A.K Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 For noen måneder siden bestilte jeg noen diodepærer fra et firma i England. Pleier normalt å få ting innen en uke. 3 uker gikk, og jeg etterlyste uten å motta noe. 5 nye uker og jeg etterlyste uten å få noe. Så blei jeg lettere irritert og informerte om min startende irritasjon da jeg for tredje gang etterlyste pærene. Så presterte de å sende feil pærer, helt like et annet sett jeg hadde bestilt i mellomtiden, dette var en separat ordre. Så jeg sendte dem mail med info om at de hade sendt feil pærer. Beklager eventuell dårlig engelsk, men her er utviklingen (De sa at de ville belaste meg for de pærene jeg mottok for annen gang, dersom jeg ikke mottok de også): Jeg sendte: Hi Just got an order update on order 20610. But that order I have already received. Order nr 20610 was a set of frosted LEDs, the order in question is for these LEDs: (URL med henvisning til hvilke pærer jeg mente) And you will NOT charge me for anything as it is not my fault that your system probably has a flaw ;o) Han svarte: YOU ordered frosted Bulbs the system does not have any flaws ONLY - YOU !!! send them back and we will send the bulbs you require !! Jeg svarte surt: Ooh, temper temper =) If this is your way of treating customers then you really got some learning to do. Three times I've sent you my ordering/payment details, and STILL you manage to fuck it up by sending me the wrong bulbs. Surely you must be able to trace what that payment was for and STILL you are rude enough to say that I have flaws??? Fuck right off. I'll send you the god damn bulbs back and you'll send me the bulbs I ordered. End of story. Make no mistake, although having done so on several occations before I'll never mention your business to anyone else ever again.. Han svarte: When you order from some other company ( I wish them luck) make sure you use your eyes and order the correct items Jeg svarte: Well, trace the payment ID and you'll soon find out how wrong you are. I've got payment details for both order 20610 and for the order I never received stored in the mailbox of my computer. I don't see why there is such a problem for you to admit there might be a mishap in your system. Normally other companies would simply send the customer whatever they ordered and not make such a fuzz about it. ever heard of the term "The customer is always right"? This is one of those times, and concidering we are the ones putting the bread on your table you should be veery careful about saying that customers are to blame for any flaws in YOUR system. I've decided to keep the ones I got, seeing as I've already payed for them and don't want anything to do with your company again. Ass-wipe. Alt dette til tross for at jeg har gjort det helt klart for han at de frosta pærene har jeg allerede mottatt og at de andre jeg ikke har fått er en separat ordre. Tosk az =)) Tydeligvis helt utenkelig for dem at det kan oppstå en feil i deres system, så da faller naturlig å være fekk i kjeften mot kundene, hehe. Ikke var det snakk om store verdier heller, 70kr inkludert frakt. Enhver annen normal person ville bare sendt kunden det de hadde bestilt. Det som ikke står her, er at de to ganger ikke klarte å finne ordren, men det er ganske talentløst, for jeg sendte dem betalingsinformasjon 3 ganger uten at de brukte denne til å spore hva den innbetalingen gjaldt. Seriøst firma i utgangspunktet, de har mange kunder, men selv det mildeste hint om at det faktisk kan oppstå feil på deres side går dårlig hjem. Siter Her er'e noe muffens.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Hvilket firma er det? Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 And you will NOT charge me for anything as it is not my fault that your system probably has a flaw ;o) Dette var ganske frekt og dumt å skrive da. Er bedre å sende henvisningen til orderen du hadde sendt. Han kommer i forsvarsposisjon med en gang du skriver noe slikt. Lær deg litt manerer og business english Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.K Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Dette var ganske frekt og dumt å skrive da. Er bedre å sende henvisningen til orderen du hadde sendt. Han kommer i forsvarsposisjon med en gang du skriver noe slikt. Lær deg litt manerer og business english Du må huske at dette var nettopp etter 2 tidligere henvendelser om den ordren det gjaldt, 2 henvendelser som ikke produserte resultater, til tross for at de blei foret med all den informasjon om ordren som de trengte for å rette opp i feilen. I tillegg, hvis du ser etter, er det et blunketegn der som indikerer at det ikke er frekt ment, men er en pekepinn på at det er godt tenkelig at det kan ha oppstått en feil i systemet deres. Businessengelsk er svada, det er det ingen med gjennomsnittlig interesse for engelsk som kan, "normal" engelsk holder mer enn nok =) Egentlig er jeg ikke så veldig intressert i å utbasunere hvilket firma det er, men terngte bare en kanal for å frigjøre irritasjonen min over denne fjompen =) Siter Her er'e noe muffens.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Det virker uansett frekt for en engelskmann. Er ganske store kulturforskjeller mellom Norge og England når det gjelder høflighet, spesielt i business. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Du kunne nesten ikke forvente annen behandling når du skriver: "And you will NOT charge me for anything as it is not my fault that your system probably has a flaw ;o)". Husk at det er mennesker som sitter i andre enden å leser mailen. Man blir ikke så veldig serviceinnstillt når kundene er sure. Gi dem en sjans til å rette opp feilen før du sender frekke mailer neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.K Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Kulturforskjeller er det nok ja. Du får det til å høres ut som om jeg tok trynet på'n direkte, noe som er helt feil. Jeg tiltalte jo fyren på høflig måte ved to forskjellige anledninger på forhånd da, uten at det virket, så da bør man ha lov til å sette ting litt mer på spissen når evnen til å ordne opp uteblir. Burde ha vært nok med den ene gangen jeg etterlyste varene på høflig måte. Siter Her er'e noe muffens.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Flaw, kva betyr det? Fant det ikkje i ordboka :D Tenker det ikkje er noen fint, du for prøve og helde tempraturen din neste gang dette skjer raptus ;) Du skal vell helst ha ein "rein" melding, når du skriver bestilling, uten noen smilier, og kødd/ironi. Trur engelskmenn har vansker med å forstå ironi, er delevis enig med det. Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Skjønner frustrasjonen, men synes ikke den tonen hører hjemme i noen som helst sammenheng mtp. at firmaet yter deg en service og du ikke kjenner de personlig. Pleier å holde mailer til folk jeg ikke kjenner formelle og høflige, og har ikke hatt noe problem til nå. EDIT: Flaw betyr feil. flawless = prikkfri osv Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Kulturforskjeller er det nok ja. Du får det til å høres ut som om jeg tok trynet på'n direkte, noe som er helt feil. Jeg tiltalte jo fyren på høflig måte ved to forskjellige anledninger på forhånd da, uten at det virket, så da bør man ha lov til å sette ting litt mer på spissen når evnen til å ordne opp uteblir. Burde ha vært nok med den ene gangen jeg etterlyste varene på høflig måte. quota simonsen først jeg,. men det var deg jeg skulle quote Raptus.. uansett..synes du opptrede riktig jeg! men leste litt nøye no..:p ikke bruk smilefjes..og det du sa "temper temper:p" den tok kanskje kaka for dem:) Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Har selv jobbet i utlandet (Australia) og kan fortelle deg at disse mailene du sendte vil bli sett på som MEGET frekke. Ordet "Fuck" f.eks er mye sterkere enn noen av de banneordene vi bruker i norsk. En Engelskmann eller ameriakener for den del vil rett og slett bli sjokkert om noen skrev dette i en Businessmail uten personlig å kjenne personen. Du har nok brent alle brorer til dette firmaet tror jeg. Siter prosjekttråd McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.K Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Azza, for å si det ENDA en gang til (for det vikrer ikke som at det blir oppfatta): Jeg starta med å være høflig, er ikke drittsekk mot folk som ikke fortjener det, og jeg starter heller aldri med å være frekk i utgangspunktet, selvfølgelig. Men se også på den frekkheten han kommer med da, etter at jeg gir et hint om at det kanskje er en feil i systemet deres: YOU ordered frosted Bulbs the system does not have any flaws ONLY - YOU !!! Jeg mener, er det rart jeg blir litt småforbanna?? For det første er påstanden hans direkte feil, og så presterer han å påstå at det eneste feilbefengte er MEG; kunden!! Har visst aldri hørt om at "Kunden har alltid rett". Selvfølgelig vet vi jo alle at det ikke ALLTID er slik, men det var det i dette tilfellet, for jeg gjorde bestilling på korrekt måte, slik jeg har gjort flere ganger tidligere. Du har sikkert rett i det du sier "Sonus", men nå var det, etter mitt syn da, denne jokeren som var virkelig frekk i kjeften først, og da må det være lov å bruke skikkelig lut som svar. Tiltaleform = svarform ;o) Om jeg har brent broer? Ja, det skal være sikkert, jeg tømte bensin på dem og tente på selv, hehe =)) Men det var fordi jeg som kunde ikke gidder å bli behandla slik.. Siter Her er'e noe muffens.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Failure to communicate.... Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Jeg har handlet endel med forskjellige firmaer i USA og det har gått bra unntatt en gang. De sendte feil vare flere ganger etter hverandre og var dårlige til å svare på mail, men jeg gav meg ikke. Ringte de en gang pr dag og sende hele tiden mailer hvor jeg etterlyste status i saken. De var sikkert DRITT LEI hele meg. Poenget er at jeg var ALLTID utsøkt høflig og formell. Ikke smiskete, men høflig. Det å være høflig og formell når de VET at du egentlig er fly forbanna er også en form for ironi, samtidig som de da føler seg langt mer forpliktet til å faktisk gjøre noe med saken. Og hvorfor er dere så redde for å ringe? Engelsk kunnskapene står det jo ikke på? Det er MYE mer effektfullt å ringe enn å skrive mail når man har problemer. Reelt sett er vi jo rettsløse når vi handler med utenlandske firmaer på den måten. Verden er urettferdig, men faktum er at de kan VELGE å gi faen uten at det får store konsekvenser. De vet det, og vi vet det. Dermed må vi få de til å velge å gjøre noe med saken. Og vær så snill og spar meg for uttalelser som at "vi kan true med å hacke hjemmesiden deres, sende massevis av falske bestillinger osv" Det blir bare for dumt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Jeg slenger meg på bølgen: Send mer seriøse henvendelser, evnt. ring! Det koster ikke all verden å ringe til england og det er mye kjappere. Husk: i England, må man være *meget* høflig, som de sier ovenfor her: "Pardon me, sir.." Du kunne enkelt henvendt deg noe slik som dette: Hi, I placed an order on the xx/xx-xxx, with order-id: xxxxx. When the order arrived, I noticed that somwhere in the process I got the wrong led's. I would like to exchange the led's I got, with the ones I ordered. For reference, I ordered x items of item-id: xxxx. Thank you, Sincerely, <ditt navn> <din epostaddr> +47 <ditt tlfnr> ps. du kan gjerne pusse på den også, det var bare noe jeg skrev på 15 sekunder. Som de sier ovenfor, oppfører du deg pent, får du penere oppførsel tilbake. Ellers, som jeg sier ofte til folk: RING! Jeg er også selektiv med hvilke firma'er jeg kjøper ting av. Feks om du kjøper ting på ebay, så ser du hvor mange karakterer de har, hvor mye postive karakterer de har, etc. om det er firma "Utenfor ebay", kan du prøve å google etter domenet dems, eller firmanavnet. Det er ofte firmaer har omtale i diverse forums rundtom, som kan gi deg pekepinn på service/kvalitet, o.l. Lykke til. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.