Gå til innhold

Eletriske vinduer under vann

Ranger emnet

Kennet

Anbefalte innlegg

Tenk på dette neste gang du skal sette deg i badekaret med TV'en for å vise vennene dine at ferskvann ikke leder strøm. (Dog vil strømmen muligens gå lettere via vannet til sluket enn igjennom kroppen din. Jeg melder meg ikke frivillig til finne ut).

.

OT: de testet faktisk det på myth busters igår :) En liten hårføner er nok til å gi deg en kraftig karamell, en radio er nok til at du stryker med..

1999 -Audi tt 1,8 turbo

1988 -Audi 100 2,3l (til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det heldigvis påbudt med 30mA jordfeilbryter på alle nye eller nyoppussede bad, så da slår den seg av før man stryker med av dette! Men kan igrunnen ikke skjønne at det skal være forskjell på en hårføner og en radio...samme spenning.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det heldigvis påbudt med 30mA jordfeilbryter på alle nye eller nyoppussede bad, så da slår den seg av før man stryker med av dette! Men kan igrunnen ikke skjønne at det skal være forskjell på en hårføner og en radio...samme spenning.

Er ikke volten som dreper, men ampere;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er klar over det. skal ikke mer enn 30 mA gjennom hjertet før det kan være dødelig... Det jeg mente var at jeg ikke skjønner hvorfor det kan være forskjell på en radio og en hårføner... Det som styrer strømmengden her er jo overgangsmotstand fase-jord(avløp),og det burde jo bli likt...

Ordla meg kanskje litt dårlig ja...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er klar over det. skal ikke mer enn 30 mA gjennom hjertet før det kan være dødelig... Det jeg mente var at jeg ikke skjønner hvorfor det kan være forskjell på en radio og en hårføner... Det som styrer strømmengden her er jo overgangsmotstand fase-jord(avløp),og det burde jo bli likt...

Ordla meg kanskje litt dårlig ja...

Skjønte hva du mente, skulle bare være vanskelig heyyou :D

Jeg tipper det har noe med at en hårføner trekker mer strøm siden varmetrådene inni fungerer som en arrangert kortslutning og er mer strømkrevende elns :confused:

F,eks en stråleovn/panel ovn ville gitt en kraftigere "karamell" enn radioen..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er gammel overtro at vinduene slutter å funke straks bilen blir fuktig på hjula. Discovery sendte et program om dette, de kjørte en bil på sjøen med lysa og vindusviskera på. 15 min senere sto fortsatt bilen på bunnen med lysa på og med vindusviskerne i full drift. Etter over 20 minutter døde endelig sjiten ut. Hvor lenge klarer du å holde pusten?

Elektronikk dævver rimelig kjapt, men vindusheiser og er ganske enkle i elektrisk design og funker finfint under vann mye lengre enn du klarer å holde pusten.

Så neste gang noen spør hvorfor du har sveiv på vinduene, vær heller ærlig og si at du ikke hadde råd.. :P

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider