Gå til innhold

Lim til basskasse og interiør - hva skal jeg bruke?

Ranger emnet

Skody

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til en kommentar av Dag Johansen i en eller annen tråd her..

Han kalte hvitt trelim for et ikke-mekanisk lim.

Tok et søk på 'lim', fant seks sider. Ingen handlet om hva slags lim man skal bruke.

Hva er praktisk og teoretisk forskjell på et mekanisk lim og annet lim? Når bruker jeg hva? Hva med ekspanderende/skummende lim? Jeg har også sett et industrilim som folk kjøper i Sverige.

Spørsmålet er da: Hva slags lim finnes der ute? Jeg tenkte primært på kassebygging, men vi kan godt omfatte dette til andre bruksområder innen bilstereobygging.. Jeg vil ha svar fra fagfolk, eller folk som KAN lim.

Kasser:

3M jetmelt - smeltelim - brukes til kasser (Zetec)

Hvitt trelim inne&ute - Cascol, Biltema osv..

Polyurethanlim - fint til ujevne limflater. Hva merker har vi her?

Interiør:

Servisol og DuraBond - brukes til f.eks Vinyl. (Jalla(brukeren;-))

Sikaflex/TEC7 - alt mulig - brukes av.. alle?

Spraylim - masse merker til 50-200kr? -

Tapetlim - jeg (Skody) har sånn 5kg(?) bøtte. Fint til tepper.

Er det flere typer lim DU bruker? Hvem kan uttale seg om mekaniske og ikke-mekaniske(kjemiske da eller?) lim?

Fant i min søken en relativt informativ link om liming av plater av sfh her.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke "fagfolk" og jeg kan ellers lite om lim, men;

Sikaflex det er det eneste som duger for meg.

jeg er bonde og har brukt sikaflex til det meste, gitter i fanger, kassebygging, kabeltrekking, div andre "bondelige" bruksområder. -hvitt sikaflex altså.

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyurethanlim anbefales på basskasser medmindre det er aldeles klin perfekte flater, i så tilfelle er vel cascol trelim et godt valg. Ellers tor jeg nok enkelte av leverandørene har lim for interiør som egner seg bra for liming av f.eks vinyl.

Lim i sprayform eller som kan sprøytes på og som hverken tærer opp matereialet som limes fast eller underlaget er vel å anbefale generelt sett.

Servisol og DuraBond er to slike.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til basskasse bruker jeg bare vanlig tre lim fra biltema. funker veldig bra.

Limte bakveggen på ei kasse her for litt siden, dagen etter skulle jeg ta den av, sto å slå med hammer, veggen falt ikke av, men mdf'en revna midt på plata :) Så det limet holder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lector: enig der. Bruker biltema trelim. Ei dråpe sølt så sitter det som mannen med ljåen. Når jeg bryter det løs, er det MDFen som går i stykker.

Til (biltema;-) basskasseteppe bruker jeg tapetlim som jeg smører tynt utover med en sånn kam som lager tynne limstriper. For MYE lim trekker igjennom biltemateppet.

Bilforumet.no
Super Moderator
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til en kommentar av Dag Johansen i en eller annen tråd her..

Han kalte hvitt trelim for et ikke-mekanisk lim.

Et ikkemekanisk lim er en limtype som fungerer ved å trenge inn i treverket.

Altså ikkemekanisk fordi hvitt trelim ikke er spesielt sterkt i seg selv.

Men er ikke sprekkene større enn 1mm. er det ikke noe å henge seg opp i.

Vanlig hvitlim mener jeg er best å bruke på MDF, utifra egen erfaring.

Hvilken type hvitlim og fra hvilken leverandør ser jeg ingen vits i å henge seg opp i.

Gliper det mer enn 1mm. i sammenføyningene anbefaler jeg å bruke oppskummende polyuretanlim, og som Koffe skriver så er det viktig å fukte sammenføyningene for å få limet til å herde.

Sikaflex og dess like fra andre leverandører (åffa, Tec7 etc) kan fungere greit, men "vitenskapelig" sett er det litt uheldig med lim som er mykt og som flekser.

Aller viktigst er det uansett å ha press på limfugen til den er herdet/tørket.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikkemekanisk lim er en limtype som fungerer ved å trenge inn i treverket.

Altså ikkemekanisk fordi hvitt trelim ikke er spesielt sterkt i seg selv.

Aller viktigst er det uansett å ha press på limfugen til den er herdet/tørket.

Mao kan man sammenligne trelim med lodding av metaller? Det binder sammen emnene. Eller er jeg på tynn is nå?

Bilforumet.no
Super Moderator
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao kan man sammenligne trelim med lodding av metaller? Det binder sammen emnene. Eller er jeg på tynn is nå?

Tja, jeg har ikke så mye greie på lodding.

Saken er at trelimet fungere best når det er i treverket, det er ikke så sterkt i seg selv.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare benytte anledningen til å advare mot spraylimet fra Biltema.

Var i lim-nød forleden, og gjorde den lille feilen å kjøpe en av disse boksene. Minimal med LIM kommer ut av boksen, men MASSE klebrig drivgass (som legger seg overalt, unntatt der du vil ha det).

Resultatet ble et stoff som ikke sitter veldig fast i kassa, og et helvets klebrig gulv hjemme hos bestefaren min.

Glemte jeg å nevne hvor vanskelig det er å vaske vekk limrestene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i lim-nød forleden, og gjorde den lille feilen å kjøpe en av disse boksene. Minimal med LIM kommer ut av boksen, men MASSE klebrig drivgass (som legger seg overalt, unntatt der du vil ha det).

Resultatet ble et stoff som ikke sitter veldig fast i kassa, og et helvets klebrig gulv hjemme hos bestefaren min.

bruk heller et sprøytbart kontaktlim, om du har tilgang på kompressor:) jeg bruker ikke annet, funker meget bra:) bruker bare en billig lakksprøyte fra biltema, å limet kan fint stå i sprøyta hele tiden, så du slipper å rengjøre:)

genialt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraylimet fra 3M er ikke veldig mye bedre, det koster MYE og boksen går fort tom.

Nå bruker jeg samme lim som Anders (Autod) og det er bare såååå mye drøyere og bedre!

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider