Gå til innhold

Hva gjør kammen?

Ranger emnet

[kj]

Anbefalte innlegg

Kammen er den som åpner ventilene dine så luft\bensin kan slippe inn i motoren, og så eksosen kan slippe ut igjen. Det er et rør\sylinder med noen "tapper" eller kammer på som skubber ventilene ned. Desto større disse kammene er , jo mer løft får vi (mer bensin\luft inn og mindre motstand for eksos ut)....

Håper dette var et greit svar... Howstuffworks er beste måten å lære mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med twincam er at man kan la den ene kammen ta seg av innsuget mens den andre styrer eksosventilene. Er i hvert fall slik på Sierra'n min med 2.0i motor med doble overliggende kamaksler (8v). Hensikten med twincam er vel at motoren puster bedre? Mulig det blir enklere for produsenten å finstille når innsugs- og eksosventiler skal åpnes og lukkes. Når motoren puster bedre blir den mer økonomisk men samtidig også mer turtallsvillig? Vet ikke om man bør generalisere for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Calib'R

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en sånn bok.

Det finnes jo mange forskjellige, har du eller andre noe å anbefale?

Bilteknikk - Motor er genial (er vel den som brukes på VK1?)

ISBN = 82-00-41903-7

230sider med en del lærerikt stoff.

Kan ta med den andre boka jeg har selv, 'Elektronikk i kjøretøy' av Helge L. Paulsen. ISBN = 82-00-42522-3

Denne boka innholder masse aktuelle ting når man skrur nyere biler, men det ganske krevnde stoff. Og det er 420sider :D

Burde kanskje vært egen tråd om dette men, sikkert interesant for fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider