Gå til innhold

Spørsmål til dere som har gromme motorer.

Ranger emnet

GMV

Anbefalte innlegg

Aksling?

Bakaksel du mener på eller?

Eller inngående på boksen?

Bakakselen er 1031 med 200Nm diffbrems.

Boksen er god gammel Getrag 265.

Mvh

Si fra når du skal ha inn Tremec TKO 600, så kan jeg levere det du trenger for å få kassa på bilen! =) Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en 3 plate Tilton. Er helt nydelig å kjøre med:) Men du må ikke slure mye med clutchen, er mao ikke lurt å ta igang i en bratt oppoverbakke.... Da blir platene fort ødelagte.

Jepp, er derfor jeg IKKE vil ha de tynne lamellene, men uansett hvor du ringer (AP racing importøren, KRB, Sten Parner eller andre), kan du banne på at de vil selge deg en med de tynne platene, lurer på om de gjør dette for å tjene mere penger? Tynne lameller = hyppigere bytte, ergo mere penger i kassa.

Hvis du ser på hvilken som helst race clutch produsent sin hjemmeside, så står det svart på hvitt at de tynne lamellene kun er for racing med

"flying start", de tåler null sliring før lamellene tar kveld, eller svekkes drastisk.

Og nye lameller koster "bare" 4500,- på en treplata sak, jeg har hørt om flere som måtte bytte etter kun 10000km, og dette med en clutch som var god overdimensjonert i utgangspunktet...

Nei, jeg går nok for en med de litt tykkere sinterpadsen, pluss at de er bitte litt snillere med gearkassa, jeg bare lurte på om noen av dere har kjørt med en sånn toplata rally clutch?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tåler sachs 655 og 4 pukka sinter?

Det var den kløsjen jeg kjørte med og den holdt for 680nm,men hvor nære grensen for at den ikke holdt lenger skal være usagt.

Den kunne jeg kløsje ut på 3-4 gir og maks turtall og den hugg tak igjen med ett smell og jeg lagde noen svarte lange streker etter bilen.

Og jeg kommer også til å prøve meg med samma kløsjen når jeg engang blir fredig med 16v-prosjektet,selv om siktet da er stilt inn på 8-850nm.

Centerforce leverer en tr.plate til det dype svinghjulet med sentrifugalvekter på,men jeg vet ikke hvor hardt grunnspenn det er på den plata.

Jeg har nemlig ikke lyst på en flerskivig kløsj,det hemmer bruksverdien noe veldig..

Tenker på kø-kjøring ol.,for dette er jo en gatebil,ikke sant???

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, en gatebil.

Skal jo kunne brukes om ikke daglig, så ihverfall nesten.

Kjørte jo heeeele fjordvinteren med 400Hk.

Gikk å kjøre bredt for å si det sånn :pimp

Euro 1: De toplata Rallyclutchene er snillere...

Sachs har en som holder til 900-1000Nm

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye dreimoment er det i de verste M5 motorene da? Med zinter lamell burde det holde med en slik trykkplate til langt over 600NM vil jeg tro!!!!

M5 E39 med sachs sport trykkplate og sinter lamell rekker til 695Nm i følge databladet til sachs. Den er ikke spesielt billig eller 2600 for trykkplata + frakt osv fra tyskland, lamell kommer i tillegg, blir da bortimot 5000-6000 for denne.

Sjekk ut http://www.sachs-race-engineering.de for data på alle sachs performance clutchene der.

Men jeg vil ikke eller får ikke plass til en sånn en...

240mm er for stort i clutchhuset til M46'n. Det er prøvd før...

Har lyst på en 200mm toskivet rally clutch fra sachs, og den koster 7300+frakt, dyrt nok for en clutch synes jeg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 E39 med sachs sport trykkplate og sinter lamell rekker til 695Nm i følge databladet til sachs. Den er ikke spesielt billig eller 2600 for trykkplata + frakt osv fra tyskland, lamell kommer i tillegg, blir da bortimot 5000-6000 for denne.

Sjekk ut http://www.sachs-race-engineering.de for data på alle sachs performance clutchene der.

Men jeg vil ikke eller får ikke plass til en sånn en...

240mm er for stort i clutchhuset til M46'n. Det er prøvd før...

Har lyst på en 200mm toskivet rally clutch fra sachs, og den koster 7300+frakt, dyrt nok for en clutch synes jeg.

Mvh

Har du nummeret på denne rally clutchen?

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du syter skikkelig over prisen på en clutch her, samtidig som du sier du har bremset en motor til over 600nm? Er jo ikke gratis å bygge en sånn motor, og en skikkelig clutch burde være på et motor budsjett.

Men det er flere som har kjørt minst et par sesonger med Tilton uten å hatt problemer med slitasje. Dette er trimmede motorer som er kjørt hardt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider