SeaLion Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Fartsgrense på gangveien er 30 km/t for syklister, Nei, i følge reglene må syklister som ferdes på fortau og gangstier, tilpasse farten til de gående. Det vil altså si at alle syklister som ferdes fortere enn gangfart (ca 4-5 km/t), de skal holde seg i veibanen. Les hva trafikkpolitisjefen i Arendal/Grimstad (som selv sykler) sier om dette: Bilisten som truet Oddmund Jensen på juling fordi han syklet i veibanen, ble lang i maska da han skjønte hvem han skjelte ut. Han fikk nemlig forklart at det sjefen for trafikkavdelingen gjorde var fullt lovlig. http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021 Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kennyo Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Til Simonsen: Hvis du IKKE klarer å komme opp i mer enn 30 km/t på sykkel bør du legge deg i trening snarest! :lol Ikke uvanlig å ligge i 40 - 50 på flatene for min del (jaja, hvis ikke det er motvind da...) Og jeg vil anbefale deg å ta deg en sykkeltur på fortauet og sammenligne med å sykle i bilveien selv, så kan du se hvordan det er. Ellers er det mye bra argumenter begge veier her. Men hvorfor skal det være en "kamp" mellom bilist og syklist? Tror at de som sykler mye burde satt en del mer bak rattet og de som kjører mye bil burde tatt en del flere sykkelturer. Det koker vel ned til manglende forståelse for begge parters plass i trafikkbildet mener jeg. Ta en liten studietur til Amsterdam, så kan dere se hvordan det KAN løses. I Bergen er det nå på gang utbygging av rene sykkelfelt. Helt genialt, og et godt steg i riktig retning for å unngå konflikter. Men: Også her blir det konflikt når bilene bruker dette som parkeringsplass.... Konklusjonen min er i hvert fall at det finnes løkruller (les: egoister) både bak rattet og sykkelstyret, og det er som noen skriver disse man legger merke til, og ikke det store flertallet som heldigvis er vettuge folk. Og lovforslaget høres helt høl i huet ut, syns jeg. Det lukter kræsjings lang vei! Samarbeid og vær smidige folkens! Så vert da liv laga for oss alle ;-) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeggeDeler Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Gangveien er fremdeles brukanes når det er flere folk som går det, sykklister bør jo klare å sykkle unna de som går på gangveien, ja til og med eg klarer det Kanskje Simonsen kan fortelle litt mer om hvordan han opplever å sykle i 40km/t på racersykkel langs en gangvei full av skoleunger og bikkjer i bånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeggeDeler Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 100% enig med Pasient, gir meg drapstanker når eg ser syklister sykle på veien :ex_machin Stakkars deg. Dersom du føler trang til å drepe fordi du ser en person sykle langs en vei, så finnes det terapi for dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Holdt på å ta en i rundkjøringen ved sogn idag når en idiot på sykkel dreit i vikeplikten inn i rundkjøringen. Og på grunn av snø og is kunne det gått skikkelig galt. Det er klart dette går begge veier. Bilister må ta hensyn til syklister, på samme måte som syklister må ta hensyn til bilister. Det som provoserer er enkelte syklisters manglende forståelse for trafikkregler. Den dagen jeg lemlester en syklist fordi han kjører som et svin, er jeg usikker på om jeg får dårlig samvittighet. Sykler du i trafikken, så følger du trafikkreglene. Ellers kan du forvente at du blir kjørt ihjel en dag. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Kanskje Simonsen kan fortelle litt mer om hvordan han opplever å sykle i 40km/t på racersykkel langs en gangvei full av skoleunger og bikkjer i bånd. Eg har ingen problem med å segle gjennom gangveien med fullt av folk med hund på slep. De som ikkje klarer det, kan heller gå for denn del. Men det er som oftest i stor byer dette skjer, ikkje hvor eg kommer ifra. Det er neste aldri folk på gangveien hvor eg bur, og fremdeles må sykklister sykkle på veien. De som sykkler i stor byen med mange folk på gangveien, kan heller leie sykkelen viss de ikkje har nok ferdigheter... Viss det er sånn at de må sykkle i 40 km/t mer eller mindre, og det er masse folk på gangveien, greit nok sykkl på veien da. Stakkars deg. Dersom du føler trang til å drepe fordi du ser en person sykle langs en vei, så finnes det terapi for dette. Stakkars deg da. Du som føler trang til å si det fordi du ser at sier det på forumet, så kan du også lærer deg å tolke litt ironi. Hvis du IKKE klarer å komme opp i mer enn 30 km/t på sykkel bør du legge deg i trening snarest! Ikke uvanlig å ligge i 40 - 50 på flatene for min del (jaja, hvis ikke det er motvind da...) Og jeg vil anbefale deg å ta deg en sykkeltur på fortauet og sammenligne med å sykle i bilveien selv, så kan du se hvordan det er. Vil ikkje irrietere billister... Går like fort på gangveien. Så hvorfor på veien? Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kennyo Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Fordi, som tidligere nevnt av andre, har du på gang og sykkelsti / fortauet plikt til å tilpasse deg etter fotgjengerne. Syns ikke noe særlig om å bli sust forbi av en lydløs syklist i full fart når jeg går selv. I tillegg har du vikeplikt for veier som krysser deg, men ikke for utkjørsler, noe som man ofte må være lokalkjent for å vite hvor er og hva som er vei / utkjørsel (hva lurer bak neste hekk? ;-)) I veien er det ingen tvil... Asfaltkvaliteten på gang og sykkelstiene er ofte dårlig vedlikeholdt og full i høl, grus og søppel (kastet fra biler?) På den annen side: Om veibanen er smal, gang og sykkelstien er bred og godt vedlikeholdt, og fri for fotgjengere og kryssende trafikk, tror jeg nok at de fleste syklister vil foretrekke denne foran veien. Tror (håper i hvert fall) at det ikke finnes sykllister som ligger i veien bare for å irritere... En ting til: De syklister som har tatt igjen to mødre med hver sin barnevogn som går ved siden av hverandre og skravler sånn at de hverken hører eller enser annen trafikk en gang, holder seg unna gang og sykkelstien neste gang Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Når man først har kommet inn på dette med å hate syklister i veien.. Prøv å bo her oppe en sommer, og du blir GAL! Det er sykkelritt, eller øvelser til sykkelritt, faen pine meg nesten HVER HELG på hjemveien min! Hvis du tror én syklist i veikanten er irritabel, tenk deg fire-fem ved siden av hverandre på trange uoversiktelige småveier! Jeg er rimelig sikker på at jeg en dag kommer til å klikke og meie ned hele feltet hvis dem ikke begynner å tenke seg om og legge seg ETTER hverandre istendenfor ved siden av hverandre. Pleier som regel å stå på fløyta og passere så nært jeg kan, så fort jeg kan. Forbanna helvetes... knock :ex_machin :iconsm Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kennyo Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Terapi, terapi ;-) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Fordi, som tidligere nevnt av andre, har du på gang og sykkelsti / fortauet plikt til å tilpasse deg etter fotgjengerne. Syns ikke noe særlig om å bli sust forbi av en lydløs syklist i full fart når jeg går selv. I tillegg har du vikeplikt for veier som krysser deg, men ikke for utkjørsler, noe som man ofte må være lokalkjent for å vite hvor er og hva som er vei / utkjørsel (hva lurer bak neste hekk? ;-)) I veien er det ingen tvil... Asfaltkvaliteten på gang og sykkelstiene er ofte dårlig vedlikeholdt og full i høl, grus og søppel (kastet fra biler?) På den annen side: Om veibanen er smal, gang og sykkelstien er bred og godt vedlikeholdt, og fri for fotgjengere og kryssende trafikk, tror jeg nok at de fleste syklister vil foretrekke denne foran veien. Tror (håper i hvert fall) at det ikke finnes sykllister som ligger i veien bare for å irritere... En ting til: De syklister som har tatt igjen to mødre med hver sin barnevogn som går ved siden av hverandre og skravler sånn at de hverken hører eller enser annen trafikk en gang, holder seg unna gang og sykkelstien neste gang Hvorfor offre livet på grunn av dårlig gangvei? Bedre enn å bli meid ned en vakker dag, eller hûr? Flere sykklister mister livet ved å sykkle på veien, istaden for å sykkle på gangveien. Det kan tenkes at sykklister ikkje er klar over faren ved å sykkle på veien, rett og slett. Enten for det være slutt på motor-vei sykklingen, eller så bør vegvesene priotera å vedlikehalde gangveien så bra at sykklister kan og sykkle der. Viss sykklisten komme på møtande fotgjengare på gangveien, så kan sykklisten slakke ned farten sånn som billisten gjør når sykklister sykkler på veien. Sånn at fotgjengare slepper å frykte susene sykklist i stor fart. Blir selv skremt av sykklister suser forbi meg uten forvarsel, men reddselen går over denn Kennyo...såså :) :kiss Om veibanen er smal, gang og sykkelstien er bred og godt vedlikeholdt, og fri for fotgjengere og kryssende trafikk, tror jeg nok at de fleste syklister vil foretrekke denne foran veien. Tror (håper i hvert fall) at det ikke finnes sykllister som ligger i veien bare for å irritere... Er uening der. På vei til skulen så er det ein fin gangvei, som er heilt fin til sykklister, uten noen som helst form for skader. Å so var det denne berømte Norsk læraren min som måtte sykkle på motsatte side av vegen, og Bussen måtte neste stoppe heilt opp for å ikkje kjøre på ho. Det var kanskje en halv meter til gangveien, på null komma niks og ho kunne vert på gangveien. Så vanskelig var det ikkje, i alle fall ikkje for meg. Irriteranes? Ja, kanskje for buss føraren. Det hadde irritert meg viss eg hadde vert føraren... Terapi, terapi ;-) Det kan jo også diskuterast som hvem som BØR ha terapi... Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeggeDeler Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Flere sykklister mister livet ved å sykkle på veien, istaden for å sykkle på gangveien. Er det noe du vet eller er det noe du tror? Sju syklister ble drept i 2005 og bare tre av dem ble påkjørt. Resten kjørte utfor vegen eller frontkolliderte med ett eller annet. Jeg føler meg i allefall langt mer utrygg på gang- og sykkelstien. Hovedproblemet her er at bilene ikke har peiling på når de har vikeplikt for kryssende gang- og sykkelsti og når de har forkjørsrett, men det vet jo selvfølgelig du, eller åssen er det med den saken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeggeDeler Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Det er sykkelritt, eller øvelser til sykkelritt, faen pine meg nesten HVER HELG på hjemveien min! Hvis du tror én syklist i veikanten er irritabel, tenk deg fire-fem ved siden av hverandre på trange uoversiktelige småveier! Jeg er rimelig sikker på at jeg en dag kommer til å klikke og meie ned hele feltet hvis dem ikke begynner å tenke seg om og legge seg ETTER hverandre istendenfor ved siden av hverandre. Pleier som regel å stå på fløyta og passere så nært jeg kan, så fort jeg kan. Forbanna helvetes... Blir du like forbannet når du tar igjen en traktor også? Hvis ikke, hvorfor? ps. Hvis syklistene legger seg etter hverandre, blir feltet så langt at det blir vanskelig å komme forbi på en trygg måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Er det noe du vet eller er det noe du tror? Sju syklister ble drept i 2005 og bare tre av dem ble påkjørt. Resten kjørte utfor vegen eller frontkolliderte med ett eller annet. Jeg føler meg i allefall langt mer utrygg på gang- og sykkelstien. Hovedproblemet her er at bilene ikke har peiling på når de har vikeplikt for kryssende gang- og sykkelsti og når de har forkjørsrett, men det vet jo selvfølgelig du, eller åssen er det med den saken? Velkommen til bilforumet.net forresten :) I allefall der eg bur finnes det ikkje enn grunn å sykkle på veien, synest selv der eg bur har så pass bra gangveier at det er brukanes for sykklister. Eller Hvorfor føler du deg utrygg når du sykkler på sykkelstien? Eller er det som Kennyo sa: Asfaltkvaliteten på gang og sykkelstiene er dårlig vedlikeholdt og full i høl, grus og søppel. Dårlig gangvei. Hvorfor skulle eg vite om alt om hvem som har vikeplikt og når billisten har forkjørsrett for kryssende gang- og sykkelsti? Etter min mening så burde sykklister vente til det er bilfri vei, og da krysse veien ved eit kryssende gangvei. Billister stopper ikkje for sykklister / fotgjengara der det ikkje er kryssende gangvei, da kan de like godt gjøre det samme ved eit kryssende gangvei. Er det noe du vet eller er det noe du tror? Sju syklister ble drept i 2005 og bare tre av dem ble påkjørt. Resten kjørte utfor vegen eller frontkolliderte med ett eller annet. 3 påkjørte sykklister eg alt for mange etter min mening, dette kunne unngått ved å sykkle på gangveien / sykkelsti viss det var gangvei der ulykka tok plass. Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeggeDeler Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Velkommen til bilforumet.net forresten :) Takk - jeg er såpass lite bilinteressert i forhold til hvor mye jeg er sykkelinteressert, at jeg blir nok bare å se i sykkelrelaterte diskusjoner. Hvorfor føler du deg utrygg når du sykkler på sykkelstien? Fordi reglene om vikeplikt for kryssende gang- og sykkelsti er så uoversiktelige at de aller fleste bilister ikke forstår dem. Hvorfor skulle eg vite om alt om hvem som har vikeplikt og når billisten har forkjørsrett for kryssende gang- og sykkelsti? Etter min mening så burde sykklister vente til det er bilfri vei, og da krysse veien ved eit kryssende gangvei. Du mener sikkert gangFELT. Vel, de fleste steder sykkelstien krysser veien, er det IKKE gangfelt, og det er her det blir trøbbel. Når jeg sykler terrengsykkel bruker jeg gang- og sykkelstien, men ikke på raceren. Den går mye fortere, har svakere bremser og er langt mindre manøvrerbar. Siden vi lever i et demokratisk samfunn har du egentlig bare å finne deg i at jeg benytter min lovbestemte rett til å sykle i veien. Veitrafikkloven går foran din personlige oppfatning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Takk - jeg er såpass lite bilinteressert i forhold til hvor mye jeg er sykkelinteressert, at jeg blir nok bare å se i sykkelrelaterte diskusjoner. Hehe, trur nok at du har kommet feil plass for sykkel relaterte diskusjoner. Tror nok at det er få av dem på eit bilforum, hehe. Når jeg sykler terrengsykkel bruker jeg gang- og sykkelstien, men ikke på raceren. Den går mye fortere, har svakere bremser og er langt mindre manøvrerbar. Ja, som dere erfarne sykklister sier, det er mye dårlige vedlikeholdt sykkelstier. Og de racer sykklene er svært dyre (har eg hørt), og du vil ikkje øydelegge sykkele din ved å sykkle på dårlige gangveier. Og det går mye fortere på veien, det har eg tru på. Kan ikkje være uening i det. Siden vi lever i et demokratisk samfunn har du egentlig bare å finne deg i at jeg benytter min lovbestemte rett til å sykle i veien. Veitrafikkloven går foran din personlige oppfatning. Selvfølgeleg så finner eg meg i det, viss det er nødvendigt. Da sier vi denne diskusjonen er over for meg, grunnet av eg har ikkje mer av rein fornuft å komme opp med. Viss ikkje noen andre vil komme opp med noen da :) Og da sier eg til dere "veg-sykklister": Kjør forsiktig! :D Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg