Gå til innhold

Forkjørsrett for syklister i Oslo

Ranger emnet


kjeltring

Anbefalte innlegg

Siden syklister blir sett på som biler... må jo det å kjøre bil være det samme som å sykkle på en sykkel...

 

bil = sykkel

 

Og siden jeg har kommet fram til denne likningen, så kan jeg uten problemer:

 

kjøre midt i sentrum.. kommer mot ett rødt lys.. blinker til høyre å smetter opp på fortauet.. kjører så over gangfeltet der det nettopp ble grønt og fortsetter mot min destinasjon :lol

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grunnen er enkel: På gangvei der det er fotgjengere som går er det svært vanskelig å sykle i den hastigheten man ønsker.. Sykle 30-40 km/t og flakse imellom fotgjengere er ganske farlig.

Det forklarer ikke de nekhuene som insisterer på å kjøre 10km/t opp en bakke hvor det er 50-grense, og det er fortau på motsatt side av veien som er *helt tomt*.

 

Når jeg kjører selv er det sjelden noe problem å kjøre forbi syklister som kjører i veibanen. Klarer du ikke dette vil jeg anbefale deg å trimme motoren i bilen din, eller en kjøpe en bil som har tilstrekkelig med motorkraft for å klare å komme deg forbi en syklist.

En annen ting man må tenke på her er at man skal jo ikke kjøre for nærme syklistene, og man skal jo helst ikke treffe de som kommer i motgående kjørefelt. Resultat: kø. Uansett om man hadde hatt en bugatti veyron eller en daukjørt 2cv.

 

Jeg sykler selv mye om sommeren, og i Oslo sentrum, men jeg passer alltid på at jeg bruker fortau og sykkelfelt, og hvis jeg må bruke fotoverganger, så venter jeg alltid til det enten er helt klart (jeg vinker gjerne biler forbi også), eller til biler i begge retninger har stoppet. Jeg insisterer ikke på forkjørs/gangsrett. Jeg sakker også farten hvis det er noen som helst tvil om det er nok plass til å kjøre forbi fotgjengere. Kort sagt, jeg prøver å bli lagt så lite merke til som mulig. Jeg vil anta at det er mange som gjør det jeg gjør, problemet er at de som IKKE gjør det er så mye mer synlige, spesielt siden motpartene da sitter i en bil og da lett får bilrage.

 

Jeg har ikke alltid gjort det jeg gjør nå. Når jeg gikk på høyskole, så sykla jeg rimelig idiot. Siste dagen jeg gjorde det, var en gang jeg kasta meg ut fra fortauet mellom 2 biler som sto parkert, og traff bakenden på en sierra. Etter det har jeg syklet mye penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sykler folk på veien og ikke på fortauet når de vet at det iriterer dritten ut av alle?

Syklister trenger heller ikke lappen eller noen form for trafikal forståelse for å sykle, "bil = lappen" hvordan skal det være logisk å gi dem noen rett i det heletatt?

 

Tror forresten det ikke er lov på forumet å diskutere politiske meninger eller no sånnt som at SV suger ol, men jeg gleder meg til å se hvordan BilNorge ser ut om 4 år :cab

System som pomper, tute på romper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sykler folk på veien og ikke på fortauet når de vet at det iriterer dritten ut av alle?

Syklister trenger heller ikke lappen eller noen form for trafikal forståelse for å sykle, "bil = lappen" hvordan skal det være logisk å gi dem noen rett i det heletatt?

 

Tror forresten det ikke er lov på forumet å diskutere politiske meninger eller no sånnt som at SV suger ol, men jeg gleder meg til å se hvordan BilNorge ser ut om 4 år :cab

 

Les litt opp, så var det noen som kom med det helt samme spørsmålet.. som jeg svarte på

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg møtte en syklist på veien, var det glatt i rundkjøringa, så jeg tok en fin kontrollert sladd med bobla for å komme rundt, da det plutselig dukker opp en syklist syklene FEIL VEI i rundkjøringa, med 4-5 handleposer på styret... OMG... den syklisten hadde 90% sikkert ikke lappen for å si det sånn. Og der tror jeg kjernen til problemet ligger. Veldige mange av de som sykler, har liten forståelse for hvordan trafikken fungerer, hvordan det er å kjøre bil i trafikken, slik at de kan tilpasse sin bevegelsesmønstre i forhold til oss andre. I tillegg vil jeg tro de har liten sympati for "heldige" bilister som kjører rundt med varmeapparat og stereoanlegg, der de selv sykler hutrende bortover (og sparer jævlig mye penger på det).

 

Det virker appåtil som det går sport i silly outfits for syklister. Ikke rent sjelden ser jeg nye tullinger i full oppakning av fancy sykkelbukser og utstyr på en off-road bike de bruker på asfaltert vei... for å ikke nevne et jævlig skarpt blått lys på hjelmen som kommer svaiende bortover i en stor høyde, slik at det er vrient å gjenkjenne hva som kommer mot deg ...

 

Allikevel har jeg mer problemer med HODELØSE fotgjengere!!! Her om dagen var jeg "like ved" å meie ned en jævla tulling som går bortover gata, og plutselig bare skjærer over veien uten å se seg for.. går rundt med mp3-spilleren og ser ned i bakken...

Problemet er at i Norge gir "vi" fotgjengere ALLE rettigheter. Bilisten har alltid skylden, og det gjør at fotgjengerne føler seg veldig trygge i trafikken. Fotgjengeren kan oppføre seg helt idiot, men likevel ha rett. Dette er trolig for å verne unger i trafikken - men unger har da faen ingen ting i trafikken å gjøre...??

 

Det fungerer ikke på samme måte i andre land.. nå er det ca. 20 000 polakker i Norge. Noe som betyr kanskje 5-10 000 polske biler. Det som er helt sikkert er at polakkene ikke kommer til å skjønne stort da en fotgjenger bestemmer seg for å leke konge i trafikken.. .

 

For å ikke tenke på hvor mange whiplash-skader og knuste biler hensynsløse fotgjengere forårsaker :eek:

 

 

 

</utblåsning>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil se syklistene gjennomføre sine nye rettigheter før jeg tror noe på denne løsningen. Det hjelper ikke hvem sin skyld det er så lenge det er syklisten som blir lemlestet uansett.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å måtte vente 2 sekunder til det er klart for å komme forbi en syklist er ikke det store problemet.

Det å sykle på fortauet er heller ikke det store problemet. Noen ganger (les oslo rush) er det også ofte veldig tettpakket en vei, og nesten ikkeno andre veien.

 

Forresten så måtte jeg vurdere om jeg skulle ha ny førerdør i dag eller ei. Jeg hadde grønt lys, de hadde rød mann, men likevel kom det en syklist dundrende inn mot fotgjengerfeltet. Hadde jeg måttet bråstoppe for en fotgjenger på andre siden, så hadde jeg fått et par tenner i kupeen, og ny dør. Jeg tviler sterkt på at de med dagens lover hadde klart å vri det til at en syklist som treffer en bil som står stille ikke har skylda, spesielt når det er rød mann.

 

Alternativt så kunne jeg ha bråstoppet før jeg kom til fotgjengerfeltet, og fått en annen bil i rævva.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen, det er sannsynligvis ikke så mange syklister som gjør akkurat dette (i forhold til hvor mange det er), men de som gjør akkurat dette skaper mange situasjoner for seg selv og andre som skulle ha vært unngått.

 

En del av problemet er at det ikke er godt nok bygd ut for syklister i sentrum. Eller, når jeg tenker meg om så er det ikke godt nok bygd for syklister, fotgjengere eller bilister... fotgjengere er vel de som har det best, men syklister sliter med mangel på egne sykkelstier og bilister sliter med til tider ulogiske enveiskjørte veier, og egentlig rimelig elendig skilting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Grunnen er enkel: På gangvei der det er fotgjengere som går er det svært vanskelig å sykle i den hastigheten man ønsker.. Sykle 30-40 km/t og flakse imellom fotgjengere er ganske farlig.

 

I allefall der eg bur, så er det gangvei for syklister og fotgjengare nesten overalt, men dei sykler fremdeles på veien, uten at det er ein einaste sjel på gangveien. Det går verken fortere eller dårlige ved å kjøre på veien enn på gangveien.

 

Siden syklister blir sett på som biler... må jo det å kjøre bil være det samme som å sykkler på en sykkel...

 

bil = sykkel

Når ble sykkler sett på som "biler"? Kvifor kjører ikkje biler like godt på gangveien da, nett da samme. Kossen trur du syklister / forgjengere hadde følt seg da? Syklister skulle ha fått bot ved å kjøre på veien, som om bilister får bot som å kjøre uten lappen.

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler en del, også om vinteren. Jeg prøver å ta hensyn til både fotgjengere og bilister. I tillegg sykler jeg på sykkelstier. Joa, gangveier hvor folk går er dumme å sykle på. Det er bilveiene og. Men, mange steder i Oslo, har man gang- og sykkel-stier. Jeg holder meg som sagt på sykkelstiene, og de værste syklistene er ikke "oss".. De yngste, altså. Det er 30-40-åringene, med utstyr til tusenvis av kroner, aerodynamiske bukser, blabla, som er det værste.. De kan ofte ikke sykle, og raser av gårde til jobben med 60 km/t i fart, midt i veien, og det er ofte en sykkelsti ved siden av! :shake

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge trafikkreglene er syklister kjørende, og har derfor full rett til å bruke veibanen. På fortau eller kombinert sykkel-/gangbane så er syklistene pålagt å ferdes på de gåendes premisser, og tilpasse farten til dette. I praksis betyr dette at syklister som ferdes fortere enn gangfart må holde seg i veibanen og følge de samme trafikkreglene som bilistene, men med visse unntak. Syklister er ikke pålagt å følge samme fart som resten av trafikken (så 10 km/t opp bakker er tillatt for sykler), og de har faktisk lov å sykle mot enveiskjøringer hvis dette ikke hindrer annen trafikk.

 

Selv sykler jeg endel til og fra jobb, og bruker både blinkende lys foran og bak og refleksvest. Likevel har jeg flere ganger opplevd å nesten bli meid ned av tankeløse bilister som peiser over sykkel-/gangbanen for å komme inn til et hus eller lignende (jeg tenker altså her på private avkjørsler som går over sykkel-/gangbanen, ikke offentlige sideveger). Sykler jeg i veibanen, så blir de nødt til å legge merke til meg, og dermed blir jeg også tatt mer hensyn til. Derfor foretrekker jeg veibanen. At sykkel-/gangbaner ofte er elendig vedlikeholdt og brøytet (på vinteren) og ofte fulle av glassbiter (på sommeren) gjør også at det er greiere å bruke veibanen. Jeg har opplevd å punktere flere ganger i uka når jeg har brukt sykkel-/gangveier.

 

Så bilister, glem agressiviteten og oppfør dere ikke som idioter: Syklister har like stor rett til å ferdes i veibanen som dere, også selv om det ligger et fortau eller en gang-/sykkelbane ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge trafikkreglene er syklister kjørende, og har derfor full rett til å bruke veibanen. På fortau eller kombinert sykkel-/gangbane så er syklistene pålagt å ferdes på de gåendes premisser, og tilpasse farten til dette. I praksis betyr dette at syklister som ferdes fortere enn gangfart må holde seg i veibanen og følge de samme trafikkreglene som bilistene, men med visse unntak. Syklister er ikke pålagt å følge samme fart som resten av trafikken (så 10 km/t opp bakker er tillatt for sykler), og de har faktisk lov å sykle mot enveiskjøringer hvis dette ikke hindrer annen trafikk.

 

Selv sykler jeg endel til og fra jobb, og bruker både blinkende lys foran og bak og refleksvest. Likevel har jeg flere ganger opplevd å nesten bli meid ned av tankeløse bilister som peiser over sykkel-/gangbanen for å komme inn til et hus eller lignende (jeg tenker altså her på private avkjørsler som går over sykkel-/gangbanen, ikke offentlige sideveger). Sykler jeg i veibanen, så blir de nødt til å legge merke til meg, og dermed blir jeg også tatt mer hensyn til. Derfor foretrekker jeg veibanen. At sykkel-/gangbaner ofte er elendig vedlikeholdt og brøytet (på vinteren) og ofte fulle av glassbiter (på sommeren) gjør også at det er greiere å bruke veibanen. Jeg har opplevd å punktere flere ganger i uka når jeg har brukt sykkel-/gangveier.

 

Så bilister, glem agressiviteten og oppfør dere ikke som idioter: Syklister har like stor rett til å ferdes i veibanen som dere, også selv om det ligger et fortau eller en gang-/sykkelbane ved siden av.

 

 

Sykle mot enveiskjøring er IKKE lov.. hvor har du ifra at dette er lov?

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel har jeg flere ganger opplevd å nesten bli meid ned av tankeløse bilister som peiser over sykkel-/gangbanen for å komme inn til et hus eller lignende (jeg tenker altså her på private avkjørsler som går over sykkel-/gangbanen, ikke offentlige sideveger). Sykler jeg i veibanen, så blir de nødt til å legge merke til meg, og dermed blir jeg også tatt mer hensyn til. Derfor foretrekker jeg veibanen. At sykkel-/gangbaner ofte er elendig vedlikeholdt og brøytet (på vinteren) og ofte fulle av glassbiter (på sommeren) gjør også at det er greiere å bruke veibanen. Jeg har opplevd å punktere flere ganger i uka når jeg har brukt sykkel-/gangveier.

 

Så bilister, glem agressiviteten og oppfør dere ikke som idioter: Syklister har like stor rett til å ferdes i veibanen som dere, også selv om det ligger et fortau eller en gang-/sykkelbane ved siden av.

 

De er ikke nødvendigvis tankeløse. Vi har akkurat det samme problemet. Gang og sykkelstivei foran utkjørselen, som gjør at moren min må stoppe både for syklister og for biler. Det er en blind sone der syklistene er, og hun er alltid redd for at det skal komme en syklist når hun ser etter biler!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 10 cm fra å bli truffet av ei dame i personbil for bare et par uker siden. Jeg syklet oppover bakke (altså ikke veldig fort) på gang-/sykkelvei skilt fra veibanen med ca 1 meter gress, og bilisten kom ikke fra en en blindsone, men fra veien ved siden av og prøvde å krysse inn rett foran nesa på meg. Begge panikkbremset og klarte å stoppe i siste liten, jeg har aldri vært så redd noengang. Jeg var et øyeblikk sikker på at "nå dør jeg". Det første jeg gjorde etterpå var å svinge ut i veibanen og fortsette der.

 

Gang-/sykkelbanen brukes også veldig ofte som parkeringsplass, slik at enten må man sykle over bilen (ofte fristende, men urealistisk), eller svinge ut i veibanen for å komme forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende er med syklister er det at, når man kjører på en veldig svingete vei i 40 sone med mye trafikk imot så er det ingen som tenker på og svinge inn til siden og slippe bilene bak forbi. Dette burde vært påbudt for alle som ikke klarer og holde f.eks. 30 i 40 sonen og 40 i 50 sonen. Det er påbudt for saktegående motorredskap som gatefeiermaskiner og traktorer og stoppe hver kilometer? og slippe trafikken forbi, så det burde også vært påbudt for syklister og sånn jævla asfaltlangrenfolk.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår