk beskjed om og finne den brateste bakken han kunne finne, stå i den og ruse motoren sån at han fikk god sirkulasjon, for så fylle på nyt. m'm Skade ikke prøve! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funke det!

Når de hade bytta den midterste brytern, merka de at det enda ikke va no serlig guf i varmen. Så de tok ligsågodt og rensa heile systemet. De meinte det va varmeradiatoren inne i bilen som hadde tetta sæ. E nok det som va prob au. Siden an va best i det æ akurat hadde kjøpt bilen. Va ein tanke dårligere rundt jul. Er nok no drit som he komme inn i systemet. :(

Men nå he an våre nok på verksted. doh

Godt med varme! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du "fikse" radiatoren inne i bilen? er sikkert den som er tett hos meg å, + nå røk netopp den motstandsgreia på viftestyringa slik at det bare er nr.4 (bånn pinne) som funker.. koselig :)

 

Vel, veit bare de de på verkstedet sa. De hade spylt systmet med vann under trykk med no rensemidel i. Ikke spør mæ om åsen de gjor det. :wonder Veit bare det funker. Kjøre bilen 1 mil, og det e som ein varm sommer dag! :thumb

Det med den brytern er kjipt. Hadde au probleme med vifte styringa på min. Det viste seg at bryteren va mer el mindre brendt. :S Hurtikoblinga bak bryteren hadde smeltet seg fast til brytern. Hadde egentli bare 1, 2.5 og 4. Var ikke no hak igjen, va flytende. No humbug. angry Men va bare ein tur te hugeren det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår